Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-23, 12:46
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.sr.se/goteborg/nyheter/ar...rtikel=2921564

Hur löser vi detta?
Citera
2009-06-23, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Hur löser vi detta?

Vi behöver inte lösa några problem. Vi kan inte få alla att älska varandra, ty det finns svenskar jag skyr som pesten. Även om samhället var totalt jämställt så skulle folk grina som Systani. Kolla bara hur många gnällkärringar det finns i vårt samhälle med Gudrun i spetsen.
Citera
2009-06-23, 12:58
Medlem
Det är svenskarnas fel. Vi har visat oss vara alldeles för rasistiska. Vi skulle komma med i Guinness rekordbok om de nu skulle utse världens mest rasistiska folk.

Vi måste vara mer solidariska och visa mer tolerans. Det måste även byggas fler fritidsgårdar.
Citera
2009-06-23, 13:15
Medlem
tverskoys avatar
Svenskarna har varit ett isolerad folk under längre tid och det kommer att ta tid innan svenskarna öppnar sig för andra kulturer.

Just nu är det viktig för svenskar att inse att det finns inga onda eller goda kulturer utan kulturer är olika. Det vore också bra om svenskarna skulle vara lite mer kritiska mot sig själva eftersom det finns en stereotyp bland svenskar att svensk kultur är det smartaste och mest humanistiska i världen. Jag brukar säga titta på hur era äldre har det - överlämnade till servishus som saker och totalt bortglömda av barn. Det är fruktansvärt antihumanistisk, tycker jag som är invandrare och vi tar hand om sina föräldrar själva oavsett hur sjuka de kan vara.

Poängen är att välrden är inte svart och vitt utan det finns bra sidor med andra kulturer och negativa sidor med svensk kultur.
Citera
2009-06-23, 13:19
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
- Integration är så mycket mer än att bara ha arbete, bostad och kunskap i svenska språket. Integration ska vara en ömsesidig process och de som vi intervjuat tycker att det är alldeles för får mänskliga möten mellan invandrare och svenskar
Nästa steg blir att tvinga svenskar att umgås med kulturberikare, alla som opponerar sig är rasister.
Citera
2009-06-23, 13:21
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Just nu är det viktig för svenskar att inse att det finns inga onda eller goda kulturer utan kulturer är olika.
Visst finns det onda kulturer, det väller in representanter för onda kulturer dagligen i Sverige numera.
Citera
2009-06-23, 13:33
Medlem
rambergsjesuss avatar
Finns inget att lösa egentligen, det är bara att diskriminera vidare som aldrig förr. Om integrationen helt plötsligt började fungera skulle vi bara bli överösta med MENA-slödder som aldrig förr.

Diskriminera mera!
Citera
2009-06-23, 13:51
Medlem
sadims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

04:34 | tisdag 23 juni 2009
Underkänd integration i ny rapport
Göteborgs invandrare känner sig dåligt bemötta av myndighetspersoner och de saknar mötesplatser för ökad integration. Det framkommer av en ny rapport där 34 göteborgare med invandrarbakgrund intervjuats.

"Det finns diskriminering överallt"
Rapporten är gjord av Sociala resursförvaltningen i Göteborg och den ska verka som underlag för integrationsarbetet i Göteborg.

- Integration är så mycket mer än att bara ha arbete, bostad och kunskap i svenska språket. Integration ska vara en ömsesidig process och de som vi intervjuat tycker att det är alldeles för får mänskliga möten mellan invandrare och svenskar, säger Katarina Högfelt, en av personerna bakom rapporten.

Dessutom upplever många av de intervjuade att de har blivit dåligt bemötta av myndighetspersoner.

- Många som jag känner har blivit bemötta på ett annorlunda sätt än vad en svensk skulle bli bemött. Jag tycker att diskrimineringen mot invandrare finns lite överallt, säger Susann Systani från Afghanistan.
Den här Katarina Högfelt verkar glida omkring och intervjua babbar hela dagarna. År 2005 hade hon intervjuat 11 st http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...r_i_ny_rapport

vilket ledde till en rapport. Nu har hon intervjuat 34 till och kommit fram till samma saker: Svenskarna måste vara mer generösa och förstående till invandrarna.

Hör på följande förslag:
-Flera av de intervjuade har genomtänkta strategier för hur de ska klara sig och förbättra sin situation. Till exempel genom att tjata på rektorn om ett bönerum eller om särskild mat i affärerna. De har också en positiv framtidssyn, säger Katarina. Hon berättar att flera önskar mötesplatser där man kan träffas och se vilken mångfasetterad grupp som muslimerna är. En av dem är Fatima:

-Man måste försöka ordna naturliga mötesplatser, ja platser där folk möts och ser varandra som jämlikar fast man kanske har olika religioner och olika bakgrunder.

