Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-05-17, 20:23
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Är du aktiv i FING eller ligger dom ständigt orörda i depån?

Ligger helt orörda - om jag vill tradea kör jag mini futures istället. Tror vi är ligger ngnstans runt 6-700 kring årsskiftet. Orkar inte bry mig allt för mycket om alla svängningar.
Citera
2016-05-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttondown

Vad tycker ni? Grym portfölj? tråkig?
Tycker det ser bra ut men du kan lika gärna köpa Avanza Zero så slipper du betala courtage och återinvestera en massa utdelningar. Ska man bygga en egen portfölj tycker jag man ska bygga något som man anser har chans att kraftigt slå index. Ser ingen mening med att bygga något som kommer att följa index.
Citera
2016-05-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Tycker det ser bra ut men du kan lika gärna köpa Avanza Zero så slipper du betala courtage och återinvestera en massa utdelningar. Ska man bygga en egen portfölj tycker jag man ska bygga något som man anser har chans att kraftigt slå index. Ser ingen mening med att bygga något som kommer att följa index.

Att ta steget till att bygga den där portföljen som har chansen att slå index kraftigt är nog närmre för de som lägger ner tid till att sätta samman en portfölj istället för att köpa Avanza Zero, även om den följer index i stort sätt punkt o pricka. Nyttan av att lägga ner tiden på en egen portfölj istället för Avanza Zero känns ganska överlägsen än att bara köpa az
Citera
2016-05-17, 22:30
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Att ta steget till att bygga den där portföljen som har chansen att slå index kraftigt är nog närmre för de som lägger ner tid till att sätta samman en portfölj istället för att köpa Avanza Zero, även om den följer index i stort sätt punkt o pricka. Nyttan av att lägga ner tiden på en egen portfölj istället för Avanza Zero känns ganska överlägsen än att bara köpa az
Det förutsätter ju att man faktiskt lägger ner den tiden också. Att man har lagt ner tillräckligt med tid (vad det är i det här sammanhanget tänker inte jag avgöra) och kommit fram till att alla dessa bolag är köpvärda till dagens kurser tycker i alla fall jag verkar lite orimligt. Att bara välja ut ett gäng svenska klenoder och tycka att det är stabila bolag är ju knappast en tillräcklig analys om man nu planerar att äga bolagen under en längre period.

Äga aktier gör man för att tjäna pengar, då är det väl rimligare att man köper Avanza Zero om man inte klarar av att göra en egen analys och kanske försöker lära sig att göra lite djupare analyser. Därefter kan man satsa på bolag utanför de stora listorna också så har man faktiskt en chans att få lite överavkastning.

Med det sagt har jag full respekt för folk som tycker det är roligare att äga enskilda aktier än fonder, men man ska inte lura i sig själv att man gjort en tillräcklig analys bara för att man köper "stabila bolag".
Citera
2016-05-18, 06:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Det beror ju på vad man stoppar i portföljen. Köper man 15 large cap bolag från olika branscher blir portföljen en indexföljare, och mångas portföljer verkar ju se ut så.
Citera
2016-05-18, 07:41
Medlem
Valfrids avatar
Börsen har ju gått ner kraftigt sett på 12 månader. Därför skulle det kunna vara ett gott köpläge i stora index. Däremot tror jag på extrem stockpicking på dom mindre listorna. Vi har sett extremt många iPOS senaste halvåret, marknaden översvämmas av nya mindre bolag och därför gäller det att välja absolut rätt aktie.

Just nu har jag bara Pexa och Lucara diamond i min portfölj. Dessa två bolag tror jag kommer utvecklas starkt den närmaste tiden men i övrigt känns marknaden mkt osäker. Det var länge sedan jag var så osäker på börsen.

Lycka till allihop!
Citera
2016-05-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Tja, vill gärna ha kommentarer på min portfölj. Sålde min bostadsrätt och fick ut ca 250 000 efter betalningar till bank osv. Eftersom börsen är ganska svajig och i nedåtgående trend vill jag vara försiktig. Använde mig avanzas 3-5 års portföljgenerator och tweakade lite i den. Kommer sätta in 12000kr i månaden i 20 månader. Tycker ni att det set bra ut med ett "better safe than sorry" tänk? Jag kanske vill köpa en ny bostadsrätt om 2 år, kanske inte. Så jag vill inte att det ska kunna gå rent åt helvete.

