2015-07-24, 21:26
Medlem
Wal Mart Stores - 15,8%
HCP Inc 15,0%
KONE Oyj 13,2%
NCC B 10,8%
Atlas Copco B 10,1%
Ericsson B 9,0%
SAAB B 8,9%
Norsk Hydro 8,7%
Fortum Oyj 8,6%

Köper i större företag, som jag tycker om, när det känns lite billigt
Citera
2015-07-25, 00:34
Medlem
Rektangels avatar
MasterCard
HEXPOL
Church & Dwight Co
Omega Healthcare Investors
Realty Income Corp
Kimberly-Clark Corp
Coca-Cola Company
Vitrolife
Starbucks Corp
Pfizer
Novo Nordisk
Wallenstam B
Occidental Petroleum Corp
Autoliv SDB
Statoil
Seadrill
SPDR Dow Jones Industrial Average ETF (DIA)
BlackRock Municipal Income Closed Fund (BFK)
UBS 2x Long MLP ETN (MLPL)

Inget innehav överskrider 10% av mitt portföljvärde förutom Mastercard som står för drygt 14-15%.
Överväger att sälja en del och placera även i Visa, vars kursutveckling skuggar Mastercard.

Portföljen har ett värde på ett flertal svenska miljoner. Bara direktavkastningen på portföljen ger över 10K per MÅNAD i snitt över ett kvartal. Bevakar även ETF:en IBB (bioteknik) som ingår i SEB:s bioteknikfond samt Nike, Intrum Justitia samt ETF:en (PFF) som innehar amerikanska preferensaktier med en direktavkastning på 6% med månadsutdelning runt den 7-8 var månad.

Löpande ställer jag ut köpoptioner i OMXS30 mot säkerhet i mitt innehav och placerar likviden i nya aktieposter direkt. Ofta får jag in över 30K och ofta mer per månad.

Slår med råge index varje år då portföljen har utväxling genom "covered call" i köpoptioner samt att innehaven i sig till stor del är kursvinnare. Ofta ställer jag även ut säljoptioner vilket blir en " såld vagga" och ger bra inflöde till depå för placeringar.

Mitt krux är att hitta vinnare genom att enbart placera i aktier som historisk haft en bra utdelningstillväxt och helst fördubblat sin aktieutdelning under de sista 5 åren samt räntabilitet på eget kapital eller "Return on average equity" som detta kallas på ekonomiskt fikonspråk på minst 15-30%. Detta eftersom min erfarenhet är att företag med bra lönsamhet oftast växer in sig i sin värdering över tiden trots hög värdering.

Helst företag med starka varumärken, enkel affärsmodell, relativt, konjukturoberoende och företag som alla begriper sig på anledningen till varför de gynnas av den aktuella ekonomiska utvecklingen utan att behöva vara experter rent allmänt inom området.

Vanligt sunt bondförnuft och mycket riktigt så förstår alla som upplevt samhällsutvecklingen varför t. ex Mastercard är en bra placering. Eller Novo Nordisk som är världsledande på tillverkning av insulin, diabetes som är en växande folksjukdom i takt med att allt fler i världen når en levnadstandard hörande till medelklassen. Church & Dwight fann jag när jag sökte en konsumentrelaterad aktie och avsåg då köpa Procter& Gamble men såg att en av deras små rivaler växte snabbare och köpte in mig där istället. Stabila konsumentrelaterade företag som KMB och KO för bas och stabilitet. Vitrolife som en kursvinnare inom bioteknik och historiskt ett snabbväxande företag. Starbucks som gynnas av urbanisering och självförsörjande singelkvinnor som känner sig obekväma bland ölbarer och hellre tar en "latte". Några oljeaktier som tyvärr inte går så bra men i vartfall bidrar till inflöde av utdelningar än så länge. Ökar inte på med ytterligare innehav utan det får räcka.

(DIA) skuggar Dow Jones index och ger utdelning var månad samt Blackrock (BFK) innehar obligationer utgivna av amerikanska städer, kommuner och delstater och betalar ut varje månadskifte och har en årlig direktavkastning runt 2% respektive 6 % och den sistnämnda har varit bra när dollarkursen ökat från 6,6 till 8,6 idag. Eftersom jag tror på dollaruppgång föredrar jag innehav med direktavkastning runt 6% i dollar med månadsutdelning före svenska motsvarigheter för att inte nämna fördelen med riskspridning

MLPL är en placering i oljepipelines med en direktavkastning på över 10% årbaserat med kvartalsutdelning och tjänar främst pengar på kvantiten av olja som flyter genom rören oberoende av oljepriset. Ingen särskilt bra placering det sista året men varit bra historisk sen jag först upptäckte denna placeringsform. Likt "Reits" är de tvungna att dela ut hela sin vinst för att undgå bolagskatt och har en utväxling X2.

Omega och Realty är "Reits" som p g a sin juridiska konstruktion är tvungen att betala ut 90% av sin vinst (om jag är rätt underättad) och därför slipper bolagskatt och dubbelbeskattning. De har främst fastighetsinnehav i sjukhus och liknande och hyresintäkterna går direkt till delägarna.De har en direktavkastning på dryga 6% och betalar ut varje kvartal respektive månad. (OHI) och (O)

Innehaven fann jag genom att söka på Google Finance och söka på just "Return on average Equity" samt kolla att de minst fördubblat sin utdelning de sista 5 åren samt bör ha ett starkt varumärke.
Sök på de tickers jag nämnt och ni kan söka själva samt på företagens rivaler och ni hittar säkert bra kandidater att söka vidare på.

Portföljen har fördubblat sig i värde de sista 3 åren och har en och regelbunden direktavkastning och minst 3 större utbetalningar var månad. En runt månadskiftet och en i mitten av månaden.
Senast redigerad av Rektangel 2015-07-25 kl. 01:01.
Citera
2015-07-25, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
MasterCard
HEXPOL
Church & Dwight Co
Realty Income Corp
Kimberly-Clark Corp
Coca-Cola Company
Vitrolife
Starbucks Corp
Pfizer
Novo Nordisk
Wallenstam B
Autoliv SDB
Statoil
Seadrill

Inget innehav överskrider 10% av mitt portföljvärde förutom Mastercard som står för drygt 14-15%.
Överväger att sälja en del och placera även i Visa, vars kursutveckling skuggar Mastercard.

Portföljen har ett värde på ett flertal svenska miljoner. Bara direktavkastningen på portföljen ger över 10K per MÅNAD i snitt över ett kvartal. Bevakar även ETF:en IBB (bioteknik) som ingår i SEB:s bioteknikfond samt Nike, Intrum Justitia samt ETF:en (PFF) som innehar amerikanska preferensaktier med en direktavkastning på 6% med månadsutdelning runt den 7-8 var månad.

Löpande ställer jag ut köpoptioner i OMXS30 mot säkerhet i mitt innehav och placerar likviden i nya aktieposter direkt. Ofta får jag in över 30K och ofta mer per månad.

Slår med råge varje år index då portföljen har utväxling genom "covered call" i köpoptioner samt att innehaven i sig till stor del är kursvinnare. Ofta ställer jag även ut säljoptioner vilket blir en " såld vagga" och ger bra inflöde till depå för placeringar.

Mitt krux är att hitta vinnare genom att enbart placera i aktier som historisk haft en bra utdelningstillväxt och helst fördubblat sin aktieutdelning under de sista 5 åren samt räntabilitet på eget kapital eller "Return on average equity" som detta kallas på ekonomiskt fikonspråk på minst 15-30%. Detta eftersom min erfarenhet är att företag med bra lönsamhet oftast växer in sig i sin värdering över tiden trots hög värdering.

Helst företag med starka varumärken, enkel affärsmodell, relativt, konjukturoberoende och företag som alla begriper sig på anledningen till varför de gynnas av den aktuella ekonomiska utvecklingen utan att behöva vara experter rent allmänt inom området.

Vanligt sunt bondförnuft och mycket riktigt så förstår alla som upplevt samhällsutvecklingen varför t. ex Mastercard är en bra placering. Eller Novo Nordisk som är världsledande på tillverkning av insulin, som är en växande folksjukdom i takt med att allt fler i världen når en levnadstandard hörande till medelklassen. Church & Dwight fann jag när jag sökte en konsumentrelaterad aktie och avsåg då köpa Procter& Gamble men såg att en av deras små rivaler växte snabbare och köpte in mig där istället. Stabila konsumentrelaterade företag som KMB och KO för bas och stabilitet. Vitrolife som en kursvinnare inom bioteknik och historiskt ett snabbväxande företag. Starbucks som gynnas av urbanisering och självförsörjande kvinnor som känner sig obekväma bland barer och hellre tar en "latte". Några oljeaktier som tyvärr inte går så bra men i vartfall bidrar till inflöde av utdelningar än så länge. Ökar inte på med ytterligare innehav utan det får räcka.