Jag frågar mig. vad gör musslorna själva för att påskynda/förbättra integrationen? Att ställa krav är väl ingen hjälp.

Dra åt helvete, säger jag.

På sidan

http://www.goteborg.se/wps/portal/!u...rationsrapport

kan man läsa rapporten. Varning för blodtrycksstegring utfärdas dock! Men man kan också klicka på "innehållsansvarig" och skriva till dom 5 personer som på heltid sitter och skriver ihop sån skit. Man kan nog skriva vad man tycker......
Senast redigerad av sadim 2009-06-23 kl. 13:57.
Citera
2009-06-23, 13:52
Medlem
Citat:
- Integration är så mycket mer än att bara ha arbete, bostad och kunskap i svenska språket. Integration ska vara en ömsesidig process och de som vi intervjuat tycker att det är alldeles för får mänskliga möten mellan invandrare och svenskar, säger Katarina Högfelt, en av personerna bakom rapporten.
Det vore intressant att få veta hur invandrarna själva tycker att integrationen skall förbättras. Jag har fått uppfattningen att många tycker om att bo tillsammans med landsmän och klumpar ihop sig i getton, vilket knappast underlättar integrationen.

Citat:
Dessutom upplever många av de intervjuade att de har blivit dåligt bemötta av myndighetspersoner.

- Många som jag känner har blivit bemötta på ett annorlunda sätt än vad en svensk skulle bli bemött. Jag tycker att diskrimineringen mot invandrare finns lite överallt, säger Susann Systani från Afghanistan.
Hur vet Susann Systani hur myndighetspersoner bemöter svenskar? Skulle hon kunna ge några exempel på dåligt bemötande. Kanske är det så att invandrarna har fått uppfattningen att alla deras krav ska tillgodoses och om det inte sker är det diskriminering.
Citera
2009-06-23, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Svenskarna har varit ett isolerad folk under längre tid och det kommer att ta tid innan svenskarna öppnar sig för andra kulturer.

Just nu är det viktig för svenskar att inse att det finns inga onda eller goda kulturer utan kulturer är olika. Det vore också bra om svenskarna skulle vara lite mer kritiska mot sig själva eftersom det finns en stereotyp bland svenskar att svensk kultur är det smartaste och mest humanistiska i världen. Jag brukar säga titta på hur era äldre har det - överlämnade till servishus som saker och totalt bortglömda av barn. Det är fruktansvärt antihumanistisk, tycker jag som är invandrare och vi tar hand om sina föräldrar själva oavsett hur sjuka de kan vara.

Poängen är att välrden är inte svart och vitt utan det finns bra sidor med andra kulturer och negativa sidor med svensk kultur.

Jag är väldigt öppen för andra kulturer, umgås regelbundet med hinduer samt har arbetskamrater som är muslimer. Det finns helt klart kulturer som jag på ett personligt plan uppfattar som dåliga i vissa hänseende. T. ex tanzaniansk kultur är bra på ett sätt då man umgås mycket men sedan skär man blygdläpparna utav en majoritet utav kvinnor vilket jag tycker är förkastligt.
Jag är också emot kulturer som är helt uppbyggd kring religion, tänk utanför boxen idioter.

En religiös person som är hämmad i sitt beteende på grund utav en gammal bok ser jag ner på medan en religiös person som tänker fritt har jag inget emot. Sekulära personer oavsett religion föredrar jag. Utseende spelar mindre roll för mig och andra svenskar än man tror även fast jag först nu börjat acceptera att det inte är min ensak om svenska tjejer vill ha förhållande med negrer.
Citera
2009-06-23, 14:36
Medlem
Stockholmsnatts avatar
Om invandrarna lärde sig att tala en mer korrekt svenska, utan brytning så hade det inte varit så jobbigt o snacka med dem.

Jag brukar bli seg i huvudet efter att ha snackat med vissa för de pratar så trasigt, så att man får lägga pussel under samtalet.

Så det är nog det största tips jag kan ge dem, plugga svenska uttal.
Regeringen borde slänga upp en språkkurs som mp3 eller nått , de kan gå runt med i sina mp3 spelare.

Under skolåren hade jag en klasskamrat från Afganistan, som jag fick förenkla vissa ord för (bänkgrannar) när våran lärarinna hade genomgångar.
Lärarinnan skrek att vi inte skulle snacka med varandra och drog undan min bänk. Där satt han tyst och stirrade in i svarta tavlan och jag ville inte outa honom att han inte fattade vad hon snackade om.

Sen kan de ta bort hemspråksundervisning och införa svenska undervisning istället, med en landsman så de kan fråga om ord o sådant de vill kunna uttala.
Senast redigerad av Stockholmsnatt 2009-06-23 kl. 14:38. Anledning: __
Citera
2009-06-23, 14:38
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
OT raderat.

// mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera