Citat:
Ursprungligen postat av olajuwon
Köpte en u900 från en kvinna som tappat bort sitt kvitto till tjejen min, mobilen hade kartong, alla tillbehör så den är inte stulen eller så. Hon var f.ö runt 60 så tvek på att hon hade stulit den...
Hur som helst, kontaktade Samsungs kundservice ang. att högtalarna efter några månader lägger ibland när man snackar och personen skrev tillbaka att de inte fixar den utan kvitto. Stämmer detta verkligen? Försvinner garantin utan kvitto hos Samsung? Det är väl imei-nummer som borde vara snacket och inte kvittot, eller hur?
Rent konsumenträttsligt så behöver du nog kvitto för att hävda garantianspråk. Detta oavsett tillverkare. Jag vet när jag var servicetekniker krävde IBM kvitto på inlämnade datorer fast de inte hade funnits på marknaden speciellt länge (mindre än ett år). Eftersom det var hem-pc hänvisade jag dem till IBM Finans som satt på papperen - då släppte de kravet tills datormodellen blev ett år gammal..
![Laugh](https://static.flashback.org/img/smilies2/laugh.gif)
En parantes.
Man kan dock tycka företagen borde kunna visa lite flexibilitet om produkten inte funnits på marknaden så länge. Det kanske är ett sätt att kontrollera produkten är köpt i EU eller att den inte är stulen.