(DIA) skuggar Dow Jones index och ger utdelning var månad samt Blackrock (BFK) innehar obligationer utgivna av amerikanska städer, kommuner och delstater och betalar ut varje månadskifte och har en årlig direktavkastning runt 2% respektive 6 % och den sistnämnda har varit bra när dollarkursen ökat från 6,6 till 8,6 idag. Eftersom jag tror på dollaruppgång föredrar jag innehav med direktavkastning runt 6% i dollar med månadsutdelning före svenska motsvarigheter för att inte nämna fördelen med riskspridning

MLPL är en placering i oljepipelines med en direktavkastning på över 10% årbaserat med kvartalsutdelning och tjänar främst pengar på kvantiten av olja som flyter genom rören och oberoende av oljepriset. Ingen särskilt bra placering det sista året men varit bra historisk sen jag först upptäckte denna placeringsform. Likt "Reits" är de tvungna att dela ut hela sin vinst för att undgå bolagskatt och har en utväxling X2.

Omega och Realty är "Reits" som p g a sin juridiska konstruktion är tvungen att betala ut 90% av sin vinst (om jag är rätt underättad) och därför slipper bolagskatt och dubbelbeskattning. De har främst fastighetsinnehav i sjukhus och liknande och hyresintäkterna går direkt till delägarna.De har en direktavkastning på dryga 6% och betalar ut varje kvartal respektive månad. (OHI) och (O)

Innehaven fann jag genom att söka på Google Finance och söka på just "Return on average Equity" samt kolla att de minst fördubblat sin utdelning de sista 5 åren samt bör ha ett starkt varumärke.
Sök på de tickers jag nämnt och ni kan söka själva samt på företagens rivaler och ni hittar säkert bra kandidater att söka vidare på.

Portföljen har fördubblat sig i värde de sista 3 åren och har en och regelbunden direktavkastning och minst 3 större utbetalningar var månad. En runt månadskiftet och en i mitten av månaden.

Får jag föreslå du lägger till MORL,CEFL samt BDCL i din portfölj. Dom delar ut månad/kvartalvis och ligger i dagsläget på 15+% i utdelning, samtliga är UBS 2x .
Citera
2015-07-25, 00:51
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Får jag föreslå du lägger till MORL,CEFL samt BDCL i din portfölj. Dom delar ut månad/kvartalvis och ligger i dagsläget på 15+% i utdelning, samtliga är UBS 2x .

Jag har följt och bevakat en del av dem...men en del var nya för mig och är inte riktigt bekväm med utväxlingen som ger högre volalitet i portföljen.

Min erfarenhet är att snabbväxande företag historiskt och regelmässigt slår innehav med hög direktavkastning.
Du får din utdelning men ofta till priset till liten eller obetydlig värdestegring och tyvärr är ibland utdelningen inget annat än en utbetalning av ditt egna kapital. Detta är i längden ingen så bra idé som det vid första anblicken kan se ut att vara. Plötsligt halveras utdelningen eller försvinner helt som t ex i Seadrill och kursen dyker. Mitt sorgebarn.
Senast redigerad av Rektangel 2015-07-25 kl. 01:15.
Citera
2015-07-25, 01:20
Medlem
Citat:
Jag har följt och bevakat en del av dem...men en del var nya för mig och är inte riktigt bekväm med utväxlingen som ger en bieffekt av högre volalitet i portföljen.

Min erfarenhet är att snabbväxande företag historiskt och regelmässigt slår innehav med hög direktavkastning.
Du får din utdelning men ofta till priset till liten eller obetydlig värdestegring och tyvärr är ibland utdelningen inget annat än en utbetalning av ditt egna kapital. Detta är i längden ingen så bra idé som det vid första anblicken kan se ut att vara. Plötsligt halveras utdelningen eller försvinner helt som t ex i Seadrill och kursen dyker. Mitt sorgebarn.

