Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-15, 15:59
Medlem
albertas avatar
Hej hallå!
Upptäckte att det kommit ett nytt sparalternativ som heter Hoist (www.hoistspar.se) som ger 3,65 %, insättningsgaranti, ingen bindningstid, inget minimibelopp.
Aldrig hört talas om dem förut. Undrar därför om någon här har någon info om detta företag? Är de seriösa?
Jag har sedan tidigare pengar insatt på Parex (6%, 1 års bingninstid, löst i september), Sevenday (3,40, obundet) samt min lokala bank (5,60%, 1 års bindningstid löst i aug)
Blir lite förvånad att Hoist har så himla hög ränta..?

Någon som vet något?

/
alberta
Citera
2009-06-15, 16:01
Medlem
Jag undrar också. Jag har kollat på www.ign.se och de finns ju med där (samma namn och org.nr). Med insättningsgaranti och det faktum att de står under tillsyn av Finansinspektionen så borde det vara riskfritt. Jag har själv öppnat ett konto där.
Citera
2009-06-16, 11:59
Medlem
kings1zes avatar
Verkar helt klart intressant. Har öppnat ett konto hos Bluestep (Sparkonto Plus), där räntan just nu är 3,30%. Däremot sänks räntan till 3,0% om man gör ett uttag inom 12 månader. Därför låter ju detta helt klart mer intressant.

Jag har dock två invändningar mot både Sparkonto Plus och HoistSpar:

1. Det känns relativt osäkert att man bara loggar in med e-legitimation. Visserligen kan man ju bara göra uttag till ett föranmält uttagskonto, men frågan är hur svårt det är att ändra det?

2. Man kan inte få kontoutdrag skickade per post. Man måste måste skriva ut de själv direkt från hemsidan. Nu vet jag inte riktigt varför man skulle behöva de, men känns tryggt att ha, särskilt i detta fall. Någon som vet om en utskrift från sidan är lika "giltig" som ett kontoutdrag man fått skickat per post?

Vad jag har förstått så gäller inte insättningsgarantin om pengarna förloras pga kriminella handlingar? Vad innebär det egentligen? Om ägarna till kreditinstitutet beslutar sig för att sno pengarna och flytta till brasilien är man rökt?
Citera
2009-06-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kings1ze
Vad jag har förstått så gäller inte insättningsgarantin om pengarna förloras pga kriminella handlingar? Vad innebär det egentligen? Om ägarna till kreditinstitutet beslutar sig för att sno pengarna och flytta till brasilien är man rökt?
Var har du fått det ifrån? Källa?
Citera
2009-06-16, 12:08
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Var har du fått det ifrån? Källa?

Har för mig att jag läst det i nån tråd här på FB (pålitlig källa kanske ). Men nu när jag försöker leta upp fakta om det hittar jag inget. Någon som kan bekräfta/avfärda? =)

EDIT: Nope, hittar verkligen ingenting om det, så förmodligen är det inte så.
Senast redigerad av kings1ze 2009-06-16 kl. 12:11.
Citera
2009-06-16, 12:17
Medlem
kings1zes avatar
På Bluestep kan man ändra utbetalningskonto när man är inloggad med e-legitimation. Dock verkar ett autogiromedgivande göras för att bekräfta att det nya kontot ägs av dig innan ändringen går igenom. Fortfarande känns det dock inte helt säkert, men det duger väl iaf.
Citera
2009-06-16, 12:24
Medlem
Citat:
1. Det känns relativt osäkert att man bara loggar in med e-legitimation. Visserligen kan man ju bara göra uttag till ett föranmält uttagskonto, men frågan är hur svårt det är att ändra det?
Jag tycker å andra sidan att det känns lite extra säkert att logga in med e-leg. Det visar ju att det finns en etablerad relation till en känd och trovärdig part (Bank-ID).

När det gäller utbetalningskontot så skriver Hoist: "Varför måste jag ange ett förvalt utbetalningskonto?
Det är för att dina uttag säkert skall gå till ditt konto i annan bank. På detta sätt kan uttagen aldrig hamna hos någon annan än det konto du angivit som mottagarkonto."

