• 1
  • 2
2009-06-30, 16:31
Bannlyst
Själv är jag ganska övertygad om att försäljningen av TPB är en katastrof för PP. Deras väljare består ju uppenbarligen till stor del av folk som naivt nog trott på TPB-männens idealism och snack om frihet på nätet (dvs frihet att stjäla andras egendom). Denna grupp måste känna sig enormt desillusionerad idag. Efter detta tror jag inte att det finns en chans att PP tar sig in i riksdagen. Vad tror ni?
Citera
2009-06-30, 16:31
Medlem
Norpheuss avatar
Jag hoppas det blir som du säger, satans anarkister.
Citera
2009-06-30, 16:35
Medlem
Trumpeters avatar
Jag tror inte PP kommer in i riksdagen idag, och jag trodde det inte igår heller. Och inte imorgon heller för den delen.
Citera
2009-06-30, 16:41
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Jag hoppas det blir som du säger, satans anarkister.

Ja, vad kan jag tillägga? Norpheus gjorde en fin sammanfattning av vad jag tyckte
Citera
2009-06-30, 16:46
Medlem
BigFatCones avatar
för tpb är den enda trackern i helaste världen..

jag tror på det stora hela att det inte kommer att påverka oss särskilt mycket eftersom den fria kulturen bara är en del av vårat partiprogram.. men, det återstår att se vad som händer..

frågan är om man vill ha delat privatliv och skyddad kultur eller skyddat privatliv och delad kultur..
Citera
2009-06-30, 16:52
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
för tpb är den enda trackern i helaste världen..

jag tror på det stora hela att det inte kommer att påverka oss särskilt mycket eftersom den fria kulturen bara är en del av vårat partiprogram.. men, det återstår att se vad som händer..

frågan är om man vill ha delat privatliv och skyddad kultur eller skyddat privatliv och delad kultur..

Ja, fri, gratis, snodd kultur är inte det enda på erat parti program. Ni vill också slopa medicin patentet och stoppa utvecklingen av allt vad läkekonst heter
Citera
2009-06-30, 16:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurret
Ja, fri, gratis, snodd kultur är inte det enda på erat parti program. Ni vill också slopa medicin patentet och stoppa utvecklingen av allt vad läkekonst heter

hur kan du stjäla ettor och nollor? det finns andra sätt att konsumera kultur än att köpa skivor..

uhm, alltså.. nej.. vi vill absolut inte alls stoppa läkemedelsutvecklingen, var har du fått det ifrån?
Citera
2009-06-30, 17:02
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
hur kan du stjäla ettor och nollor? det finns andra sätt att konsumera kultur än att köpa skivor..

uhm, alltså.. nej.. vi vill absolut inte alls stoppa läkemedelsutvecklingen, var har du fått det ifrån?

Piratpartiets parti program. Dom säger klart och tydligt att dom vill avskaffa medicin patentet för att det inte behövs. Inget patent = konkurenter kan sälja samma medicin billigare än bolaget som utvecklade det vilket leder till att bolaget som utvecklar det kommer gå under för att dom är tvungna att ta ett högre pris då dom lade ner massvis med pengar på att utveckla läkemedlet.

Ingen vill investera i något som dom vet att dom kommer förlora på. Så om vi skrotar medicin patenten så kommer inte läkemedelsbolag vilja utveckla läkemedel inom Sveriges gränser då dom vet att dom kommer att förlora på att göra det.

Piratpartiet motsträvar allt vad utveckling inom medicin heter och det är då fanemej inte den vägen jag vill gå åt.
Citera
2009-06-30, 17:03
Bannlyst
Citat:
jag tror på det stora hela att det inte kommer att påverka oss särskilt mycket eftersom den fria kulturen bara är en del av vårat partiprogram..

Jag vet att ni även håller på med integritetsfrågorna (och det ska ni ha cred för), men det var ju knappast därför som bulken av väljarna röstade på PP. De röstade på er pga att de inbillat sig att musikers, konstnärers, regissörers mfl arbete ska vara gratis och att de bara kan roffa åt sig av dessas egendom. Därmed borde "idealisternas" försäljning av TPB sänka PP.
Citera
2009-06-30, 17:37
Medlem
Galenpennas avatar
Ja inte stärkte det PP direkt detta. Nu visade det sig att "idealisterna" bakom TPB egentligen bara var vanliga giriga affärsmän som ville tjäna enkla pengar. "Hjältarnas" gloria försvann, och förhoppningsvis tar de med sig PP i fallet.

Hela idén om att allt ska vara gratis bara för att det är möjligt att ladda hem det är absurd och det tror jag nog att många kommer att inse efter dagens försäljningsbesked.

Ett litet tillägg. Ska bli intressant att se hur killarna bakom TPB ska ta sig ur detta nu när målet hamnar i hovrätten. De drev ju hela tiden linjen att detta bara var ett hobbyprojekt och att det inte var några pengar involverade för deras egen del. De har verkligen lagt sig platt och gett åklagaren öppet mål.
Senast redigerad av Galenpenna 2009-06-30 kl. 17:44.
Citera
2009-06-30, 18:09
Medlem
de behöver ju bara motivera försäljningen med att det var ett måste för att kunna betala av bötern.. sen har de gloria saken igen på skallen.
Citera
2009-06-30, 19:42
Medlem
Galenpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
de behöver ju bara motivera försäljningen med att det var ett måste för att kunna betala av bötern.. sen har de gloria saken igen på skallen.

Jo men poängen är ju den att de i princip utmålade sig som utfattiga studenter som inte hade en krona och som drev TPB som ett hobbyprojekt. Några pengar fanns minsann inte involverade.

Nu visade det sig plötsligt att de satt där med ett varumärke värt 60 miljoner. Det kände de självklart till redan under rättegången.

Förresten. Visst måste det väl vara fritt fram för alla att använda sig av TPB:s eller Piratpartiets namn och logga? De kan väl inte bli sura bara för att någon gör intrång i deras immateriella rättigheter? Skulle vara roligt att testa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in