Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-01, 07:00
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Det är lönlöst att förklara. Låt honom bränna sig så kommer han till insikt själv. Att tro att man som nybörjare ska kunna gå in i förhoppningsbolag och hitta guldklimparna som alla analytiker och veteraner missar säger ju säg självt att det inte kommer gå. Man känner ju igen tänket om man säger så.

Här är en tidskarta på hur det kommer gå:
1. Portföljen kommer säkert gå upp ett tag till, du fortsätter investera och kollar dagligen över dina innehav, du är riktigt nöjd och ser dig själv som en "börskung". Eventuellt börjar du berätta för polarna om dina klipp, men det beror på hur du är som person.
2. Det börjar gå lite sämre i några innehav, så du börjar reflektera; ska jag säga allt? Ska jag snitta ner mig? Ska jag kanske gå all in då aktien är för billig nu?
3. Det fortsätter gå sämre.
4. Du tappar intresset och skiter i allt, men du vill inte sälja utan du låter surdegarna ligga och väljer att inte logga in igen.
5. Efter att par månader loggar du in igen och ser att några aktier repat sig, några tynger fortfarande. Du inser att du får göra detta från grunden och börjar bygga upp en riktig portfölj, du inser att som nybörjare kommer du aldrig ha en edge mot marknaden alls.

Steg 5. är beror på hur du är som person, vissa kommer aldrig tillbaka.

Steg 6. Om 5-10 år sitter han här på flashback och försöker varna någon annan för att göra samma nybörjarmissar, "du kan lära dig utav mina misstag så slipper du betala för dina egna". Den personen kommer såklart inte att lyssna på honom, och livets cirkel är fulländad
Citera
2017-03-01, 10:36
Medlem
Badassmfokas avatar
Haha ja det blir säkert så med alla de stegen ni kartlagt framför mig.
Men ännu en gång sätts ord i min mun. Jag har inte påstått att jag kommer träffa de guldklimpar som alla proffsen missar eller ens att jag tror att jag kommer slå index. Inget alls i den stilen.
Citera
2017-03-03, 14:06
Medlem
Waterfronts avatar
Min nuvarande utdelningsportfölj:

ISK
Main Street Capital Corp - 13,21%
Saltängen Property Invest - 6,81%
Bosjö Fastigheter - 5,28%
Nordea Bank - 4,11%
Oscar Properties Pref - 2,81%
Tele 2 B - 2,54%
Resurs Holding - 2,40%
Axfood - 1,72%
Castellum - 1,49%
Clas Ohlson B - 0,74%
(+ diverse förhoppningsbolag - 13,46%)

KF
Whitestone REIT - 7,50%
Ares Capital Corp - 5,13%
Omega Healthcare Investors Inc - 4,85%
Alaris Royalty Corp - 4,04%
Care Capital Properties Inc - 3,85%
Flowers Foods Inc - 3,56%
Dream Office REIT - 3,51%
Sabra Health Care REIT Inc - 3,36%
Skanska B - 2,96%
Gladstone Investment Corp - 2,82%
New Senior Investment Group - 2,58%

Har inte hänt så mycket sen senast, annat än att jag bytt ut Eolus Vind mot Resurs Holding samt att Castellum och Axfood har tillkommit.
Citera
2017-03-09, 17:27
Medlem
latsedres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfront

ISK
Nordea Bank - 4,11%
Tele 2 B - 2,54%
Resurs Holding - 2,40%
Axfood - 1,72%
Castellum - 1,49%
Clas Ohlson B - 0,74%

KF
Whitestone REIT - 7,50%
Skanska B - 2,96%

Har inte hänt så mycket sen senast, annat än att jag bytt ut Eolus Vind mot Resurs Holding samt att Castellum och Axfood har tillkommit.

