2013-08-04, 20:11
Medlem
billyboos avatar
Open office punktuppställning

Jag försöker att skriva en novell i Open office och när någon ska prata använder jag pratminus. (–)
När har två pratminus efter varandra gör oo det till punktuppställning och det är väldigt irriterande. Jag kan inte skriva ordentligt heller när detta händer. Hur gör jag för att avaktivera punktuppställnings funktionen?
Citera
2013-08-05, 16:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar sammanfogades //Mod
Citera
2013-08-05, 18:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyboo
Jag försöker att skriva en novell i Open office och när någon ska prata använder jag pratminus. (–)
När har två pratminus efter varandra gör oo det till punktuppställning och det är väldigt irriterande. Jag kan inte skriva ordentligt heller när detta händer. Hur gör jag för att avaktivera punktuppställnings funktionen?
http://www.granneman.com/techinfo/to...andautoformat/
Detta kanske?
Citera
2013-08-27, 16:44
Medlem
sovereigntys avatar
Skapa ett diagram i Open Office Calc

Jag har kört fast lite i open office calc, väl medveten om att det inte är ett windowsprogram, men så vitt jag vet är dom rätt lika och jag tänkte att säkert någon här kan häjlpa mig.
Försöker fixa lite bättre koll på familjens ekonomi och hoppas detta dokument skall hjälpa mig, om någon mot förmodan skulle vara intresserad att använda dokumentet får ni hemskt gärna göra det.

Dokumentet finns här

Det jag behöver hjälp med är:
Jag vill ha ett linjediagram på bladet "diagram" där den följer Livsmedel, Räkningar, Avbetalningar, Övrigt, Lön och Sparande månad för månad.

Försökte få ordning på det nedras diagramet själv men jag förstår verkligen inte hur jag skall få in datan på rätt sätt, mina kunskaper i calc är allt för svaga.
Hjälp skulle uppskattas enormt och hjälp skulle förmodligen innebära att du på sikt räddar min familjs ekonomi samt ger mig underlag att få min lite smått ignoranta kvinna att förstå att avbetalningar = djävulen.
Senast redigerad av sovereignty 2013-08-27 kl. 17:03.
Citera
2013-08-27, 22:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovereignty
Jag har kört fast lite i open office calc, väl medveten om att det inte är ett windowsprogram, men så vitt jag vet är dom rätt lika och jag tänkte att säkert någon här kan häjlpa mig.
Försöker fixa lite bättre koll på familjens ekonomi och hoppas detta dokument skall hjälpa mig, om någon mot förmodan skulle vara intresserad att använda dokumentet får ni hemskt gärna göra det.

Det jag behöver hjälp med är:
Jag vill ha ett linjediagram på bladet "diagram" där den följer Livsmedel, Räkningar, Avbetalningar, Övrigt, Lön och Sparande månad för månad.

Försökte få ordning på det nedras diagramet själv men jag förstår verkligen inte hur jag skall få in datan på rätt sätt, mina kunskaper i calc är allt för svaga.
Hjälp skulle uppskattas enormt och hjälp skulle förmodligen innebära att du på sikt räddar min familjs ekonomi samt ger mig underlag att få min lite smått ignoranta kvinna att förstå att avbetalningar = djävulen.
Dra hem LibreOffice istället. Baserat på OpenOffice, fast modernare, snyggare och har bättre stöd för Offices format. http://www.libreoffice.org/download

Om diagram i LibreOffice:
https://help.libreoffice.org/Chart/Charts_in/sv
https://help.libreoffice.org/Chart/Chart_Type_Stock/sv
Citera
2013-08-29, 13:19
Medlem
Red-Pandas avatar
Jag har alltid kunnat spara i .PDF förut. Men idag när jag skulle spara i .PDF format så fanns det inte med i listan. Går heller inte att bara skriva .pdf efter filnamnet och spara som det.

Någon som vet vad detta beror på?

:Edit Ignorera det. Jag fick nåt jävla hjärnsläpp och glömde att man använder Export Directly to PDF
Senast redigerad av Red-Panda 2013-08-29 kl. 13:21.
Citera
2013-08-30, 19:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Jag vill spara en grej från internet ett openofficedokument, har gjort det förrut, men nu plötsligt så plockar den inte med smileysarna

Jag har inte en susning, men när jag blippade på den ickeexisterande bild som skulle vara smileysen, så hamnar jag i detta besked

graphics load terminated

Macro
Specifies the macro to run when you click a graphic, frame, or an OLE object.

To access this command...
Choose Insert/Format - Picture - Macro tab
Choose Insert/Format - Frame/Object - Macro tab
Choose Edit - AutoText - AutoText (button) - Macro
Choose Edit - ImageMap - open context menu - Macro
Choose Insert - Hyperlink - Events icon (look for Help tip)
Choose Format - Character - Hyperlink tab - Events button

har försökt följa dessa vägar utan framgång

Min autotext button är inte klickbar

Inte Image map heller
På 5 så står det mouse over objekt
Provade att välja Trigger hyperlink, men det blev ingen skillnad

Och obs jag har ingen koll på nåt - försöker bara läsa mig till grejer, men här fattade jag nada

Vad har jag fumlat till?

Open office började krångla för mig och krascha medan den hämtade smileysar förrut

Har laddat ned Appache 4.0 förrut och nu börjar den inte ens

Hilfe bitte
Senast redigerad av Gertrud1 2013-08-30 kl. 19:53.
Citera
2013-08-31, 17:59
Medlem
EdgeofEndings avatar
Har både googlat & sökt på deras hemsida, men jag hittar ingenstans hur man får till fotnoter i spreadsheet. Finns funktionen bara för textdokument?
Citera
2013-08-31, 18:51
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Har både googlat & sökt på deras hemsida, men jag hittar ingenstans hur man får till fotnoter i spreadsheet. Finns funktionen bara för textdokument?

Tror det bara finns för Writer. Ska ju ligga under Insert → Footnote/Endnote annars.
Citera
2013-08-31, 18:57
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Tror det bara finns för Writer. Ska ju ligga under Insert → Footnote/Endnote annars.
Tänkte det med=/
Citera
2013-08-31, 21:52
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Varför vill du ha en fotnot i ett kalkylblad?
Citera
2013-09-08, 23:32
Medlem
LostGenerals avatar
Jag har ett problem med Open Office.

Ibland när jag skriver i ett dokument så "förflyttas" den översta raden på dokumentsidan och kopierar sig själv över resten av sidan. Jag måste byta sida och gå tillbaka igen för att få det att försvinna. Ytterst irriterande och tidskrävande. Ingenting ändras i texten men det går inte att läsa på sidan när problemet är igång.

Någon som har haft liknande problem och vet hur man kan fixa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in