Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-07-23, 13:46
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Min portfölj i allt väsentligt: 40% Note och 40% B3 + annat

(ingen föredömlig spridning direkt)

Note tickar på. Ett kvalitetsbolag. Ägde aktien från 10 kr till 26 kr. Sen köpte jag tillbaka aktien på drygt 21 kr och efter 2 bra rapporter, ett pärlband med nya kunder och en trevlig intervju med VD, så står aktien nu i 32 kr. Aktien borde röra sig mot 40 kr närmaste halvåret för att värderas likt kollegor sett till multipler. Bäst balansräkning i sektorn.

Jag tror B3 kommer återhämta sig rejält framåt hösten. Aktien borde dubblas kommande år härifrån. En väldigt märklig undervärdering mot kollegor har byggts upp.

Lite jämförelser med kollegor:

Kostnad för omsättningskrona

Bouvet: P/S= 1.6
HiQ: P/S = 1.5
Softronic: P/S = 1.2
Knowit: P/S = 1.1
Tieto: P/S= 1.1
B3: P/S = 0.6 (mindre än halva värderingen mot kollegor!)

Tillväxt snitt cirka senaste åren

B3: 26% per år (senaste 10 åren) (högst tillväxt!)
Bouvet: 13% (senaste 5 åren)
Softronic: 7-10% per år
HiQ: 7% per år
Knowit: 6% per år
Tieto: 0% per år

En pytteliten nettoskuld hos B3 och tillfälligt låg EBIT% kan omöjligt förklara den stora rabatten mot kollegor. Det är tillfälliga omständigheter och ett pris värt betala för den jättehöga tillväxten. Kassaflödet är bra. EBITDA=10%

B3 har nu gått om Softronic i omsättning.

https://b3.se/ir

Det är väl mina case/portfölj/ i ett nötskal när detta skrivs.
Citera
2019-07-26, 01:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Min portfölj i allt väsentligt: 40% Note och 40% B3 + annat

(ingen föredömlig spridning direkt)

Note tickar på. Ett kvalitetsbolag. Ägde aktien från 10 kr till 26 kr. Sen köpte jag tillbaka aktien på drygt 21 kr och efter 2 bra rapporter, ett pärlband med nya kunder och en trevlig intervju med VD, så står aktien nu i 32 kr. Aktien borde röra sig mot 40 kr närmaste halvåret för att värderas likt kollegor sett till multipler. Bäst balansräkning i sektorn.

Jag tror B3 kommer återhämta sig rejält framåt hösten. Aktien borde dubblas kommande år härifrån. En väldigt märklig undervärdering mot kollegor har byggts upp.

Lite jämförelser med kollegor:

Kostnad för omsättningskrona

Bouvet: P/S= 1.6
HiQ: P/S = 1.5
Softronic: P/S = 1.2
Knowit: P/S = 1.1
Tieto: P/S= 1.1
B3: P/S = 0.6 (mindre än halva värderingen mot kollegor!)

Tillväxt snitt cirka senaste åren

B3: 26% per år (senaste 10 åren) (högst tillväxt!)
Bouvet: 13% (senaste 5 åren)
Softronic: 7-10% per år
HiQ: 7% per år
Knowit: 6% per år
Tieto: 0% per år

En pytteliten nettoskuld hos B3 och tillfälligt låg EBIT% kan omöjligt förklara den stora rabatten mot kollegor. Det är tillfälliga omständigheter och ett pris värt betala för den jättehöga tillväxten. Kassaflödet är bra. EBITDA=10%

B3 har nu gått om Softronic i omsättning.

https://b3.se/ir

Det är väl mina case/portfölj/ i ett nötskal när detta skrivs.
Hur står sig B3 om du jämför p/e och ebitda med de branschkollegor du gjort dina jämförelser med?
Citera
2019-07-26, 09:41
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur står sig B3 om du jämför p/e och ebitda med de branschkollegor du gjort dina jämförelser med?

HiQ (Aktiekurs 53 kr)
EV/EBITDA = 2838/(143x2) = 9.8 (dvs H1x2)
Räknat på Nettotillgång = 150 MSEK

KNOWIT (Aktiekurs 188 kr)
EV/EBITDA = 3901/(165x2) = 11.8 (dvs H1x2)
Räknat på Nettoskuld = 282 MSEK

B3 (Aktiekurs 65 kr)
EV/EBITDA = 556/(21.8x4) = 6.4 (dvs Q1x4)
Räknat på Nettoskuld = 65 MSEK

Jag tror B3's EBITDA kommer gravitera mot 12% eller mer framöver, likt kollegorna. Det är i grunden samma verksamhet så med tiden graviterar marginaler mot samma siffror. Räknar man bort engångskostnader i Q1 så var EBITDA redan uppe i 11.3%.

