Citat:
Det är lönlöst att förklara. Låt honom bränna sig så kommer han till insikt själv. Att tro att man som nybörjare ska kunna gå in i förhoppningsbolag och hitta guldklimparna som alla analytiker och veteraner missar säger ju säg självt att det inte kommer gå. Man känner ju igen tänket om man säger så.
Här är en tidskarta på hur det kommer gå:
1. Portföljen kommer säkert gå upp ett tag till, du fortsätter investera och kollar dagligen över dina innehav, du är riktigt nöjd och ser dig själv som en "börskung". Eventuellt börjar du berätta för polarna om dina klipp, men det beror på hur du är som person.
2. Det börjar gå lite sämre i några innehav, så du börjar reflektera; ska jag säga allt? Ska jag snitta ner mig? Ska jag kanske gå all in då aktien är för billig nu?
3. Det fortsätter gå sämre.
4. Du tappar intresset och skiter i allt, men du vill inte sälja utan du låter surdegarna ligga och väljer att inte logga in igen.
5. Efter att par månader loggar du in igen och ser att några aktier repat sig, några tynger fortfarande. Du inser att du får göra detta från grunden och börjar bygga upp en riktig portfölj, du inser att som nybörjare kommer du aldrig ha en edge mot marknaden alls.
Steg 5. är beror på hur du är som person, vissa kommer aldrig tillbaka.
Här är en tidskarta på hur det kommer gå:
1. Portföljen kommer säkert gå upp ett tag till, du fortsätter investera och kollar dagligen över dina innehav, du är riktigt nöjd och ser dig själv som en "börskung". Eventuellt börjar du berätta för polarna om dina klipp, men det beror på hur du är som person.
2. Det börjar gå lite sämre i några innehav, så du börjar reflektera; ska jag säga allt? Ska jag snitta ner mig? Ska jag kanske gå all in då aktien är för billig nu?
3. Det fortsätter gå sämre.
4. Du tappar intresset och skiter i allt, men du vill inte sälja utan du låter surdegarna ligga och väljer att inte logga in igen.
5. Efter att par månader loggar du in igen och ser att några aktier repat sig, några tynger fortfarande. Du inser att du får göra detta från grunden och börjar bygga upp en riktig portfölj, du inser att som nybörjare kommer du aldrig ha en edge mot marknaden alls.
Steg 5. är beror på hur du är som person, vissa kommer aldrig tillbaka.
Steg 6. Om 5-10 år sitter han här på flashback och försöker varna någon annan för att göra samma nybörjarmissar, "du kan lära dig utav mina misstag så slipper du betala för dina egna". Den personen kommer såklart inte att lyssna på honom, och livets cirkel är fulländad