2014-03-20, 19:01
Medlem
ICKs avatar
Någon här som äger eller har spelat på en gitarr från Rob Chapman?

Mr Chapman har väl blivit något av ett känt ansikte på Youtube och är ägaren av Chapman guitars, som ni kan kolla in HÄR.

Har kollat på speciellt ML2-modellen ett tag, men jag får känslan av det är rätt billiga byggen.
Fungerar antagligen perfekt för nybörjaren, frågan är väl mer hur den står sig mot en Les Paul Studio till exempel.
Citera
2014-03-22, 13:53
Medlem
Mitt gitarrköp gick sådär, och som resultat sitter jag har utan vare sig gitarr, plektrum eller väska. Eftersom gitarren jag sökte inte fanns så har jag numera två nya att välja mellan. Därför vänder jag mig till er, igen, kära Flashbackers.

Cort AD880 (utan elektronik) eller Cort Earth 70?
Förstnämnda levereras med väska, sistnämnda gör det ej, så slutpriset kommer bli ungefär detsamma och har mindre betydelse.

Tacksam för svar, kärlek till er!
Citera
2014-03-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluus
Mitt gitarrköp gick sådär, och som resultat sitter jag har utan vare sig gitarr, plektrum eller väska. Eftersom gitarren jag sökte inte fanns så har jag numera två nya att välja mellan. Därför vänder jag mig till er, igen, kära Flashbackers.

Cort AD880 (utan elektronik) eller Cort Earth 70?
Förstnämnda levereras med väska, sistnämnda gör det ej, så slutpriset kommer bli ungefär detsamma och har mindre betydelse.

Tacksam för svar, kärlek till er!

Om jag var tvungen att välja mellan dom så blir det Earth 70-modellen.

Varför just dessa cort? Finns bättre stålsträngade i den prisklassen
Citera
2014-03-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
Någon här som äger eller har spelat på en gitarr från Rob Chapman?

Mr Chapman har väl blivit något av ett känt ansikte på Youtube och är ägaren av Chapman guitars, som ni kan kolla in HÄR.

Har kollat på speciellt ML2-modellen ett tag, men jag får känslan av det är rätt billiga byggen.
Fungerar antagligen perfekt för nybörjaren, frågan är väl mer hur den står sig mot en Les Paul Studio till exempel.

Skulle tippa på att det är Kinatillverkade guror. Ser nog bättre ut än vad dom är.
Les Paul studio är också skit om man jämför den med guror i samma prisklass. Gibsons budgetgrejer säljer enbart pga namnet.
Citera
2014-03-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroniskt
Skulle tippa på att det är Kinatillverkade guror. Ser nog bättre ut än vad dom är.
Les Paul studio är också skit om man jämför den med guror i samma prisklass. Gibsons budgetgrejer säljer enbart pga namnet.
Nu håller jag iofs med om att Gibson kan ta ut onödigt mycket pengar pga sitt namn.
Men vet du vad skillnaden är mellan en Studio och en Standard?
Och om du vet det, vad är det som gör en Studio till en "skitbudgetgitarr" jämfört med en Standard.
Eller är det där något du har hört nån annan säga utan att kolla upp saken själv?
Citera
2014-03-22, 19:24
Medlem
ICKs avatar
Citat:

Jag har för mig att gitarrerna är tillverkade i samma fabrik som PRS billigare versioner, ska tydligen vara i Korea.

Men inte är väl Les Paul studio skit va? Gillar min gura väldigt mycket, bortsett från att elektroniken börjar att flippa ur
Citera
2014-03-22, 19:31
Medlem
Citat:
Om jag var tvungen att välja mellan dom så blir det Earth 70-modellen.

Varför just dessa cort? Finns bättre stålsträngade i den prisklassen

Mottager gärna tips om andra gitarrer också, är inte omöjlig på något sätt. Enda kraven jag har är att den ska vara prisvärd med ett maxpris på runt 2000, och helst gå att köpa på 4Sound.
Eftersom det blir min första riktiga gitarr så vill jag kunna testa den och se ifall det funkar, men vill inte komma helt oförberedd och känna mig som en förvirrad gammal gubbe.
Citera
2014-03-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Nu håller jag iofs med om att Gibson kan ta ut onödigt mycket pengar pga sitt namn.
Men vet du vad skillnaden är mellan en Studio och en Standard?
Och om du vet det, vad är det som gör en Studio till en "skitbudgetgitarr" jämfört med en Standard.
Eller är det där något du har hört nån annan säga utan att kolla upp saken själv?

Den största skillnaden är väl att studiomodellen har "ljudkamrar" (alltså hål i kroppen) och att standard ser lite mer fancy ut i färg, lack och mekaniken.

Av egen erfarenhet så är både studio och standardmodellerna bajs med tanke på priset, gibson har sjunkit sjukt lågt senaste 20 åren. Det är absolut inte dåliga guror, men det är skit jämfört med andra guror i samma prisklass.
Citera
2014-03-23, 16:03
Medlem
Citat:
Jag har för mig att gitarrerna är tillverkade i samma fabrik som PRS billigare versioner, ska tydligen vara i Korea.

Men inte är väl Les Paul studio skit va? Gillar min gura väldigt mycket, bortsett från att elektroniken börjar att flippa ur

Om det stämmer så kan det vara något att ha! SE eller "student edition"-serien från PRS är riktigt bra gitarrer för priset, mycket pga att Paul Reed Smith himself var petig med att välja fabrik och maskiner etc. Angående Les Paulen så läs föregående inlägg, enbart grundat å personliga erfarenheter och tycke. Smaken är som baken
Citera
2014-03-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluus
Mottager gärna tips om andra gitarrer också, är inte omöjlig på något sätt. Enda kraven jag har är att den ska vara prisvärd med ett maxpris på runt 2000, och helst gå att köpa på 4Sound.
Eftersom det blir min första riktiga gitarr så vill jag kunna testa den och se ifall det funkar, men vill inte komma helt oförberedd och känna mig som en förvirrad gammal gubbe.

Om din budget ligger på 2000kr så rekommenderar jag dig att kika runt i alla lokala musikaffärer och testa allt i den prisklassen. När det kommer till gitarrer med den prislappen så skiljer det sig väldigt mycket mellan exemplar och exemplar, så ta den du tycker känns bäst
Citera
2014-03-23, 16:10
Medlem
Citat:

Angående elektroniken så räcker det nog med att spraya elektronikrengöring i alla pottar och switchar. Det har med största sannolikhet letat sig in lite fukt här och var.
Citera
2014-03-24, 12:57
Medlem
Vilken gitarr är bäst?

Hej, jag har en fråga till er musik kunniga på flashback.
Jag skall köpa en gitarr som skall bli en present, har själv en martin d28.

Jag vet mycket väl att man inte kan vänta sig så mycket av en gitarr för 2000kr,
men för att välja den bästa frågar jag nu er, vilken hade ni valt av dessa 2?

http://www.gitarren.se/tanglewood-ev...sn-p-1685.html

VS

http://www.gitarren.se/ibanez-ac240-p-1165.html

Finns ingen bra till salu i närheten på blocket, så får bli en ny.

Tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in