Man kan för skojs skull räkna på EBITDA=12% och då blir EV/EBITDA = 5

B3 har tagit kostnader för att kunna växa snabbt. Normalt begriper ju börsen sånt här, men i detta case har värderingen uppenbart flippat ut och B3 tok-bestraffas därför att marginalen är pyttelite lägre p.g.a. stark tillväxt. B3 har lite lägre soliditet p.g.a. sin höga tillväxt. Bland kollegorna ligger soliditeten på 50-70% tror jag medans den ligger på 30% för B3. B3 kan snabbt öka solidteten genom att låta bli köpa bolag på ett tag, men är det detta man vill? Alla har väl spelat monopol. Hur ofta vinner man när man håller på pengarna?

B3 är redan större än Softronic. Ge det 4-5 år och B3 passerar HiQ i storlek om HiQ fortsätter röra sig sidledes medans B3 raketväxer.

Förr eller senare släpper detta, frågan är bara när.
Citera
2019-07-26, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
HiQ (Aktiekurs 53 kr)
EV/EBITDA = 2838/(143x2) = 9.8 (dvs H1x2)
Räknat på Nettotillgång = 150 MSEK

KNOWIT (Aktiekurs 188 kr)
EV/EBITDA = 3901/(165x2) = 11.8 (dvs H1x2)
Räknat på Nettoskuld = 282 MSEK

B3 (Aktiekurs 65 kr)
EV/EBITDA = 556/(21.8x4) = 6.4 (dvs Q1x4)
Räknat på Nettoskuld = 65 MSEK

Jag tror B3's EBITDA kommer gravitera mot 12% eller mer framöver, likt kollegorna. Det är i grunden samma verksamhet så med tiden graviterar marginaler mot samma siffror. Räknar man bort engångskostnader i Q1 så var EBITDA redan uppe i 11.3%.

Man kan för skojs skull räkna på EBITDA=12% och då blir EV/EBITDA = 5

B3 har tagit kostnader för att kunna växa snabbt. Normalt begriper ju börsen sånt här, men i detta case har värderingen uppenbart flippat ut och B3 tok-bestraffas därför att marginalen är pyttelite lägre p.g.a. stark tillväxt. B3 har lite lägre soliditet p.g.a. sin höga tillväxt. Bland kollegorna ligger soliditeten på 50-70% tror jag medans den ligger på 30% för B3. B3 kan snabbt öka solidteten genom att låta bli köpa bolag på ett tag, men är det detta man vill? Alla har väl spelat monopol. Hur ofta vinner man när man håller på pengarna?

B3 är redan större än Softronic. Ge det 4-5 år och B3 passerar HiQ i storlek om HiQ fortsätter röra sig sidledes medans B3 raketväxer.

Förr eller senare släpper detta, frågan är bara när.

EBITDA är ett ointressant mått för ett konsultbolag. Det intressanta är vinst efter skatt och där har B3 stora problem. De har haft problem i många år dessutom.

De försöker köpa sig till tillväxt, men den hamnar aldrig på sista raden. Till skillnad från KnowIt som växer organiskt i lagom takt och ökar vinsten år efter år.

"Alla har väl spelat monopol." Det kommer aldrig att uppstå en monopolliknande situation eftersom konsulterna är så pass lättrörliga.
Citera
2019-07-26, 17:48
Medlem
Avanza Global: 50-70%
Avanza EM: 15-25%
Avanza Zero: 15-25

Räntedelen AMF räntefond lång & spiltan räntefond Sverige.

Ca 60-80% aktier samt 20-40% räntor etc.

Väldigt enkel och billig portfölj
Citera
2019-07-27, 07:14
Medlem
Precis stuvat om i portföljen

*30 INTC
*30 ATVI
*100 CIBUS
*1 short strangle 1580 put 1600 call i september på OMXS30
*1 lång OMXS30 termin köpt på 1611.25
*50000 ETFS Natural Gas

Ungefär 55% av kapitalet i cash för jag vill ha lite krut om något stort skulle hända
Citera
2019-07-27, 12:32
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
EBITDA är ett ointressant mått för ett konsultbolag.