Jag vet, Jag har varit precis som dig ( eller alla andra DVI, Dividend Investers) där jag investerade i stabila bolag med fin utdelning som ökade varje år, men efter läst flera artiklar på SA bla dessa:

http://seekingalpha.com/instablog/37...mment-56521185

http://seekingalpha.com/instablog/50...ngs-since-2008

http://seekingalpha.com/instablog/50...mment-55960945

Så har jag helt ändrat investeringsstrategi,nu är jag bara ute efter att skapa ett konstant "cashflow" , du kan inte betala räkningar med "paper gains" , kortfattat utdelningar rules!
Citera
2015-07-25, 01:37
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Jag vet, Jag har varit precis som dig ( eller alla andra DVI, Dividend Investers) där jag investerade i stabila bolag med fin utdelning som ökade varje år, men efter läst flera artiklar på SA bla dessa:

http://seekingalpha.com/instablog/37...mment-56521185

http://seekingalpha.com/instablog/50...ngs-since-2008

http://seekingalpha.com/instablog/50...mment-55960945

Så har jag helt ändrat investeringsstrategi,nu är jag bara ute efter att skapa ett konstant "cashflow" , du kan inte betala räkningar med "paper gains" , kortfattat utdelningar rules!

Jag känner till placeringsfilosofin men vill ha en viss värdetillväxt och har ofta blivit besviken på högavkastare...Då ställer jag hellre ut köpoptioner drygt 5-7% ovan indexparitet på index vilket ger ett likvidinflöde och dessutom lägre volalitet på köpet i depån.

Kolla mina vinnare Hexpol, Mastercard Church & Dwights och Starbucks...

http://stockcharts.com/freecharts/pe...bux,ma,chd,nvo

Slå på FXS och du ser resultatet i svensk valuta.

För avkastning har jag O, OHI och BFK som ger drygt 6% i direktavkastning varav de förstnämnda regelmässigt sakta men säkert höjer utdelningen. MLPL ger nu över 10% och Statoil över 5% men frågan är hur länge det är hållbart.

De snabbväxande ger 1-2% i direktavkastning och är mina bättre innehav och KMB,PFE KO (Coca-Cola) ger över 3% och med en värdetillväxt på över 20-30% det sista året p g a dollarkursen.

Det finns en uppsjö med stabila amerikanska företag med en direktavkastning runt 3-4% med historisk årlig värdetillväxt runt 5-10% så jag överväger nog att hålla mig där. Jag kan säkert och enkelt lista hur många som helst.

Unilever (Holländsk), Kellog's, Colgate-Palmolive, McDonalds, Pfizer, General Mills, United Technologies, Microsoft, General Electric men även Axfood, ICA etc.
Senast redigerad av Rektangel 2015-07-25 kl. 01:47.
Citera
2015-07-25, 10:55
Medlem
Citat:
Massa text
Tack för ditt inlägg, mycket spännande att få ett så utförligt resonemang.
Citera
2015-07-25, 11:49
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
MasterCard
HEXPOL
Church & Dwight Co
Realty Income Corp
Kimberly-Clark Corp
Coca-Cola Company
Vitrolife
Starbucks Corp
Pfizer
Novo Nordisk
Wallenstam B
Autoliv SDB
Statoil
Seadrill

Intressant! Har du jämfört realty income med Starwood property trust Inc och Blackstone mortgage trust Inc? Som jag ser det har de genom sin storlek mindre risk och de har högre direktavkastnig. Dessutom stor andel rörlig ränta. Nackdelen är väl kvartalsvis utdelning istället för månadsvis. Dessutom undrar jag vilket/vilka av dina innehav som du anser mest köpvärda just nu? Har du köpt Pfizer via xterna listan eller på nyse? Funderar om det är någon skillnad skattemässigt (om man slipper den preliminära utdelningskatten), vet du?
Citera
2015-07-25, 12:18
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Intressant! Har du jämfört realty income med Starwood property trust Inc och Blackstone mortgage trust Inc? Som jag ser det har de genom sin storlek mindre risk och de har högre direktavkastnig. Dessutom stor andel rörlig ränta. Nackdelen är väl kvartalsvis utdelning istället för månadsvis. Dessutom undrar jag vilket/vilka av dina innehav som du anser mest köpvärda just nu? Har du köpt Pfizer via xterna listan eller på nyse? Funderar om det är någon skillnad skattemässigt (om man slipper den preliminära utdelningskatten), vet du?