Tycker för det första att du har alldeles för mycket aktier. Nu vet jag inte om du swingtradar eller liknande, annars rekommenderar jag att sänka antalet bolag. Du får alldeles för mycket riskspridning och kommer troligtvis får en mindre avkastning över tid. Sedan blir jag fascinerad av alla utländska innehav. Varför? För mig är det helt poänglöst med utländska innehav överhuvudtaget. Motivera gärna varför du gillar utländska aktier

Tar för lång tid att kommentera alla dina innehav, men kan skriva några meningar om dina svenska. Tycker generellt att det är bra i din ISK om du endast är ute efter utdelningen. Men annars, om jag var du.. Sälj Clas Ohlson, Bosjö Fastigheter och Tele2. Finns många bolag med den direktavkastningen som samtidigt har bättre omsättningstillväxt m.m.

Lycka till
Citera
2017-03-09, 17:41
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:

ISK
Nordea Bank - 4,11%
Tele 2 B - 2,54%
Resurs Holding - 2,40%
Axfood - 1,72%
Castellum - 1,49%
Clas Ohlson B - 0,74%

KF
Whitestone REIT - 7,50%
Skanska B - 2,96%

Vad tror du om räntorna framöver?
Citera
2017-03-13, 14:29
Medlem
Waterfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latsedre
Tycker för det första att du har alldeles för mycket aktier. Nu vet jag inte om du swingtradar eller liknande, annars rekommenderar jag att sänka antalet bolag. Du får alldeles för mycket riskspridning och kommer troligtvis får en mindre avkastning över tid. Sedan blir jag fascinerad av alla utländska innehav. Varför? För mig är det helt poänglöst med utländska innehav överhuvudtaget. Motivera gärna varför du gillar utländska aktier

Tar för lång tid att kommentera alla dina innehav, men kan skriva några meningar om dina svenska. Tycker generellt att det är bra i din ISK om du endast är ute efter utdelningen. Men annars, om jag var du.. Sälj Clas Ohlson, Bosjö Fastigheter och Tele2. Finns många bolag med den direktavkastningen som samtidigt har bättre omsättningstillväxt m.m.

Lycka till
Mitt fokus ligger på att bygga upp en utdelningsportfölj som "jobbar åt mig", som det så vackert kallas på många utdelningsbloggar. Jag är alltså inte särskilt intresserad av att göra trades, utan jobbar kontinuerligt på utdelningsflödet. Mängden bolag jag har i portföljen tjänar framförallt två syften: diversifiering samt att sprida ut utdelningarna över året. Samtliga utdelningar återinvesteras.

Det blev i början ganska stor fokus på bolag i nordamerika för att få igång "snöbollseffekten" vad gäller utdelningarna eftersom det - till skillnad från här i Sverige - är standard med kvartalsutdelningar. Många bolag har dessutom utdelning varje månad. Det har även blivit ganska många REITs och BDCs med hög direktavkastning, vilket såklart också hjälper till. Sammantaget var det alltså en medveten, tämligen aggressiv, strategi för att sparka igång utdelningsflödet och i år känner jag att jag äntligen har en hyfsat bra "grund" att stå på vilket gjort att det på sistone plockats in fler svenska bolag.

Av de tre bolag du nämner är det väl framförallt Bosjö jag kan hålla med om. I dagsläget ser jag dock den placeringen som ett trevligt tillskott till utdelningsflödet under åtminstone ett par års tid - kontraktet med Ellos löper förbi 2030, så jag är helt bekväm med att 'parkera' en klumpsumma där med strax över 8% direktavkastning de närmaste åren. Att Ellos går i konkurs eller att den enorma fastigheten råkar brinna ner till grunden ser jag inte som någon större risk.

Hoppas det åtminstone besvarade en del av dina funderingar

Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Vad tror du om räntorna framöver?
Jag räknar med att de kommer stiga, men tror samtidigt att det kommer ske gradvis i relativt lugn takt för att inte chocka marknaden. Är dock ren spekulation från min sida. Samtidigt har jag senaste veckan kunnat notera att marknaden i USA verkar lite nervös vad gäller just räntan (och Trumps hälsoplan, för den delen) då det sålts av en hel del inom REITs och BDCs. Eftersom jag har så pass lång sparhorisont (20+ år) är det dock inget jag förlorar sömn över.
Citera
2017-03-13, 19:17
Medlem
Citat:
Mitt fokus ligger på att bygga upp en utdelningsportfölj som "jobbar åt mig", som det så vackert kallas på många utdelningsbloggar. Jag är alltså inte särskilt intresserad av att göra trades, utan jobbar kontinuerligt på utdelningsflödet. Mängden bolag jag har i portföljen tjänar framförallt två syften: diversifiering samt att sprida ut utdelningarna över året. Samtliga utdelningar återinvesteras.

