Citat:
- Integration är så mycket mer än att bara ha arbete, bostad och kunskap i svenska språket. Integration ska vara en ömsesidig process och de som vi intervjuat tycker att det är alldeles för får mänskliga möten mellan invandrare och svenskar, säger Katarina Högfelt, en av personerna bakom rapporten.
Det vore intressant att få veta hur invandrarna själva tycker att integrationen skall förbättras. Jag har fått uppfattningen att många tycker om att bo tillsammans med landsmän och klumpar ihop sig i getton, vilket knappast underlättar integrationen.
Citat:
Dessutom upplever många av de intervjuade att de har blivit dåligt bemötta av myndighetspersoner.
- Många som jag känner har blivit bemötta på ett annorlunda sätt än vad en svensk skulle bli bemött. Jag tycker att diskrimineringen mot invandrare finns lite överallt, säger Susann Systani från Afghanistan.
Hur vet Susann Systani hur myndighetspersoner bemöter svenskar? Skulle hon kunna ge några exempel på dåligt bemötande. Kanske är det så att invandrarna har fått uppfattningen att alla deras krav ska tillgodoses och om det inte sker är det diskriminering.