Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-11-18, 02:24
  #1
Medlem
Någon som har testat att göra det hemma?

Hur funkade det?

Hur var sprängverkan?

Kostnaden?


Vet ni inte vad ATCP är, kolla "swedish infomania" som finns på exet



*edit*

Kanske inte passade här...
Citera
2003-11-18, 04:20
  #2
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormor
Någon som har testat att göra det hemma?

Hur funkade det?

Hur var sprängverkan?

Kostnaden?


Vet ni inte vad ATCP är, kolla "swedish infomania" som finns på exet



*edit*

Kanske inte passade här...

Kan kosta dig dina fingrar, snälla prova något säkrare om du måste labba med sprängämnen.

ATCP är det sprängämne som troligen näst efter Klorex55 + socker skadat/lämlästat flest ungdomar i Sverige som trodde att det var ofarligt.

Det har dock en sprängverkan nästan jämförbar med dynamit, men känsligheten är likvärdig om inte större än hos nitroglycerin.

Kostnad? Mycket billigt, men fingrar och andra organ är oersättliga...
Citera
2003-11-18, 04:26
  #3
Banned
Pr0n-Gamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Kan kosta dig dina fingrar, snälla prova något säkrare om du måste labba med sprängämnen.

ATCP är det sprängämne som troligen näst efter Klorex55 + socker skadat/lämlästat flest ungdomar i Sverige som trodde att det var ofarligt.

Det har dock en sprängverkan nästan jämförbar med dynamit, men känsligheten är likvärdig om inte större än hos nitroglycerin.

Kostnad? Mycket billigt, men fingrar och andra organ är oersättliga...
du menar att det finns bättre ämnen att laborera med? som är jämförbara i verkan och som inte är svindyra? & kanske lättare att ta hand om o inte lika riskfyllt..
Citera
2003-11-18, 06:59
  #4
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0n-Gamer
du menar att det finns bättre ämnen att laborera med? som är jämförbara i verkan och som inte är svindyra? & kanske lättare att ta hand om o inte lika riskfyllt..

Som jag sagt ett antal gånger förut i liknande trådar:

Det bästa för nybörjaren är svartkrut, sen kommer blixtljuspulver (kaliumperklorat/aluminium), organiska peroxider ska man helst undvika.

Om man nödvändigtvis måste labba med organiska peroxider så är HMTD stabilare än acetonperoxid.

Men jag avråder fortfarande från att tillverka organiska peroxider, och om man nu verkligen måste prova så gör ett par gram (max 5 g), inte ett hekto eller kilo.

Ett gram acetonperoxid eller HMTD räcker mer än väl för att slita sönder din hand såpass illa att inte den skickligaste kirurg kan återställa dess funktionalitet.

Blixtljuspulver är inte heller ofarligt, men betydligt mindre farligt och oberäkneligt än de organiska peroxiderna.

De som vill tillverka billigt blixtljuspulver använder ofta kaliumpermanganat istället för kaliumperklorat, då detta är mycket enklare att få tag i.

Men det är ett annat stort misstag, då kaliumpemanganatbaserat blixtljuspulver är mycket mer ostabilt, i synnerhet om man dessutom skulle blanda in svavel eller om det blir det minsta fuktigt.

Sen till slut: Oavsett *vad* du väljer att tillverka, snälla använd behållare av papper eller filmburkar istället för metall och hårdplast.

Om något skulle gå snett så slipper du få en massa otrevliga splitter i kroppen och kanske klarar dig med brännskador.

Jag var själv ganska vild med pyroteknik när jag var yngre, men tack vare att jag läste på innan jag började blande ihop allt jag kunde lägga vantarna på så klarade jag mig tackochlov undan värre olyckor och missöden.

Bara ett par goda råd på vägen, lycka till och hoppas dina experiment blir både roliga och säkra!
Citera
2003-11-18, 23:44
  #5
Medlem
Jag är själv ny inom ämnet och vet hur det kan vara, man har läst och läst olika "bombrecept" på internet men ännu inte tagit åt sig eller provat något av dem eftersom de på något sätt kändes opålitliga och ofullständiga.
Känslan av att; Det här är det ju ngn unge hemma vid datorn som med hjälp av 15-åriga kompisar från diverse IRC-kanaler skrivit ihop infinnes.

MEN så har man äääntligen hittat bra och till synes pålitlig information om pyroteknik och sprängämnen men även steg för steg beskrivning hur man framställer dessa.
Man är i ett minst sagt lyckligt tillstånd tills man några kvällar senare då man arbetat sig igenom de till synes oändligt långa texterna sitter rådlös.

Vad kan jag göra?

Vad ska jag göra?

Som flera andra säger så säger jag det också; recept med Klorater, Väteperoxid, Kaliumpermanganat är absolut inte att rekommendera om du håller dina kroppsdelar kära och/eller inte vet hur kemin bakom ligger till.

