2016-05-15, 10:50
Medlem
Jag är intresseras av att få lite feedback på min svenska del av portföljen. Det är en långsiktig portfölj (10år +). Portföljen ska vara bred, med stora och välskötta bolag, hygglig utdelning och risknivå. Behövs något mer, har jag för mycket av nåt? Några förslag på förbättring eller annorlunda viktning?

ABB Ltd 6,0%
ASSA BLOY B 7,0%
Astra Zeneca 7,0%
Atlas Copco B 7,0%
Castellum 7,0%
Handelsbanken B 6,5%
Hennes & Mauritz 7,0%
Hexagon B 6,0%
ICA 6,0%
Kinnevik 7,5%
Sandvik 6,0%
SCA B 7,0%
SEB C 7,0%
Securitas 7,0%
Tele2 B 6,0%
Totalt 100,0%
Citera
2016-05-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamix
Jag är intresseras av att få lite feedback på min svenska del av portföljen. Det är en långsiktig portfölj (10år +). Portföljen ska vara bred, med stora och välskötta bolag, hygglig utdelning och risknivå. Behövs något mer, har jag för mycket av nåt? Några förslag på förbättring eller annorlunda viktning?

ABB Ltd 6,0%
ASSA BLOY B 7,0%
Astra Zeneca 7,0%
Atlas Copco B 7,0%
Castellum 7,0%
Handelsbanken B 6,5%
Hennes & Mauritz 7,0%
Hexagon B 6,0%
ICA 6,0%
Kinnevik 7,5%
Sandvik 6,0%
SCA B 7,0%
SEB C 7,0%
Securitas 7,0%
Tele2 B 6,0%
Totalt 100,0%

Ärligt talat vet jag inte vad folk ser för potential i Sandvik... Din portfölj har 1/3 verkstadsaktier, jag skulle viktat ner den och möjligtvis tagit in ännu en stabil fastighetsaktie tillsammans med Castellum. I övrigt ser det bra ut.
Citera
2016-05-15, 12:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

ABB Ltd 6,0%
ASSA BLOY B 7,0%
Astra Zeneca 7,0%
Atlas Copco B 7,0%
Castellum 7,0%
Handelsbanken B 6,5%
Hennes & Mauritz 7,0%
Hexagon B 6,0%
ICA 6,0%
Kinnevik 7,5%
Sandvik 6,0%
SCA B 7,0%
SEB C 7,0%
Securitas 7,0%
Tele2 B 6,0%
Totalt 100,0%
Enklare och billigare (courtagefritt till skillnad från alla courtage du ska betala för alla dom där aktierna) om du skippar den där portföljen och bara köper Avanza Zero eller Nordnets superfond istället, å så kan du kliva av och på (gratis) utifrån hur marknaden rör sig. Föreslår det eftersom din portfölj ändå kommer att följa index rätt mycket, så lika bra spara courtagekostnaden. Så hade i vart fall jag gjort om jag hade velat ha din portfölj. Sen hade jag istället, för att det ska bli lite mer engagerande att spara, swingtradat i 2-4 enskilda bolag och kanske kryddat portföljen med roliga småbolag när det dyker upp bra lägen.
Citera
2016-05-15, 14:51
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:

ABB Ltd 6,0%
ASSA BLOY B 7,0%
Astra Zeneca 7,0%
Atlas Copco B 7,0%
Castellum 7,0%
Handelsbanken B 6,5%
Hennes & Mauritz 7,0%
Hexagon B 6,0%
ICA 6,0%
Kinnevik 7,5%
Sandvik 6,0%
SCA B 7,0%
SEB C 7,0%
Securitas 7,0%
Tele2 B 6,0%
Totalt 100,0%
Som Bunny säger så har du i stort sett satt ihop en indexfond med något färre aktier, min helt subjektiva bedömning är dessutom att du har valt en grupp bolag som riskerar att underprestera index under de kommande åren. Välj ut något färre och kanske lägga 1-3 procent av portföljen i mindre bolag som du ser potential i.
Citera
2016-05-15, 16:19
Medlem
Tack för era svar. Ja, alltså jag vill efterlikna index hyffsat, men aktiv välja bort exempelvis Ericsson, Volvo, Telia, Swedbank, SSAB osv. Det är typ en cherry picking av OMXS30 med undervikt på banker och HM. Men har nog lite för mycket verkstad som ni säger.

Jag tror säkert Avanza Zero skulle gå minst lika bra eller bättre på sikt än min portfölj, men jag tycker det är roligare att ha aktier än en enda fond... Det är roligt med utdelningar och så + att man eventuellt kan överprestera index eftersom jag viktar helt annorlunda.

Små bolag håller jag mig borta från, det känns skönt när hela ens innehav har den gröna superlånet-loggan på Avanza
Citera
2016-05-15, 17:08
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Tack för era svar. Ja, alltså jag vill efterlikna index hyffsat, men aktiv välja bort exempelvis Ericsson, Volvo, Telia, Swedbank, SSAB osv. Det är typ en cherry picking av OMXS30 med undervikt på banker och HM. Men har nog lite för mycket verkstad som ni säger.