Det finns en uppsjö av liknande placeringar så du måste nog uppge vilken ticker och jag vill inte placera i alltför små och obskyra innehav utan genomlysning.

Jag har köpt Pfizer på både i USA och Sverige. Beroende på humör men tyvärr är spreaden stor i Sverige, så det kan vara tidskrävande att få ett prisvärt avslut. Jag lämnar skambud och går det inte igenom köper jag på NYSE.

I båda fallen men även för Autoliv dras 15% utländsk källskatt. Detta tillgodoräknas dig om du totalt har överskott av inkomst av kapital i din deklaration men är du en bolånetorsk med underskott så blir du blåst på pengarna utöver 500 kr.

Har du pengarna i en ISK,PF eller KF och allt vad de heter kan du få tillbaka källskatten till din depå med något års fördröjning beroende på mäklare. Det är en hel vetenskap och jag har inte satt mig in i problematiken utan bara slöläst detta när jag fått det direkt i ansiktet men eftersom min bostad är utan lån har jag inte detta problem.

Det kan vara dyrt att vara fattig.
Senast redigerad av Rektangel 2015-07-25 kl. 12:20.
Citera
2015-07-25, 14:55
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Det finns en uppsjö av liknande placeringar så du måste nog uppge vilken ticker och jag vill inte placera i alltför små och obskyra innehav utan genomlysning.

Jag har köpt Pfizer på både i USA och Sverige. Beroende på humör men tyvärr är spreaden stor i Sverige, så det kan vara tidskrävande att få ett prisvärt avslut. Jag lämnar skambud och går det inte igenom köper jag på NYSE.

I båda fallen men även för Autoliv dras 15% utländsk källskatt. Detta tillgodoräknas dig om du totalt har överskott av inkomst av kapital i din deklaration men är du en bolånetorsk med underskott så blir du blåst på pengarna utöver 500 kr.

Har du pengarna i en ISK,PF eller KF och allt vad de heter kan du få tillbaka källskatten till din depå med något års fördröjning beroende på mäklare. Det är en hel vetenskap och jag har inte satt mig in i problematiken utan bara slöläst detta när jag fått det direkt i ansiktet men eftersom min bostad är utan lån har jag inte detta problem.

Det kan vara dyrt att vara fattig.

http://www.bloomberg.com/quote/STWD:US
http://www.bloomberg.com/quote/BXMT:US
Citera
2015-07-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facepalm1
Hej!
Skulle gärna vela ha lite kommentarer på min aktieportfölj. Ganska ny i sammanhanget med endast ett halvår bakom mig.

Investor 30,6%
Betsson 20,8%
Industrivärden 11,8%
HM 11,6%
WntResearch 8,4%
SCA 8,3%
Skanska 5,3%
Starbreeze 2,9%

Syftet med portföljen är långsiktigt sparande i +5 år. Utöver att innehavet av Investor och Betsson är högt, släng iväg några kommentarer och tips till något nytt! Kanske någon bank?

Stort tack i förväg.
MVH

Du "äger" redan två banker via dina innehav i Investor (SEB, ~20 %) och Industrivärden (SHB, ~10 %)
Kanske ska du plocka in ett läkemedelsbolag, typ novo nordisk samt en fastighetsaktie, typ castellum, hufvudstaden, wallenstam etc (goda stabila utdelningsaktier med bra utdelningstillväxt)

Du är dubbelexponerad mote både sca och skanska via ditt innehav i industrivärden, antigen säljer du dessa å lägger pengarna i industrivärden eller så säljer du industrivärden om du tror mer på det enskilda aktierna (skanska, sca)
Citera
2015-07-27, 08:12
Medlem
legendaryjls avatar
Tjena!

Tänkte börja månadsspara i indexfonder samt köra ett antal aktier som jag anser vara intressanta.

Är det rimligt att månadsspara 500 SEK i månaden i dessa:
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global Index
Länsförsäkringar Europa Index eller Tillväxtmarknad Index

Är det för många för att spara 500 SEK i månaden? Hade ni siktat på ett högre månadsbelopp med bara två eller tre indexfonder?

Vilka indexfonder har ni gett er in i ifall ni är grön på marknaden?

Försökt hitta information om detta, men min sökning har ej gett frukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in