Jag hittar ingen funktion för att ändra konto i efterhand när jag är inloggad så frågan är om det går att ändra alls? I vilket fall som helst så ser man vilket konto det är i samband med att man begär en utbetalning.
Citera
2009-06-16, 12:26
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Jag tycker å andra sidan att det känns lite extra säkert att logga in med e-leg. Det visar ju att det finns en etablerad relation till en känd och trovärdig part (Bank-ID).

När det gäller utbetalningskontot så skriver Hoist: "Varför måste jag ange ett förvalt utbetalningskonto?
Det är för att dina uttag säkert skall gå till ditt konto i annan bank. På detta sätt kan uttagen aldrig hamna hos någon annan än det konto du angivit som mottagarkonto."

Jag hittar ingen funktion för att ändra konto i efterhand när jag är inloggad så frågan är om det går att ändra alls? I vilket fall som helst så ser man vilket konto det är i samband med att man begär en utbetalning.

Fick du hem ett autogiromedgivande efter att du öppnade kontot på HoistSpar?
Citera
2009-06-16, 12:29
Medlem
Citat:
Fick du hem ett autogiromedgivande efter att du öppnade kontot på HoistSpar?
Jag öppnade det i helgen så det har jag inte hunnit få än i så fall.

Man får ju anta att om deras lösning är osäker så skulle Finansinspektionen säga till, eller?
Citera
2009-06-16, 12:36
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Jag öppnade det i helgen så det har jag inte hunnit få än i så fall.

Man får ju anta att om deras lösning är osäker så skulle Finansinspektionen säga till, eller?

Jo det får man väl hoppas. Får dock ett betydligt oseriösare intryck av HoistSpars webbsida än av SparkontoPlus. Skulle nog kört på SparkontoPlus istället om det inte var för att jag eventuellt kommer göra en uttag inom 12 månader och då blir ju ränteskillnad relativt stor.

Öppnade precis ett konto jag med, får väl se om det dimper ner ett autogiromedgivande med posten. Vore bra om de också gjorde så, då vet man ju att de kontrollerar att utbetalningskonton som anmäls tillhör rätt person.

EDIT: "Hoist" är ju för övrigt farligt nära "Heist" (aka robbery, rip-off)
Senast redigerad av kings1ze 2009-06-16 kl. 12:43.
Citera
2009-06-21, 15:25
Medlem
pockerpross avatar
Nu är det dags för en bump! Hur har det gått för er?
Citera
2009-06-21, 23:51
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pockerpros
Nu är det dags för en bump! Hur har det gått för er?

Har öppnat ett konto men inte fört över några pengar än. Får dock absolut inte något bra intryck av sidan när jag är inloggad heller . När designen ser ut som den gör börjar man ju undra hur det ligger till med säkerheten också, men i det här fallet ska det inte va några problem vad jag kan se.

1. Insättningsgarantin skyddar en ifall bolaget av någon anledning skulle gå i konkurs.

2. Säkerheten för inloggning hänger i första hand på e-legitimation vilket gör att designen på själva sidan förhoppningsvis inte kan ställa till med så mycket.

3. Mailade kundtjänst, enda sättet att ändra utbetalningskonto är att kontakta kundtjänsten. Då kontrollerar de att det nya utbetalningskontot tillhör kontohavaren. Man kan ju dessutom bara ta ut pengar till just utbetalningskontot.

Så det bör vara safe. Frågan är om deras höga ränta bara är tillfällig då de verkar rätt nystartade och den är rörlig. Ska iaf skyffla över lite pengar på antingen Bluestep eller HoistSpar nu i veckan, får se vilket det blir. Börjat kolla lite på sevenday.se också som har månatlig utbetalning av en årsränta på 3,40%.

Har även kollat på Akelius Spar. 6% ränta men ingen insättningsgaranti (och därmed även högsta insättning 50 000 kr). Däremot verkar företaget efter en snabb koll på allabolag.se vara ekonomiskt stabilt med den amatörmässiga analys jag klarar av att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in