EBITDA ger en bättre vink vad kassaflödet är - än vad EBIT ger. I B3's fall ser man att kassaflödet är utmärkt och förstår då att den något lägre soliditeten i jämförelse med kollegor helt enkelt beror på att B3 förvärvat bolag. B3 har en del avskrivningar som klubbar ner rörelsemarginalen.

Citat:
Det intressanta är vinst efter skatt .

Vinst efter skatt är ett underskattat mått. Rena P/E -tal använt på rätt sätt som jämförelse har gjort underverk i min portfölj i många år.

Citat:
...och där har B3 stora problem. De har haft problem i många år dessutom. De försöker köpa sig till tillväxt, men den hamnar aldrig på sista raden. Till skillnad från KnowIt som växer organiskt i lagom takt och ökar vinsten år efter år.

B3 har inga problem. De följer en strategi. Historiskt har B3 vuxit främst organiskt. Poängen med börsnoteringen var att kunna växa snabbare genom förvärv. Du får det att låta som B3 har problem, när de följer en strategi det varit tydliga med.

Knowit är ju uppbyggt på exakt samma sätt som B3.

Här är några av bolagen KnowIt förvärvat sedan 2007:

2007: Köper Solution Point AB, Köper IT Profil AB, Köper Objectnet AS, Köper IT-konsultbolaget YAHM i Lund, Köper Dataunit AB 2008: Köper Helikopter Systemutveckling AB, Köper Net Result, Köper Know IT HiBC System 2009: Köper Ybe design AB, Köper Endero Oy 2010: Köper Endero Oy, Köper Reaktor AS 2011: Köper Jaybis Konsult AB 2012: Köper Persistent Solutions AB 2013: Köper Amende AS, Köper Bisnode Applicate AB
2014: Köper Colours, Köper Dataess AS, Köper Metronet AS, Starta Knowit Decision O2 2015: Starta Knowit Cloud Innovation AB 2017: Köper Require 2018: Köper Allrise 2019: Köper 4front

Jag minns faktiskt tydligt när det var en faslig massa gnäll på KnowIt också. Det var många som hånflinade och suckade. Men sedan dess har KnowIt's aktiekurs ökat 10+ ggr. (borträknat IT-yran som var helt utflippad)

Det är nämligen inte konstigare än att såhär många bolag byggs. Att det fungerar beror på många olika anledningar. Stordriftsfördelar, finns fler möjligheter för anställda vilket gör att de blir kvar, möjligheter ta större jobb, det största är troligtvis att vissa personer är bättre på att förstå och bygga företag än vad andra är. Därför fungerar det. Såhär byggs fastighetsbolag, industriföretag, korvkioskimperium, webhotellbolag, younameit och även konsultbolag. Inget konstigt äger rum här.

När det kommer till just konsultbolag är förvärv ett utmärkt sätt att både anställa personer och få nya kundrelationer, ny kompetens, osv, där alla parter är vinnare. Leverantör, kund, anställda. Därför fungerar det.

Det är precis denna resa B3 gör. Möjligtvis att B3 växer snäppet snabbare än vad KnowIt gjorde. Andra konsultbolag växer såhär också, fast vanligtvis i en mindre takt.

Det här med marginaler och aktiekurs är intressant. Låt oss snegla på KnowIt igen.

Knowit:
Period Rörelsemarginal Aktiekurs
---------------------
2012:7.3%
2013:5.8%
2014:6.0%
2015:7.4% (aktiekurs: 55 kr)
2016:8.7% (aktiekurs: 75 kr)
2017:10.3% (aktiekurs: 75 kr)
2018:10.2% (aktiekurs: 130 kr)

Det är precis detta B3 "lider" av menar jag. Exakt just nu är rörelsemarginalen något lägre vilket skapar en stor överdriven rabatt på aktien.

Alla tillkortakommanden i B3's resultaträkning är av övergående karaktär. De köper allt eftersom upp alla aktier i delvis förvärvade bolag, så med tiden hamnar hela vinsten under B3's aktieägare. Och de överdrivet stora kostnaderna är tillväxtrelaterade och av övergående karaktär de också.

Det är lite detta som är själva "betten" i B3. Hade dessa tillkortakommanden inte varit där, så hade vi inte dikusterat huruvuda aktien var köpvärd eller inte. Då hade B3-aktien kanske kostat 200 kr och alla hade hållit med om dess fina data. Ungefär som KnowIt idag. Fast där framme är det ju snarare då man ska sälja. Det är ju resan upp som är intressant.
Citera
2019-07-29, 23:14
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Precis stuvat om i portföljen

*30 INTC
*30 ATVI
*100 CIBUS
*1 short strangle 1580 put 1600 call i september på OMXS30
*1 lång OMXS30 termin köpt på 1611.25
*50000 ETFS Natural Gas

Ungefär 55% av kapitalet i cash för jag vill ha lite krut om något stort skulle hända

Trevligt att fler går in på Intel. Har arbetat med mycket Intel-folk, och tror att de alltid kommer att slå AMDs flasighet på sikt, med mer gedigen (tråkseriös) ingenjörskonst.

