Citat:
Ursprungligen postat av
Antoinette
Desorganiserat anknytningsmönster menar du väl nu? Absolut en intressant poäng.
Kanske är det detta som ger upphov prismaeffekten. Jag ser dels en person som stundtals kan vara sympatisk, med viss självinsikt, en person som upplevt fruktansvärda saker och fortfarande lider av dem. Ett desorganiserat barn som intill döddagar försvarar sin far trots allt ont han gjort. Men som ändå ytligt sett verkar någorlunda välanpassad och klarar av att både ta hand om växter och djur. Jag ser dels en ganska försvarlig bit Svartenbrandt i henne, det lätt manipulativa, slirandet, oförmågan och/eller oviljan att sätta andras behov framför sina egna. Den gränslösa exponeringen av både sig själv och andra, samt oförmågan att se eller ta konsekvenserna av det, kanske ligger någonstans däremellan? Det är svårt att få ihop de här olika bilderna tycker jag. J visar ju till skillnad från de flesta andra influencers nästan *allt*, både sina sympatiska och sina mindre sympatiska kvalitéer, men jag vet inte om just den sista delen är avsiktlig heller för hon döljer ju helt klart vissa saker också, som hon förstår inte gagnar henne att visa upp. Bristen på kontinuitet gällande anställningar och den lite lätt parasitiska livsstilen, är också lite svårplacerad, säkert till en del beroende av psykisk ohälsa men helt och hållet?
Ja, det menade jag så klart
Det är svårt att veta vad som är äkta och inte. Det finns videos på Youtube där hon pratar med självinsikt, men det gjorde också Svartenbrandt i sina brev och intervjuer. Och i hans fall var det en psykopats svammel. Ord utan handling. Det var kanske en önskan om vem han kunde vara/bli och var därför genuint för stunden, även om han aldrig kunde leva upp till det. Det kanske var ett sätt att lura sig själv snarare än andra.
Jag undrar i vilken utsträckning Jackie har haft förutsättningar att utveckla en egen person och hur mycket hon speglar sin partner. Jackie tycktes vara lugnare med Ola. Eller hon exponerade det åtminstone inte lika mycket. Är Jackies nuvarande agerande en spegling av Patrick? Är det därför hon tycks inkonsekvent i sin person? Jag undrar också hur mycket Patrick utnyttjar Jackies trauman och använder henne som ”vapen”. Ju fler avsnitt av podden jag lyssnat på och ju fler inlägg på sociala medier som läggs ut, desto med tycker jag hans osympatiska sätt lyser genom. Vill han ”skrämma” sonens mamma att backa kring sonen genom att låta Jackie gå bärsärk, medan han kan framstå som ”stabil och lugn”? Eller använder han Jackie för att stärka och befästa sitt narrativ hos allmänheten, vilket tycks vara viktigare än sonens integritet och välmående? Jackie triggas nog väldigt mycket av händelser kopplade till Patrick och sonen. Hon vill nog skydda, stå upp för och hjälpa men tycks besitta ett barns förmåga till känsloreglering. Det kan man påstå grundar sig i omtanke, men det kan lika gärna vara en omedveten trauma respons kopplat till sin egen barndom och erfarenheter av sin mammas bristfälliga föräldraförmåga. Hon kanske snarare ”skyddar den lilla Jackie” som ingen såg och kan inte hålla isär det.
Att Jackies slutsats av ifrågasättandet kring allt med sonen, är att det handlar om avundsjuka visar tydligt för mig att hon inte kan ta in att något hos Patrick brister och att hon inte förstår alla delar (eller några?) av vad det innebär att vara en stabil och trygg omsorgsperson. Frågan är vad hon lärt sig om omvårdnad och omsorg och vad hon lägger för värderingar i det. Så länge Patrick ”kämpar” för sonen så är han en bra pappa enligt Jackie, för en dålig pappa överger? Förstår Jackie hur viktig miljön som sonen ska vistas i är? Eller anser Jackie att miljön är trygg och stabil, då hon jämför med sin kaotiska uppväxt?
Hon har sagt att hon var förälder till sina föräldrar och tog hand om sina yngre syskon. Hon har sagt att man får säga vad man vill om henne, men inte om hennes nära. När hon ska ta Patrick till försvar gör hon det på barnets vis (samma barn som tog hand om och försvarade sina föräldrar och syskon?). Hon svarade en person i hans kommentarsfält, som ifrågasatte varför Patrick kränkte sonens integritet, att personen var ett jävla mähä som inte förstod att Patrick var världens bästa pappa och hon skrev att personen i fråga kunde möta upp Jackie, och att Jackie skulle ha med sig ett basebollträ. Det togs sedan bort ihop med alla andra negativa kommentarer.
Hur kraftigt begränsad har hennes känslomässiga utveckling blivit av att ha varit förälder till hela sin familj och alla trauman som därefter följt? Och hur felprogrammerad har hon blivit av att ha haft Svartenbrandt som anknytningsperson, från vilken hon genom brev från anstalter, hon blivit vägledd genom livet och lärt sig om relationer?
Hur mycket skiftar hon mellan det hon i vuxen ålder lärt sig är socialt acceptabelt agerande samt nedärvda och inlärda beteenden från barnsben och trauma respons?
Hon tycks vara trasig, känslomässigt outvecklad och värderingsmässigt felprogrammerad i fundamentet av sin person.