Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-05-07, 18:06
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
4,5% Activision Blizzard Inc
6,0% Atrium Ljungberg B
2,3% Cloetta B
4,0% Hennes & Mauritz B
2,0% ICA Gruppen
2,6% JM
4,9% Kambi Group Plc
6,7% Peab B
3,9% SKF B
5,1% Volvo B
2,6% ÅF B

55,4% Likvida medel
0% Belåning

4,6% Activision Blizzard Inc
5,1% Atrium Ljungberg B
2,1% Cloetta B
2,0% Ericsson B
3,1% Hennes & Mauritz B
1,8% ICA Gruppen
2,5% JM
4,1% Kambi Group Plc
5,3% Peab B
3,3% SKF B
4,6% Volvo B
2,2% ÅF B

59,3% Likvida medel
0% Belåning
Citera
2016-05-08, 13:44
Medlem
Deamon113s avatar
Tja, vill gärna ha kommentarer på min portfölj. Sålde min bostadsrätt och fick ut ca 250 000 efter betalningar till bank osv. Eftersom börsen är ganska svajig och i nedåtgående trend vill jag vara försiktig. Använde mig avanzas 3-5 års portföljgenerator och tweakade lite i den. Kommer sätta in 12000kr i månaden i 20 månader. Tycker ni att det set bra ut med ett "better safe than sorry" tänk? Jag kanske vill köpa en ny bostadsrätt om 2 år, kanske inte. Så jag vill inte att det ska kunna gå rent åt helvete.

Fond - Belopp - Fördelning
Global 25%
SEB Global C 1 500 SEK 12,5 %
CS (Lux) Global Security Equity B USD 1 500 SEK 12,5 %

Sverige
10%
Didner & Gerge Aktiefond 480 SEK 4,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 360 SEK 3,0 %
Öhman Sweden Micro Cap 360 SEK 3,0 %

Tillväxt 10%
Fidelity Emerging Markets A-USD 600 SEK 5,0 %
Templeton Em Mkts Smlr Coms A AccUSD 600 SEK 5,0 %

Räntor Långa/korta 55%
AMF Räntefond Lång 1 500 SEK 12,5 %
Swedbank Robur Penningmarknadsfond 3 600 SEK 30,0 %
SPP Obligationsfond 1 500 SEK 12,5 %

Funderar på att dra ner lite på tillväxtmarknaderna och öka i Spiltans investmentbolag, gillar den grymt mycket.

Har dessutom ett sparande på 1000kr månad i avanzas framtidsportfölj, som är 100% aktiefonder med hög risk.

Utöver detta har jag sedan innan ca 50 000 kr fördelat hyfsat jämnt i H&M, Investor, Kinnevik, lundbergföretagen, starbreeze, sensys, scandidos och formpipe software

Tar jättegärna emot åsikter, är 24 år och student om det påverkar vad ni tycker.
Citera
2016-05-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Tja, vill gärna ha kommentarer på min portfölj. Sålde min bostadsrätt och fick ut ca 250 000 efter betalningar till bank osv. Eftersom börsen är ganska svajig och i nedåtgående trend vill jag vara försiktig. Använde mig avanzas 3-5 års portföljgenerator och tweakade lite i den. Kommer sätta in 12000kr i månaden i 20 månader. Tycker ni att det set bra ut med ett "better safe than sorry" tänk? Jag kanske vill köpa en ny bostadsrätt om 2 år, kanske inte. Så jag vill inte att det ska kunna gå rent åt helvete.

Global 25%

Sverige
10%

Tillväxt 10%

Räntor Långa/korta 55%

Funderar på att dra ner lite på tillväxtmarknaderna och öka i Spiltans investmentbolag, gillar den grymt mycket.

Har dessutom ett sparande på 1000kr månad i avanzas framtidsportfölj, som är 100% aktiefonder med hög risk.

Utöver detta har jag sedan innan ca 50 000 kr fördelat hyfsat jämnt i H&M, Investor, Kinnevik, lundbergföretagen, starbreeze, sensys, scandidos och formpipe software

Tar jättegärna emot åsikter, är 24 år och student om det påverkar vad ni tycker.

Bort med swedbank penning och in med spiltan ränte istället.