Diversifierade med lite miljöaktier och Visa och Mastercard förra veckan. Har inte så jäkla stor koll där egentligen, så blir lite lotto.

Kod:
23.3% Intel
12.7% Tesla
11.8% NVIDIA
7.5%  Mastercard
6.1%  Swedbank A
5.7%  Nextera Energy Inc
4.9%  Visa
3.2%  Pattern Energy Group Inc
2.4%  Hydro One Ltd
2.4%  Vestas Wind Systems
2.1%  TerraForm Power Inc

17.9% Avanza Global

NVIDIA kanske kan ligga pyrt till på sikt om integrerade grafikkretsar i CPU-paketet blir "bra nog", men tror de är smarta nog att manövrera sig ur den sitsen.

Fortfarande plus i alla fall, trots Tesla-dyket.
Citera
2019-07-31, 21:17
Medlem
Emolls avatar
+57% - Spectracure
+69% - Polyplank
+8% - Abelco investment group
+20% - NEL (Norge)
+25% - Maha Energy
+/-0% - Kungsleden
-19% - Petrotal Corp (kanada)
-5% - Beowulf Mining
-65% - Bayn Europe

Bayn Europe är de som jag har minst innehav i. Tur är kanske de, för de har rasat i månader nu och tyvärr visar de inga tendenser på att vända den kurvan.

Fonder:
Nordea 1 - Latin America +5%
Nordet Superfonden Sverige + 9%
SEF Investmentbolag -0.50%
Swedbank Robur Access USA +5%
Swedbank Robur Asienfond +1%

Endast Nordnets Superfond jag haft en längre tid. Övriga är relativt nya.
Citera
2019-08-12, 13:42
Medlem
Jahbrahs avatar
Enersize

Cavotec

Gapwaves

Abelco Investment Group

Gabather

Nanologica

Plejd

Securitas

Diamyd Medical

Oasmia Pharmaceutical

Powercell

Nextcell

Hoist Finance

Polyplank

Tankar?
Citera
2019-09-10, 15:42
Medlem
Jag har tagit fullt CSN lån medan jag pluggar men bor fortfarande hemma och tänkte lägga in pengarna på börsen. Jag är helt grön på detta men har försökt att läsa på en del. Jag har tagit fram en portfölj som jag tycker ser ok ut för närvarande. Jag vill inte ha några jättestora risker, och kommer att månadsvis lägga in runt 7000 kr fördelat enligt tabellen nedan medan jag pluggar för att sedan låta dem vara kvar runt 10 år eller mer kanske, har inte jättebrådis att ta ut pengarna.

39‬,0 % Avanza Global Indexfond
20,0 % Akelius
11,0 % Avanza Emering Markets
10,5 % Kinnevik B
10,5 % Industrivärden C
5.50 % Handelsbankens Råvarufond
03,5 % Visa Inc

Det jag egentligen vill få bekräftat är om den ser ok ut. Så jag inte lägger in alla mina pengar på något som är helt galet.
Citera
2019-09-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av droptop
Jag har tagit fullt CSN lån medan jag pluggar men bor fortfarande hemma och tänkte lägga in pengarna på börsen. Jag är helt grön på detta men har försökt att läsa på en del. Jag har tagit fram en portfölj som jag tycker ser ok ut för närvarande. Jag vill inte ha några jättestora risker, och kommer att månadsvis lägga in runt 7000 kr fördelat enligt tabellen nedan medan jag pluggar för att sedan låta dem vara kvar runt 10 år eller mer kanske, har inte jättebrådis att ta ut pengarna.

39‬,0 % Avanza Global Indexfond
20,0 % Akelius
11,0 % Avanza Emering Markets
10,5 % Kinnevik B
10,5 % Industrivärden C
5.50 % Handelsbankens Råvarufond
03,5 % Visa Inc

Det jag egentligen vill få bekräftat är om den ser ok ut. Så jag inte lägger in alla mina pengar på något som är helt galet.

Ja absolut helt OK!
Men hur resonerar du kring 2 investmentbolag visst olika branscher men?! (bara nyfiken)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in