2009-06-07, 10:33
Medlem
CaptainNemos avatar
Först av allt vill jag säga att jag redan har förtidsröstat och att det inte var blankt.

I valtider så röstar ju en del blankt som en protest mot de sittande politikerna. Resultatet blir statistik som man kan ignorera om man så vill, men tänk om en blankröst faktiskt innebar ett man röstade för tomma parlaments-, riksdags-, landstings eller kommunalstolar. Att 20% blanka röster innebar 20% tomma stolar. Hur skulle ett sådant system fungera om alls?

Ur ett riksdagsvalsperspektiv (men kan överföras till EU-valet med lite fantasi):
I dagsläget innebär en blankröst att man röstar på något av de etablerade partierna och merparten av ens röst fördelas till det parti som är störst. En fiktiv röstare kanske vanligtvis röstar på Moderaterna och avskyr Socialdemokraterna men just detta val vill han/hon markera och lägger därför en blank valsedel i kuvertet. OM då S får 41% och M 32% så innebär det att S får en större andel av den fiktiva röstarens röst.

Letade runt litegrann (läste bara ett par regeringslänkar och lite bloggar) men hittade ingen vettig anledning till varför vi inte låter blanka röster innebära tomma stolar i riksdagen. Är man orolig för att det blir alltför tomt så kan man sätta en nedre spärr som om man går lägre leder till omval där man tillämpar dagens system. Kostsamt - javisst, men samtidigt en rejäl signal om att politikerna totalt tappat kontakten med väljarna.

Att rösta blankt innebär ju att man faktiskt tagit sig omaket att säga sitt till skillnad från alla soffpotäter som skiter i allt så länge dom får sina Mcburgare.
Citera
2009-06-07, 11:34
Medlem
CaptainNemos avatar
Att låta blankrösterna hamna i bingen är ju odemokratiskt så det förslår oavsett att SCB får siffrorna.
Citera
2009-06-07, 11:39
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tomma stolar är en intressant tanke. Jag gillar det.

Man kan se det som ett jättelikt experiment. Låt säga att vi får 51% tomma stolar i fyra år och att riksdagen inte kan göra någonting. Vad kommer att hända? Bevisas den nyliberala och anarkistiska teorin att politiker är djävulens avföring? Eller får samhället problem?
Citera
2009-06-07, 11:43
Medlem
CaptainNemos avatar
Tal där politiker maler om hur dom har HELA svenska folkets stöd eftersom blankröstarna räknas som deras samlade valboskap har ju lett till detta politikerhat som vi ser idag. En eller flera tomma stolar skulle ju visa att ALLA röster verkligen räknades.

Dock skulle det vara intressant att få lite perspektiv på det hela, vad skulle nackdelen med ett sådant system vara?
Citera
2009-06-07, 12:01
Medlem
Zurrets avatar
Gillar iden, det hade tvingat politiker till nytänkande och att dom får lyssna på folket om dom inte vill ha tomma stolar.

Hade väll blivit lätt förjävliga 4 år dock om 51% röstar blankt
Citera
2009-06-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
Tal där politiker maler om hur dom har HELA svenska folkets stöd eftersom blankröstarna räknas som deras samlade valboskap har ju lett till detta politikerhat som vi ser idag. En eller flera tomma stolar skulle ju visa att ALLA röster verkligen räknades.

Dock skulle det vara intressant att få lite perspektiv på det hela, vad skulle nackdelen med ett sådant system vara?

demokratin sätts ju ur spel. anledningen till att vi har 349 ledamöter är att idiotomrösntningar ska stoppas.

Tänk om SD får 100 stolar, det blir 100 blankstolar och resten 149 inte kan enas, gissa vilken politik vi får då?
Citera
Medlem
Så länge de blanka rösterna inte får en majoritet så kan jag inte riktigt förstå hur det skulle påverka något? Resultatet blir färre människor i riksdagen, men det är ju fortfarande samma procentandelar fördelat på partierna.

De partierna som fick få röster får däremot svårare att få in folk i riksdagen och då blir resultatet isf att de större partierna får ännu mer makt, det var väl knappast tanken?
Citera
Medlem
nymans avatar
CaptainNemo har helt rätt då han säger att alla röster räknas som ett stöd till politikerna.
SÅ bojkotta valet om du inte gillar EU.
Citera
2009-06-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
CaptainNemo har helt rätt då han säger att alla röster räknas som ett stöd till politikerna.
SÅ bojkotta valet om du inte gillar EU.

Vilket innebär ingenting, eftersom man kommer forsätta styra som man gjort.
Citera
2009-06-07, 12:24
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
demokratin sätts ju ur spel. anledningen till att vi har 349 ledamöter är att idiotomrösntningar ska stoppas.

Tänk om SD får 100 stolar, det blir 100 blankstolar och resten 149 inte kan enas, gissa vilken politik vi får då?
Då har vi ett problem inom partierna och inte pga att det skulle vara får få riksdagsledamöter även om 100 stolar till SD skulle innebära en majoritet eller närapå.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så länge de blanka rösterna inte får en majoritet så kan jag inte riktigt förstå hur det skulle påverka något? Resultatet blir färre människor i riksdagen, men det är ju fortfarande samma procentandelar fördelat på partierna.

De partierna som fick få röster får däremot svårare att få in folk i riksdagen och då blir resultatet isf att de större partierna får ännu mer makt, det var väl knappast tanken?
Med andra ord en demokratiskt vald riksdag och inte som idag där man fördelar blankrösterna partierna emellan efter principen störst tar mest. Sedan skulle man i förlängningen kunna ta bort 4%-spärren vilken idag ytterligare tär på demokratin.
Citera
2009-06-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
Då har vi ett problem inom partierna och inte pga att det skulle vara får få riksdagsledamöter även om 100 stolar till SD skulle innebära en majoritet eller närapå.

Med andra ord en demokratiskt vald riksdag och inte som idag där man fördelar blankrösterna partierna emellan efter principen störst tar mest. Sedan skulle man i förlängningen kunna ta bort 4%-spärren vilken idag ytterligare tär på demokratin.

4 % spärren? Okej, så jag startar ett parti, får 0,59 % av rösterna, får jag en stol i 25 minuter då?

någonstans måste vi ha en gräns, alla kan inte få plats i riksdagen.
Citera
2009-06-07, 12:43
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
4 % spärren? Okej, så jag startar ett parti, får 0,59 % av rösterna, får jag en stol i 25 minuter då?

någonstans måste vi ha en gräns, alla kan inte få plats i riksdagen.
Skulle räcka till 2 stolar utav 349 med borttagen spärr, i en mandatperiod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in