2014-03-16, 18:58
Medlem
GreedyGoats avatar
Stålsträngad eller nylon??

Åk till 4sound och pröva gitarrer och köp den som känns bäst.
Det är trots allt rätt stor skillnad på en gitarr och en gitarr.
Citera
2014-03-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiqva
Jag vill ha en akustisk. Pris runt 1000 lappen. Förlåt för min otydlighet!
Isånnafall rekomenderar jag en av yamahas billigare då. Vet inte några specifika namn på någon modell, men de är ju lite av standardgitarrer när det gäller nybörjare, så de lär finnas i vilken musikaffär som helst. Minns att musikskolan brukade köpa in massvis utav dessa gitarrer eftersom de var så billiga, men ändå såpass bra.

Lycka till!
Citera
2014-03-16, 19:14
Medlem
Nakszynskis avatar
Åk till en musikaffär och be personalen om hjälp. Sen är det viktigt att testa gitarren innan du köper så den känns bra. Därför skulle jag avråda från att köpa via nätet särkilt i den här prisklassen. För 1000 kronor är det svårt att få något vidare bra instrument och därför ännu viktigare att höra och prova gitarren. Så åk till 4sound, dlx eller jam.
Citera
2014-03-16, 19:25
Medlem
Antingen köper du en värdelös gitarr som inte går att spela på för 50 spänn, eller så lägger du 1500-2000 på ett bra instrument som du kan ha de första åren du spelar.

Och, köp inte billigt, begagnat online!
Citera
2014-03-17, 12:00
Medlem
BESLUT ÅNGEST!

Ska inhandla nu el-gitarr och kan inte bestämma mig för vilken....

Gitarr 1:
http://www.thomann.de/se/ibanez_rg370dxz_bk.htm

Gitarr 2:
http://www.thomann.de/se/epiphone_les_paul_standard.htm

Ibanez är ett märke jag alltid använt, oftas med akustiska gitarrer, skulle då vara kul med att ha något nytt, men kanske ångrar mig efter ett tag...
Jag spelar väldigt olika från Imagine Dragons till Metallica.

Om vi säger att du som läser just detta spelar själv liknande musik som mig, och väljer hellre att spela en balad istället för något snabbt! Vilken skulle du ha valt då?

Jag har självklart prov spelat på båda. Jag tycker det kan vara häftigt med en svajarm, men inget jag ändå kommer använda så ofta och dessutom vad jag hört så är det väl knappast någon ide att stämma ner en med svajarm? Jag spelar nästan alltid i D

Tack på förhand.
Citera
2014-03-18, 01:32
Medlem
Fajis avatar
Hej allihopa !

Har spelat elgitarr ungefär ett år, på en cort stratta som jag fick av en polare för en symbolisk summa. Är mest intresserad av blues/rock och spelar på ett ungefär 1-2h om dagen. Har spelat på en hel del andra gitarrer som jag har lånat av polare m.m under tidens gång men var förra veckan inne på en musikaffär och testade spela på en Fender stratocaster, både den mexikanska samt den amerikanska standard guitarren. Blev blixtsnabbt kär i båda gitarrerna och tänkte nu upgradera min utrustning lite.

Så till frågan - Ska man gå in och lägga 11 papp på en sprillans ny gura eller är det värt att ligga och lura på t.e.x blocket och ev köpa loss en beg för några tusenlappar mindre ? Någon som har koll på vad ett bra pris på en beg american standard skulle kunna vara ? Bara kul att höra era tankar kring det hela : ) Supertacksam för alla svar och sorry för det långa inlägget.
Citera
2014-03-18, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faji
Hej allihopa !

<klipp klipp>

Har spelat elgitarr ungefär ett år, på en cort stratta

Elva tusen låter mycket. Själv skulle jag knappast köpa en Fender eller Gibson då man får betala orimligt mycket för märkesnamnen. Fast, om man har för avsikt att behålla den länge +15 år, så blir årskostnaden inte så stor. Köper du begagnat så är det förstås viktigt att du får provspela instrumentet.

När jag får lite pengar över har jag funderat på den här Ibanezen som jag tycker verkar väldigt fin! Tyvärr har den lite "småfel". Telejacket bör sitta på sidan, och inläggen på greppbrädan borde använda vanliga markeringar.
Senast redigerad av frukostvin 2014-03-18 kl. 14:02.
Citera
2014-03-18, 14:33
Medlem
Fajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Elva tusen låter mycket.

Aaa jag håller helt med att 11 tusen är skitmycket cash. Men jag köper hellre en gura för 11k som jag vill spela på hela tiden såfort jag ser den, än nån "budgetvariant" som jag tycker om sådär halvmycket. Sen har det givetvis inte med kostnaden på gitarren i sig att göra heller, men jag tyckte helt enkelt att den strattan jag testade vart så jäkla go : )

Mm den Ibanezen var skitsnygg ! Dock har jag till 100 % bestämt mig för en stratocaster, vet inte varför, bara gillar allt med den, utseende, ljud, känsla m.m.
Citera
2014-03-18, 15:01
Medlem
Nakszynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faji
Aaa jag håller helt med att 11 tusen är skitmycket cash. Men jag köper hellre en gura för 11k som jag vill spela på hela tiden såfort jag ser den, än nån "budgetvariant" som jag tycker om sådär halvmycket. Sen har det givetvis inte med kostnaden på gitarren i sig att göra heller, men jag tyckte helt enkelt att den strattan jag testade vart så jäkla go : )

Mm den Ibanezen var skitsnygg ! Dock har jag till 100 % bestämt mig för en stratocaster, vet inte varför, bara gillar allt med den, utseende, ljud, känsla m.m.

Såklart du ska ha en Amerikansk strata! Du kan hitta beggat för 6-8k, det viktigaste är iaf att du provar gitarren innan du köper!
Citera
2014-03-18, 15:09
Medlem
Fajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakszynski
Såklart du ska ha en Amerikansk strata! Du kan hitta beggat för 6-8k, det viktigaste är iaf att du provar gitarren innan du köper!

Haha aa : ) Den är väldans fin, trots priset ! jag har lite koll men inte hur mycket som helst när man väl testar gitarren.. Om man köper en beg stratta Fender MIA vad tycker du man bör kolla efter ? Självklara är ju att den känns go och att den ser relativt välbehållen ut, men något annat man direkt kan kolla/lyssna efter när man testar en sådan beg ?
Citera
2014-03-18, 16:00
Medlem
Nakszynskis avatar
Kolla bara så att banden inte är slitna och att det inte är några strängar som skorrar, att den är i bra skick helt enkelt, det är väl det viktigaste att kolla när man köper begagnat. Utöver det, att man gillar hur den känns och låter, vilket man gör när det gäller strator hehe
Citera
2014-03-18, 18:05
Medlem
Fajis avatar
Mmm dom låter förjävla härligt. Passar utmärkt till den typen av musik jag gillar att spela ! Kommer hålla ögonen öppna efter beg de kommande dagarna : )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in