(Hint, TCAP/ATCP/AP är framställt utav just väteperoxid, alltså - glöm!)


Som Jean-luc sa;
Citat:
ATCP är det sprängämne som troligen näst efter Klorex55 + socker skadat/lämlästat flest ungdomar i Sverige

(hint, Klorex55 bestod av - då det såldes - utav 55% natriumKLORAT)


Inom en snar framtid när myndigheter m.fl tröttnat på bortsprängda småpojkar kommer vi nog se väteperoxid som en mer svåråtkomlig vara/eller helt borttaget/ersatt och i och med det är ATCP inte längre det så populära sprängämnet utan också det blir ersatt.

En teori jag har är att när ATCP:n fått se sig besegrad av storebror så kommer Silverkrutet att vara herren på täppan - ett tag framöver iaf.
Silverkrut= ett känsligt ämne framställt utav bl.a KALIUMPERMANGANAT.

(hmm ni som orkat läsa och hängt med kanske anar den röda tråden här..)

För er som inte;

KLOREX55+socker = Känslig blandning framställt av bl.a KLORAT
ATCP = Känslig blandning framställt av bl.a VÄTEPEROXID
SILVERKRUT = Känslig blandning framställt av bl.a KALIUMPERMANGANAT

Undvik dessa.
Citera
2003-11-19, 00:27
  #6
Medlem
Men vilka säkerhetsåtgärder bör man ta?

För alltså, swedish infomanias guide verkar vara rätt ok, dem råder en att hålla skiten nedkylt under en viss temperatur, att ha det välventilerat (det finns tillochmed en guide om hur man bygger dragskåp med), att ha skyddsglasögon etc.

För jag menar, jag vill spränga bort Lund typ, inte bara göra något litet.

Kan någon av er mer "erfarna" skriva en liten säkerhetsguide?

Vad man bör tänka på för att skiten inte ska smälla innan den ska smälla?
Citera
2003-11-19, 09:07
  #7
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag är absolut ingen höjdare på kemi. Men jag har labbat lite med det. Det första jag gjorde var väll en skit taskigt gjord sats med krut. Sedan blev det silverkrut men det skippade jag. Men om du läser guden i SI så fattar du nog rätt fort att det är väldigt ostabila saker du hanskas med. Organiska peroxider är inget som man ska leka med alls. Specielt ínte utan erfarenhet och andra kemiska kunskaper. Mitt råd är att låta bli det totalt. Om du har händerna kära. Finns då saker som sprängt av händer såsom alla Atcp olyckor. Att det dessutom är kraftigt gör att det blir svårt att göra några obetydliga mängder som inte är farliga..

Gör krut istället. Det är dessutom en konst
Citera
2003-11-19, 13:10
  #8
Medlem
Bandhundens avatar
ska du göra något stort så är det bättre om du tar ANFO boostrat av ANNM med nån tändsats. hmtd är väl lättast att göra efter atcp. ge fan i atcp

ANFO eftersom ammoniumnitrat är väldigt billigt
Citera
2003-11-19, 14:57
  #9
Medlem
nigers avatar
En liten lektion i hur man inte framställer och använder atcp:

När jag var ung och dum så gjorde jag och en kompis atcp i mitt föråd. Vi hade en stor skål i vilken vi placerade en 1-liters syltburk. Skålen fyllde vi med is och burken med de tre ingredienserna. Det finaste var att vi gjorde detta under en lunchrast och lät alltså skålen stå i ett par timmar till det att skolan var slut.

När vi kom tillbaka var ju självklart isen borta och vattnet ljummet . Vi hällde då ut den blöta atcp:n på tidningspapper som jag lät ligga över natten för att torka under min säng . Efter ett tag med det färdiga sprängämnet så var alla våra filmburkar och all vår tjärstubin slut. Nöden har ju ingen lag så vi tog en sån liten glasflaska med inbyggd pipett i locket som man brukar förvarar kemikalier i. Vi skar av själva pumpdelen av pipetten så att det bara blev ett gummikantat hål kvar i locket och där körde vi ner ett tomtebloss .
När vi sedan tände på så hann vi nästan vända oss om och resa oss upp innan det small . Jag fick ett par hål i benen och min polare punkterade ett blodkärl precis ovanför knät, så han fick åka till sjukhuset.

Så ta det försiktigt och tänk gärna till två gånger innan du gör något dumt.
Citera
2003-11-19, 16:29
  #10
Medlem
Ännu en siffra i statistiken - Ännu en olycka, tyvärr.

Inneslut aldrig ett sprängämne i behållare av ämnen som splittras då de sprängs sönder, T.ex metall, glas, hårdplast.

Använd helst behållare av papper/papp därefter mjukplast (filmburk=mjukplast, tänk dock på att filmburkar inte är anti-statiska)

För övrigt erhålls ett bättre ljud när behållare av papper sprängs.
Det finns faktiskt anledningar till att fyrverkerier är inneslutna i papprör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback