2016-11-22, 20:47
Medlem
Har försökt få ett icke så skrikigt ljud, föredrar ett tyngre sound om man kan säga så. Ramones, Judas och AcDc Sator och sådant är det vi försöker spela men det brukar sluta med att jag stänger av disten. Kanske behöver man en extra förstärkare? Högt går det i alla fall att spela..
Citera
2016-11-22, 20:53
Medlem
Ska dock försöka en timme före rep nästa gång med min Boss, kanske bara inte hittat rätt ljud än. Det bör alltså fungera bra med den om jag förstått rätt.
Citera
2016-11-22, 21:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maradonuts
Ska dock försöka en timme före rep nästa gång med min Boss, kanske bara inte hittat rätt ljud än. Det bör alltså fungera bra med den om jag förstått rätt.
Hade en sån pedal ett tag. Den är ganska dålig, men det går definitivt att få till en vanlig hyfsad dist.

Beror på stärkaren, men grunden är att ställa pre-amp volymen på max och reglera utvolymen med mastervolymen.
Antingen kan du maxa disten på stärkaren och ställa pedalen på lite gain
Eller så maxar du pedalen och har stärkarens pre-amp på lite lagom.
Eller så maxar du båda.

Börja inställningar på kl 12, dvs med ratten rakt upp, och jobba vidare från det. Det gäller alla slags inställningar på alla grejer (utom mastervolymer och rattarna på gitarren)
Senast redigerad av 526 2016-11-22 kl. 21:23.
Citera
2016-11-22, 21:31
Medlem
Jaha. Så funkar det alltså. Tack!
Citera
2016-11-23, 13:08
Medlem
För att minska "skrikigheten" kan du testa följande.
På gitarren väljer du halsmicken och justerar efter behov med tonratten. På pedalen justerar du med tonratten. På båda ger troligtvis moturs vridning ett mindre skrikigt ljud.
Citera
2016-11-25, 01:04
Medlem
Jo då, det blev en aning bättre med era tips. Jämförde med vår lead guitar men då lät det ynkligt. Tydligen hade han 2 pedaler ihopkopplade, därav den stora skillnaden på ljud... Så vad passar mig och min boss att mixas ihop med tror ni? Det ska smaka, lukta och ljuda fett!!
Citera
2016-11-25, 05:07
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Jo då, det blev en aning bättre med era tips. Jämförde med vår lead guitar men då lät det ynkligt. Tydligen hade han 2 pedaler ihopkopplade, därav den stora skillnaden på ljud... Så vad passar mig och min boss att mixas ihop med tror ni? Det ska smaka, lukta och ljuda fett!!
Försök använda så lite pedaler som möjligt. Spela med minimalt med effekter. Du kommer tycka det låter illa, men satsa på ett riktigt härligt smådistat förstärkarljud. Inget jävla "fräsande" :P
Citera
2016-11-25, 12:08
Medlem
Citat:
Återigen, vad har du för förstärkare? Och, vad kör sologitarristen på? Om ni kör med olika förstärkare så kan det förklara skillnaden.
Citera
2016-11-25, 18:46
Medlem
Kan nämna att jag kör med en Behringer-pedal (Tube Screamer-kopia), köpt begagnad för en hundring, genom en Laney VC30 (rörförstärkare, påminner om Vox AC30).
Har då tillgång till tre olika överstyrda ljud.
Pedal på genom rena kanalen, pedal av genom Drive-kanalen, pedal på genom Drive-kanalen.
Får då mycket bra ljud för blues och 60-talsrock.
Citera
2016-11-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Återigen, vad har du för förstärkare? Och, vad kör sologitarristen på? Om ni kör med olika förstärkare så kan det förklara skillnaden.

Vår sologitarrist har en extra förstärkare samt 2 pedaler, grymt ljud!! Var och snackade med en musikaffarssnubbe som förstod vad jag ville ha ist för min boss ds1... Fick med mig en boss mental zone med härligt ljud. Jag är nöjd!!
Citera
2016-11-29, 23:39
Medlem
Bra att du har hittat en lösning som du är nöjd med.

Det skulle ändå vara intressant att veta vad du och sologitarristen använder för förstärkare. Eller slangar du upp direkt i PA:t?
Citera
2016-12-02, 17:04
Medlem
Ska kolla upp detta när vi repar nästa gång (ons).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in