Citat:
Ursprungligen postat av
honorem
Att ta steget till att bygga den där portföljen som har chansen att slå index kraftigt är nog närmre för de som lägger ner tid till att sätta samman en portfölj istället för att köpa Avanza Zero, även om den följer index i stort sätt punkt o pricka. Nyttan av att lägga ner tiden på en egen portfölj istället för Avanza Zero känns ganska överlägsen än att bara köpa az
Det förutsätter ju att man faktiskt lägger ner den tiden också. Att man har lagt ner tillräckligt med tid (vad det är i det här sammanhanget tänker inte jag avgöra) och kommit fram till att alla dessa bolag är köpvärda till dagens kurser tycker i alla fall jag verkar lite orimligt. Att bara välja ut ett gäng svenska klenoder och tycka att det är stabila bolag är ju knappast en tillräcklig analys om man nu planerar att äga bolagen under en längre period.
Äga aktier gör man för att tjäna pengar, då är det väl rimligare att man köper Avanza Zero om man inte klarar av att göra en egen analys och kanske försöker lära sig att göra lite djupare analyser. Därefter kan man satsa på bolag utanför de stora listorna också så har man faktiskt en chans att få lite överavkastning.
Med det sagt har jag full respekt för folk som tycker det är roligare att äga enskilda aktier än fonder, men man ska inte lura i sig själv att man gjort en tillräcklig analys bara för att man köper "stabila bolag".