Jag tror säkert Avanza Zero skulle gå minst lika bra eller bättre på sikt än min portfölj, men jag tycker det är roligare att ha aktier än en enda fond... Det är roligt med utdelningar och så + att man eventuellt kan överprestera index eftersom jag viktar helt annorlunda.

Små bolag håller jag mig borta från, det känns skönt när hela ens innehav har den gröna superlånet-loggan på Avanza
Alla har vi olika sätt att se på det så det är väl rimligt tycker jag. Har lite synpunkter på vilka bolag du väljer och väljer bort. Hade kanske valt bort assa, Astra Zeneca, eventuellt även Sandvik. Hade inte heller valt bort Volvo. Med Martin Lundstedt som vd och Håkan Samuelsson som ordförande kan de stå inför precis den kulturförändring som behövs för att bli riktigt lönsamma ā la Scania.
Citera
2016-05-16, 15:02
Medlem
Hej.

Skulle vilja ha lite tips från er angående min portfölj.

Här är min långsiktiga portfölj :

Aktier:
Hennes & mauritz
Castellum
Investor
Kinnevik
SEB
Skanska
Unibet

Fonder:
Spiltan investmentbolag
Nordnet superfond

Är det någon/några ni tycker ska bytas mot något annat?

Vill även lägga till 3st bolag i min portfölj sedan är den långsiktiga portföljen klar, har ni tips på bolag?
Citera
2016-05-16, 20:52
Medlem
Gamix och yttik, era portföljer liknar min Jag har dock för många aktier kanske. Min strategi är skapad från investmentbolagen, jag ar kopierat deras kärninnehav och sedan lagt till aktier såsom Betsson, Castellum, H&M!

Jag vill följa index hyffsat, men tycker det är roligt med många aktier Tror även att min portfölj kan överprestera mot index något, om inte annat på lång sikt tack vare den höga utdelning (4,21% i snitt idag):

ABB 4,0%
Assa Abloy 4,0%
Astra Zeneca 4,5%
Atlas Copco 4,5%
Betsson 4,0%
Bilia 4,5%
Castellum 8,0%
Handelsbanken 8,0%
Hennes & Mauritz 4,5%
Hexagon 4,0%
Hufvudstaden 8,0%
ICA 4,0%
Millicom Int 4,5%
Ratos 4,5%
SCA 4,0%
SEB 8,0%
Securitas 4,0%
Skanska 4,5%
Tele2 4,5%
Volvo 4,0%

Vad tycker ni? Grym portfölj? tråkig? Är man en idiot som har för många aktier. Jag har 36 000kr i dagsläget så blir ynka 1500kr till 3000kr per innehav :P
Citera
2016-05-16, 22:17
Medlem
Moffegrevs avatar
25% Fing (GAV 420)
75% Likvid - varvat med mini futures bear i dax i omgangar

Tycker fortfarande det mesta ser dyrt ut och tror björnmarknaden kommer halla i sig ett tag till.
Citera
2016-05-17, 00:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
25% Fing (GAV 420)
75% Likvid - varvat med mini futures bear i dax i omgangar

Tycker fortfarande det mesta ser dyrt ut och tror björnmarknaden kommer halla i sig ett tag till.
Är du aktiv i FING eller ligger dom ständigt orörda i depån?
Citera
2016-05-17, 08:02
Medlem
Valfrids avatar
Just nu fokuserar jag på Lucara Diamond och svenska Pexa. Pexa kan bli en riktig raket inom kort.

http://www.redeye.se/aktiebloggen/ph...i-med-pa-resan
Citera
2016-05-17, 11:52
Medlem
Ojkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttondown
Gamix och yttik, era portföljer liknar min Jag har dock för många aktier kanske. Min strategi är skapad från investmentbolagen, jag ar kopierat deras kärninnehav och sedan lagt till aktier såsom Betsson, Castellum, H&M!

Jag vill följa index hyffsat, men tycker det är roligt med många aktier Tror även att min portfölj kan överprestera mot index något, om inte annat på lång sikt tack vare den höga utdelning (4,21% i snitt idag):

ABB 4,0%
Assa Abloy 4,0%
Astra Zeneca 4,5%
Atlas Copco 4,5%
Betsson 4,0%
Bilia 4,5%
Castellum 8,0%
Handelsbanken 8,0%
Hennes & Mauritz 4,5%
Hexagon 4,0%
Hufvudstaden 8,0%
ICA 4,0%
Millicom Int 4,5%
Ratos 4,5%
SCA 4,0%
SEB 8,0%
Securitas 4,0%
Skanska 4,5%
Tele2 4,5%
Volvo 4,0%

Vad tycker ni? Grym portfölj? tråkig? Är man en idiot som har för många aktier. Jag har 36 000kr i dagsläget så blir ynka 1500kr till 3000kr per innehav :P

Tycker inte att du behöver ha två stycken banker i din portfölj. Jag hade även avyttrat Tele2 och Ratos. Sen tycker jag också det räcker att du har ett fastighetsbolag i din portfölj. Detta är bara vad jag tycker och jag är absolut inget proffs på aktier =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in