• 1
  • 2
2009-06-25, 12:00
Bannlyst
Köpte en u900 från en kvinna som tappat bort sitt kvitto till tjejen min, mobilen hade kartong, alla tillbehör så den är inte stulen eller så. Hon var f.ö runt 60 så tvek på att hon hade stulit den...

Hur som helst, kontaktade Samsungs kundservice ang. att högtalarna efter några månader lägger ibland när man snackar och personen skrev tillbaka att de inte fixar den utan kvitto. Stämmer detta verkligen? Försvinner garantin utan kvitto hos Samsung? Det är väl imei-nummer som borde vara snacket och inte kvittot, eller hur?
Citera
2009-06-25, 12:39
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olajuwon
Köpte en u900 från en kvinna som tappat bort sitt kvitto till tjejen min, mobilen hade kartong, alla tillbehör så den är inte stulen eller så. Hon var f.ö runt 60 så tvek på att hon hade stulit den...

Hur som helst, kontaktade Samsungs kundservice ang. att högtalarna efter några månader lägger ibland när man snackar och personen skrev tillbaka att de inte fixar den utan kvitto. Stämmer detta verkligen? Försvinner garantin utan kvitto hos Samsung? Det är väl imei-nummer som borde vara snacket och inte kvittot, eller hur?

Rent konsumenträttsligt så behöver du nog kvitto för att hävda garantianspråk. Detta oavsett tillverkare. Jag vet när jag var servicetekniker krävde IBM kvitto på inlämnade datorer fast de inte hade funnits på marknaden speciellt länge (mindre än ett år). Eftersom det var hem-pc hänvisade jag dem till IBM Finans som satt på papperen - då släppte de kravet tills datormodellen blev ett år gammal.. En parantes.

Man kan dock tycka företagen borde kunna visa lite flexibilitet om produkten inte funnits på marknaden så länge. Det kanske är ett sätt att kontrollera produkten är köpt i EU eller att den inte är stulen.
Citera
2009-07-07, 17:38
Medlem
skicka den direkt till anovo(www.anovo.se) det är endå dit alla skickar telefonerna för rep. dem scannar bara in imei nr och då ser när den är köpt. Borde inte vara något problem.
Citera
2009-07-08, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av libbina
skicka den direkt till anovo(www.anovo.se) det är endå dit alla skickar telefonerna för rep. dem scannar bara in imei nr och då ser när den är köpt. Borde inte vara något problem.

Tack för ditt svar, hon jag köpte den ifrån hittade kvittot så problemet är redan löst.
Citera
2009-07-08, 10:04
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:

Anovo scannar imei för att se garanti? Du skämta med mig aprilo.. dom scannar ingenting. Skicka ingenting till Anovo utan kvitto det är bara slöseri med tid och portopengar. Anovo är parodi på serviceföretag. Bra dock att TS hittade sitt kvitto så problemet löste sig.
Citera
2009-07-08, 12:27
Medlem
bananove1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Anovo scannar imei för att se garanti? Du skämta med mig aprilo.. dom scannar ingenting. Skicka ingenting till Anovo utan kvitto det är bara slöseri med tid och portopengar. Anovo är parodi på serviceföretag. Bra dock att TS hittade sitt kvitto så problemet löste sig.

Haha, håller med! En skam att företag använder anovo som reparatör.
Citera
2009-07-08, 14:12
Medlem
det är iaf så det går till. Jag har jobbat där(när det var engström i sthlm) och inte fan skickar alla med kvitto på alla telefoner som kommer in. Man slår in IMEI nr och då visas det i systemet när garantin går ut. Bra att ni har koll.. samma sak om du går in i en telenor/telia/tre butik med din telefon. inte fan skickar dem med kvitto när telefonen skickas till anovo?
Citera
2009-07-08, 15:06
Medlem
lycklig_mans avatar
Citat:
det är iaf så det går till. Jag har jobbat där(när det var engström i sthlm) och inte fan skickar alla med kvitto på alla telefoner som kommer in. Man slår in IMEI nr och då visas det i systemet när garantin går ut. Bra att ni har koll.. samma sak om du går in i en telenor/telia/tre butik med din telefon. inte fan skickar dem med kvitto när telefonen skickas till anovo?

Jo ditt jävla ägg, kopia på kvitto bifogas tillsammans med serviceordern.
Citera
2009-07-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
Jo ditt jävla ägg, kopia på kvitto bifogas tillsammans med serviceordern.

eller inte.
Citera
2009-07-10, 00:32
Medlem
lycklig_mans avatar
Citat:
eller inte.

Jo, har jobbat på 2 av dessa företag du listat. På bägge skickades kopia på kvitto med.
Citera
2009-07-10, 11:33
Medlem
okej, när jag satt och skruvade telefoner på anovo(då engström) så var det enda som kom in med telefonen en service order. jobbar på 1 av företagen nu och vet att kunder som lämnar in telefoner inte behöver visa kvitto. om butiken är snäll så kan ju t.ex en tre butik skicka in en telefon köpt av telenor osv och jag har aldrig haft med mig kvitto på någon av det 25 telefoner jag haft det senaste 5 åren när jag lämnat in dem.
Citera
2013-08-17, 18:44
Medlem
Xinners avatar
*
Senast redigerad av Xinner 2013-08-17 kl. 18:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in