Fond - Belopp - Fördelning
Global 25%
SEB Global C 1 500 SEK 12,5 %
CS (Lux) Global Security Equity B USD 1 500 SEK 12,5 %

Sverige
10%
Didner & Gerge Aktiefond 480 SEK 4,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 360 SEK 3,0 %
Öhman Sweden Micro Cap 360 SEK 3,0 %

Tillväxt 10%
Fidelity Emerging Markets A-USD 600 SEK 5,0 %
Templeton Em Mkts Smlr Coms A AccUSD 600 SEK 5,0 %

Räntor Långa/korta 55%
AMF Räntefond Lång 1 500 SEK 12,5 %
Swedbank Robur Penningmarknadsfond 3 600 SEK 30,0 %
SPP Obligationsfond 1 500 SEK 12,5 %

Funderar på att dra ner lite på tillväxtmarknaderna och öka i Spiltans investmentbolag, gillar den grymt mycket.

Har dessutom ett sparande på 1000kr månad i avanzas framtidsportfölj, som är 100% aktiefonder med hög risk.

Utöver detta har jag sedan innan ca 50 000 kr fördelat hyfsat jämnt i H&M, Investor, Kinnevik, lundbergföretagen, starbreeze, sensys, scandidos och formpipe software

Tar jättegärna emot åsikter, är 24 år och student om det påverkar vad ni tycker.

Skall man använda pengarna om 20 månader så är ett bankkonto bättre.
Citera
2016-05-22, 17:31
Medlem
ASSA ABLOY B
Castellum
Handelsbanken B
Hennes & Mauritz B
Investor B
Lundin Mining Corp. SDB
PExA
Skanska B
Starbucks Corp
Wallenstam B

Fundera på att köpa SCA eller Holmen samt Intrum Justitia.
Citera
2016-05-24, 11:31
Medlem
Aktier
Bredband 2
Castellum
Investor
Telia
Cloetta B
Holmen B
Skanska B
Saab B
Dustin Group
Ica
Kinnevik A

Fonder
Avanza Zero
Simplicity indien
Länsförsäkringar tillväxt index
Dider & Gerge småbolag

Alla köps månadsvis, portföljen har en tänkt horisont på 20-30 år. Bredband 2 köps ej månadsvis den är bara en ren och skär chansning, den säljs om den skulle gå upp. Tråkig portfölj i övrigt, men vad har ni för tankar om den på den tänkta tiden? Köper de som ha gått sämst senaste månaden.
Citera
2016-05-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slynjavel
Aktier
Bredband 2
Castellum
Investor
Telia
Cloetta B
Holmen B
Skanska B
Saab B
Dustin Group
Ica
Kinnevik A

Fonder
Avanza Zero
Simplicity indien
Länsförsäkringar tillväxt index
Dider & Gerge småbolag

Alla köps månadsvis, portföljen har en tänkt horisont på 20-30 år. Bredband 2 köps ej månadsvis den är bara en ren och skär chansning, den säljs om den skulle gå upp. Tråkig portfölj i övrigt, men vad har ni för tankar om den på den tänkta tiden? Köper de som ha gått sämst senaste månaden.

Om du ska äga en aktie i 20-30 ska du välja en aktie som åtminstone har lite tillväxt eller som kan förväntas få det framöver och personligen har jag svårt att se att Telia ska få någon tillväxt att tala om så den aktien hade jag aldrig tagit med.
Citera
2016-05-24, 13:07
Medlem
krigsoffrets avatar
Tar gærna feedback..Tænker mig minst 3 år

42% Thinfilm electronics gav 3.69

19 % Axactor gav 1.77

19% Imint image intl gav 33.38

10% FPC gav 466

8% exeotech gav 0.22

Fullt medveten om risken i thin, något som jag ær vældigt bekvæm med..
Citera
2016-05-24, 13:43
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Tar gærna feedback..Tænker mig minst 3 år

42% Thinfilm electronics gav 3.69

19 % Axactor gav 1.77

19% Imint image intl gav 33.38

10% FPC gav 466

8% exeotech gav 0.22

Fullt medveten om risken i thin, något som jag ær vældigt bekvæm med..
Med tanke på formuleringen måste jag fråga: hur medveten är du om risken i de andra bolagen? När fpc är det defensiva innehavet är man ute på jävligt tunn is.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in