Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-12, 22:21
Bannlyst
Ja, jag undrar varför är det så?
Jag menar, det verkar som exakt varenda människa har vita fot- och handflator, men hur kommer det sig egentligen att det är just där som folk blivit lite vitare i hyn?
Varför är även svarta utan pigment vid det området? Man borde väl ha samma hudfärg över hela kroppen tycker man...

merci.
Citera
2009-06-12, 22:41
Medlem
the_creators avatar
De områdena är oftast utom solens räckhåll. Människans förfäder behöver inte nödvändigtvis varit lika mörka som dagens mörkhyade.

När våra gamla släktingar levde i djungeln och hade mycket hår på kroppen likt dagens schimpanser behövdes inte samma solskydd som en relativt naken människokropp behöver. Dock när de vandrade ut ur djungeln och in i solljuset behövdes inte kroppshåret, utan svalka. Men vi behövde fortfarande solskydd, dock inte på handflator och fotsulor.

Mycket förkortat och förenklat dock.
Citera
2009-06-12, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
De områdena är oftast utom solens räckhåll. Människans förfäder behöver inte nödvändigtvis varit lika mörka som dagens mörkhyade.

När våra gamla släktingar levde i djungeln och hade mycket hår på kroppen likt dagens schimpanser behövdes inte samma solskydd som en relativt naken människokropp behöver. Dock när de vandrade ut ur djungeln och in i solljuset behövdes inte kroppshåret, utan svalka. Men vi behövde fortfarande solskydd, dock inte på handflator och fotsulor.

Mycket förkortat och förenklat dock.

Tackar.
Det låter ju klokt allting men handflatorna behöver väl lika mycket solskydd som underarmen?
Det har väl alltså något att göra med att förfäderna gick på alla fyra?
Men då undrar jag lite varför handflatorna fortfarande är vita än idag och tror du människan kommer att ha lite mörkare handflator i framtiden (eftersom nu går vi ju inte på händerna )?
Citera
2009-06-12, 23:00
Medlem
najass avatar
Nu var det ett tag sedan jag läste detta, så Hamilkar får komma in och rätta om det blir tosigt.

Handflator och fotsuler hos alla populationer saknar melanocyter (eller så producerar melanocyterna i handflatorna åtminstone inte pigment). Melanocyterna (i.e. melaninet) skyddar ju mot solens UV-strålning, och när en ljushyad människa är i solen produceras melanin för att förstärka skyddet (melanin absorberar UV).

Då ligger det ju nära till hands att tro att handflator och fotsulor är vita/ljusa eftersom de inte kommer i kontakt med solljus så mycket. Dock är förklaringen nog snarare att huden är uppbygd annorlunda i handflator/fotsulor. Till exempel finns det ytterliggare ett hudlager (minns ej namnet) rimligtvis för att förstärka slitytan eftersom dessa ytor på kroppen nöts mest.

Det tjockare hudlagret på handflatorna är nog huvudförklaringen. Det går för övrigt att bli lite solbränd på handflatorna också, men inte mycket.

Sen är det ju givetvis så att det evolutionära trycket för pigmentering av handflator och fotsulor rimligtvis har varit tämligen lågt.
Citera
2009-06-12, 23:43
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Tackar.
Som sagt okvalificerade gissningar.
Citat:
Det låter ju klokt allting men handflatorna behöver väl lika mycket solskydd som underarmen?
Underarmarna får oftast mer solljus än handflatorna.
Citat:
Det har väl alltså något att göra med att förfäderna gick på alla fyra?
Schimpanserna är ju tex både ljus & mörkhyade under pälsen. Min tanke var att den mörka hudfärgen utvecklades efter eller under tiden våra förfäder tappade kroppshåret. Att generna för ljus hy har funnits i vårt genom länge.

Ser du hur ljusa schimparna är?
http://www.dkimages.com/discover/pre...7/45058141.JPG

Vi primater har mycket länge använt våra lemmar som verktyg. Använt huden på händer och fötter på annat sätt än på resten av kroppen. Vart utan direkt solljus och byggt upp tjockare hudlager för att kunna handskas med tuffare ting.
Citat:
Men då undrar jag lite varför handflatorna fortfarande är vita än idag och tror du människan kommer att ha lite mörkare handflator i framtiden (eftersom nu går vi ju inte på händerna )?
Nej, men jag kan inte veta heller.

Tror inte heller att vi gick på alla fyra har så mycket med det att göra.
Citera
2009-06-13, 00:20
Moderator
WirelessGkit2s avatar
En massa trams raderat. Och en del annat ointressant utan anknytning till topic med.

/Mod
Citera
2009-06-13, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Som sagt okvalificerade gissningar.

Jo, men det låter som ganska bra gissningar så jag tackar för era svar hur som helst.
Citera
2009-06-13, 01:57
Medlem
DogulasFossas avatar
Alla negrer har väl inte vita handflator? Jag har sett det på afrikanska negrer men inte på t ex amerikanska negrer.
Citera
2009-06-14, 10:38
Medlem
KaZibers avatar
Eftersom schimpanser visar handflatorna när de inte vill bråka mer och en ljus färg syns bättre vilket leder till att de med ljusa handflator inte blir ihjälslagna lika lätt? Nä ärligt talat har jag ingen aning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in