Varför utdelningsinvestera? Detta är fortfarande för mig ett frågetecken. Det ända jag kan se är att det möjligtvis kan psykologiskt sexigt. Har fortfarande inte sett något som visar att det ger en bra avkastning.
Citera
2017-03-14, 05:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Betalar du courtage vid inköp av varje enskilt bolag? I så fall...med tanke på antalet bolag, antalet utdelningstillfällen...ska man återinvestera så ofta i så många bolag, så blir det en hel del i courtage varje år.
Citera
2017-03-14, 09:53
Medlem
Waterfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Varför utdelningsinvestera? Detta är fortfarande för mig ett frågetecken. Det ända jag kan se är att det möjligtvis kan psykologiskt sexigt. Har fortfarande inte sett något som visar att det ger en bra avkastning.
Eftersom jag inte har tid (och helt ärligt inte kunskapen) till att djupanalysera bolag för att hitta tillväxtcase och på den vägen generera vinster är det här en investeringsfilosofi som jag känner mig bekväm med och som funkar för mig. Vad gäller avkastningen är ju allting relativt beroende på ens inställning och strategi. Majoriteten av de bolag jag har i portföljen ligger mellan 5 - 10% direktavkastning, vilket jag tycker är helt okej och funkar med just min långsiktiga sparhorisont.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Betalar du courtage vid inköp av varje enskilt bolag? I så fall...med tanke på antalet bolag, antalet utdelningstillfällen...ska man återinvestera så ofta i så många bolag, så blir det en hel del i courtage varje år.
Utdelningarna som kommit in under månaden klumpas ihop tillsammans med de pengar jag för över från lönen varje månad för att göra nya köp. Det är alltså inte så att jag återinvesterar i respektive bolag som haft utdelning - det säger sig självt att det inte vore särskilt kostnadseffektivt.
Citera
2017-03-14, 12:40
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte har tid (och helt ärligt inte kunskapen) till att djupanalysera bolag för att hitta tillväxtcase och på den vägen generera vinster är det här en investeringsfilosofi som jag känner mig bekväm med och som funkar för mig. Vad gäller avkastningen är ju allting relativt beroende på ens inställning och strategi. Majoriteten av de bolag jag har i portföljen ligger mellan 5 - 10% direktavkastning, vilket jag tycker är helt okej och funkar med just min långsiktiga sparhorisont.

Försöker få dig att förstå det "fundamentala" i investering bara
Utdelningsinvestering kan nog fungera, men anledningen är antagligen att du köper bolag medhög direktavkastning => lägre multiplar => högre avkastning.
Att leta tillväxtbolag är oftare en strategi som misslyckas pga att tillväxten har en tendens att gå mot ett "mean". högre multiplar => lägre avkastning.

Det finns en hel hög med strategier som använder sig av det här tänket. Utdelningsinvestering är nog en av dem som avkastar sämre.
Citera
2017-03-17, 14:45
Medlem
Är detta en bra fördelning till tjänstepensionen?

35% LF Global Indexnära
20% Spiltan Aktiefond Investment
20% AMF Aktiefond Europa
15% Didner & Gerge Småbolag
10% LF Tillväxt Indexnära
Citera
2017-03-20, 21:11
Medlem
Dareioss avatar
Min portfölj, men behövs vissa justeringar:

McDonald's Corp (MCD)
Intrum Justitia (IJ)
3M Co (MMM)
Visa Inc (V)
Boeing (BA)
Molson Coors Brewing Co (TAP)
Kraft Heinz Co (KHC)
Pfizer (PFE)
Amazon.com Inc (AMZN)
Alphabet Inc Class A (GOOGL)
Home Depot Inc (HD)

Sen har jag runt 20k som jag köper derivat med spegling på de stora börserna och några enskilda bolag.
Senast redigerad av Dareios 2017-03-20 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in