Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-05, 18:18
Medlem
Varför har ni med aktier så jävla stor överexponering mot Sverige? Sverige utgör inte ens 1% av marknaden. När det snackas fonder ska nästan allt in på globalt jätteviktigt kan ju inte ha mest Sverige men när det snackas aktier ska det bara va svenskt? Visar på väldigt mycket home bias, helt naturligt dock
Citera
2018-01-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför har ni med aktier så jävla stor överexponering mot Sverige? Sverige utgör inte ens 1% av marknaden. När det snackas fonder ska nästan allt in på globalt jätteviktigt kan ju inte ha mest Sverige men när det snackas aktier ska det bara va svenskt? Visar på väldigt mycket home bias, helt naturligt dock

Flertalet större svenska börsbolag har endast en mindre del av sin försäljning i Sverige och är i sanning globala företag. Exponeringen mot Sverige är därför inte så riskabel som det kan verka om man enbart har stora svenska företag i portföljen.
Citera
2018-01-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Flertalet större svenska börsbolag har endast en mindre del av sin försäljning i Sverige och är i sanning globala företag. Exponeringen mot Sverige är därför inte så riskabel som det kan verka om man enbart har stora svenska företag i portföljen.
Ta Securitas som ett exempel. Globalt har man 335 000 anställda varav knappt 10 000 i Sverige. Det innebär att ungefär 3 % av verksamheten sker här. Hur det är med intäkterna vet jag inte.
Citera
2018-01-07, 18:45
Medlem
Hax.Pains avatar
Månadssparande

Didner och gerge small microcap
Lannebo småbolag europa
Swedbank ny teknik
Starbucks
Alibaba group
Netent
Nibe industrier

1000%are

Rhovac
Synact
Patriot one tehc
Eyeonid
New age metals inc
Aurora
Ethereum xbt
Citera
2018-01-07, 20:22
Medlem
sibbanns avatar
60% fonder, 30% Kandensiska företaget inom cannabisindustrin, 10% Kryptovaluta;

LF Global Indexnära 40%
MS INVF Global Oppurtunity 15%
Swedbank Robur Access Asien 15%
Swedbank Robur Japan 10%
East Capital Frontier 10%
Nordea Indien 10%

Canopy Growt Corp 40%
Aphria Inc 20%
Aurora Cannabis Inc 20%
Harvest One Cannabis Inc 10%
Invictus MD Strategies Corp 5%
Calyx Bio-Ventures Inc 5%

Kryptovaluta; Endast Ethereum för tillfället
Citera
2018-01-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Ja jo det har du helt klart rätt i men der är skillnaden jag tycker är lite konstig

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ta Securitas som ett exempel. Globalt har man 335 000 anställda varav knappt 10 000 i Sverige. Det innebär att ungefär 3 % av verksamheten sker här. Hur det är med intäkterna vet jag inte.

Absolut men är inte Securitas väldigt globalt jämfört med säg resten av OMXS30?

Jag skulle kunna sträcka mig till att ha 50% investerat i Svenska bolag och ändå va ok, men nog inte mer än så.

Många av er som enbart investerar svenskt?
Citera
2018-01-08, 00:37
Medlem
Unizeros avatar
Citat:

Jag skulle kunna sträcka mig till att ha 50% investerat i Svenska bolag och ändå va ok, men nog inte mer än så.

Många av er som enbart investerar svenskt?

Dom större bolagen på svenska börsen är exponerade globalt.

Volvo, HM, Skanska etc.

Svenska börsen har gett väldigt fin avkastning över tid också.
Citera
2018-01-08, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Dom större bolagen på svenska börsen är exponerade globalt.

Volvo, HM, Skanska etc.

Svenska börsen har gett väldigt fin avkastning över tid också.

Jag vet, men det betyder inte att det kommer fortsätta så
Citera
2018-01-08, 11:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jag vet, men det betyder inte att det kommer fortsätta så

Nej men du får fortfarande global spridning trotts att bolaget är svenskt och handlas på svenska börsen.

Att bolaget är svenskt betyder inte ens att det är den svenska marknaden dom främst är verksamma på.
Citera
2018-01-26, 09:08
Medlem
tja , vad tycks?

25% invent medic
25% Synact
20% Zynerba Pharmaceuticals Inc
20% Redwood Pharma
10% CloudRepublic B
Citera
2018-01-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nej men du får fortfarande global spridning trotts att bolaget är svenskt och handlas på svenska börsen.

Att bolaget är svenskt betyder inte ens att det är den svenska marknaden dom främst är verksamma på.

Nej jag vet, men ändå, går ju inte förneka att Stockholmsbörsen är rätt svensk ;D

Jag har länge försökt hitta svaret på hur stor del i % är OMXS30 "globalt", men verkar vara svårt att få reda på det.

Jag funderar faktiskt lite på att öka min Sverigeexponering ändå upp mot 50% strecket, vad tycker du själv om detta?
Citera
2018-01-26, 11:56
Medlem
Citat:
Nej jag vet, men ändå, går ju inte förneka att Stockholmsbörsen är rätt svensk ;D

Jag har länge försökt hitta svaret på hur stor del i % är OMXS30 "globalt", men verkar vara svårt att få reda på det.
Rätt svensk? Jag skulle säga att OMXS30 har 50-75% global exponering.
Det finns ju inte många bolag på listan som har Sverige som huvudmarknad.

http://business.nasdaq.com/media/OMX...5044-13816.pdf
Det är ju bara att kolla på listan och plussa ihop % för de du anser har Sverige som huvudmarknad om du vill räkna ut det.
Jag skulle säga att du kan räkna Bank, Gruv/Stål* och Telekomoperatör som 'Svenska' och resten som 'Globala'.
Senast redigerad av Asguk 2018-01-26 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in