Se över vissa fonder som seb global och se om du hittar en billigare global indexfond
Citera
2016-05-08, 20:16
Medlem
Svejsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113

Global 25%

Sverige
10%

Tillväxt 10%

Räntor Långa/korta 55%

Om du behöver pengarna om två år så är aktier lite av ett lotteri.
Sen håller jag med föregående talare, bort med Swedbank Penningmarknadsfond och in med Spiltan Räntefond istället, som du förvarar på ett aktie- och fondkonto och inte på ett ISK.
Citera
2016-05-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Om du behöver pengarna om två år så är aktier lite av ett lotteri.
Sen håller jag med föregående talare, bort med Swedbank Penningmarknadsfond och in med Spiltan Räntefond istället, som du förvarar på ett aktie- och fondkonto och inte på ett ISK.

Varför på ett Aktie- och fondkonto?
Citera
2016-05-08, 23:20
Medlem
Tar gärna lite feedback på min långtidsportfölj!

Starbucks 10%
J&J 5%
CocaCola 5%

Investor 20%
Castellum 15%
ICA Gruppen 10%
H&M 10%
Cloetta 8%
Avanza Bank Holding 8%
TeliaSonera 5%
Bravida Holding 4%
Citera
2016-05-11, 13:39
Medlem
sheldor4599s avatar
Min portfölj:
Fortum
Walt Disney
H&M
NP3
D. Carnegie & Co.
Betsson
Nordnet
(ordnat efter storlek)
Utgör tillsammans ca 40% av min portfölj.

1,5% av portföljen ligger i Carnegie Indienfond och strax under 1,5% av portföljen ligger fördelat på Starbreeze, Hansa Medical, Simris Alg och Fingerprint (siste idioten har alltså hoppat på).

Resten är fördelat på Likvider, plus ETFer (GLD, GDX och XACT Bear+Short S&P500). Båda delar tar ungefär lika stor del av portföljen.

Jag har stuvat om i min portfölj sen jag skrev här sist jan/feb 2015. Köpen har skett dels nu under våren (H&M, Betsson, Nordnet) och dels under senhöst/vinter (Fortum, D. Carnegie och Walt Disney). Är också särskilt stolt över att det just nu ser ut som att jag prickade botten i guld som jag köpte på mig gradvis under hösten mellan oktober och december. Då var det dock bara GLD, GDX har jag köpt först i slutet av april och har därför missat större delen av den uppgång som varit hittills i år.

Ser gärna feedback på om det är något ni tycker saknas eller som ska bort från portföljen.
Citera
2016-05-14, 11:26
Medlem
Funderar på att byta ut hela mitt innehav i svenska fonder (Avanza Zero & Spiltan Investmentbolag) mot aktier för att bli mer insatt och funderar på dessa som min Sverigeexponering:

Axfood
H&M
Investor
Industrivärden
Castellum
NCC A
Handelsbanken A:
Telia

Vad tycks?
Citera
2016-05-14, 12:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Funderar på att byta ut hela mitt innehav i svenska fonder (Avanza Zero & Spiltan Investmentbolag) mot aktier för att bli mer insatt och funderar på dessa som min Sverigeexponering:

Axfood
H&M
Investor
Industrivärden
Castellum
NCC A
Handelsbanken A:
Telia

Vad tycks?
Axfood värderas väldigt högt och HM lämpar sig bäst för swingtrading. Hur aktiv har du tänkt vara med byten i din portfölj?
Citera
2016-05-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Axfood värderas väldigt högt och HM lämpar sig bäst för swingtrading. Hur aktiv har du tänkt vara med byten i din portfölj?

Inte alls aktiv, och Axfood skulle jag vänta ner innan köp. Vrf lämpar sig HM bäst för swingtrading tycker du?
Citera
2016-05-14, 17:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Vrf lämpar sig HM bäst för swingtrading tycker du?
Det är väl inte svårare än att titta på aktiekursen...eller vad menar du?
Citera
2016-05-14, 18:02
Medlem
joxxes avatar
Citat:

Axfood
H&M
Investor
Industrivärden
Castellum
NCC A
Handelsbanken A:
Telia

Vad tycks?

Tycker det ser ut som en fin portfölj. Kanske byta NCC mot Skanska om du vill få ner risken något?
Telias framtid är nog inte den bästa, men å andra sidan är den ju "billig" nu (frågan är vad du får bara).
Jag själv funderar på att byta ut telia mot tele2 i min långsiktiga portfölj.

Själv kör jag följande portfölj:
ABB
Amasten Holding Pref
Castellum
HM
Handelsbanken B
Investor
SAS PREF
Telia Sonera
Skanska
Starbreeze
HCP inc
Realty Income

Kikar på att ta in Axfood, Atlas Copco och JnJ när priserna är rimliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in