Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-09, 17:47
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Stämmer, jag hänvisade bla till två andra fall med prostituerade kvinnor i Sverige. Det ena fallet är löst, det andra är polisiärt uppklarat.

Du har väl inget emot att man jämför med andra fall som är någorlunda likartade? Offren kom helt uppenbart från samma yrkesgrupp.

Du lyfter själv fram Borgnäs i ditt inlägg, du missade kanske den här artikeln? Vad tror du om teorin om ett möjligt samband?

"Mellan 1982 och 1984 mördades tre unga kvinnor från Stockholms dåvarande huvudstråk för gatuprostitution, Malmskillnadsgatan. De tre morden är de enda ouppklarade prostitutionsmorden i Stockholm från den perioden.

Mordfallen är lika varandra på en rad punkter. De faller alltså i flera avseenden ”inom samma ruta”. Ändå har polisen aldrig synat dem ur en seriemordsaspekt – trots att just sexmord är den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys"

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...n-snart-ga-fri

Borde inte vi kunna enas om att statistik kan vara till nytta ibland?

Jag har inte varit oöverens om att statistik kan vara till nytta ibland. Särskilt säkerställd statistik tar jag gärna del av.

Exempel på styckmördare som dumpar i närheten av brottsplatsen kanske just inte är full så statistiskt omöjliga som du vill påskina. Du förhåller dig inte statistik utan exempel och att de är vanligare än mina exempel, det är inte statistik, inte säkerställd sådan.

I Borgnäs fall har vi och göra med något som inte finns statistik kring i Sverige, detta då seriemord är troligtvis är obefintliga. Det var ditt jag ville komma. I Borgnäs fall har vi och göra med exempel på en typ av mord som gapar helt tyst i statistiken.

Något som det nog finns statistik är ålder på styckmördare. Arkitekten var 60 år. Jag kan säkert hitta långt fler exempel på styckmördare som är 35 år än 60. Skulle du säga att lutar mig på statistik då? Nej, det gör jag ju inte.

Vad jag sedan menar med att inte stirra sig blind på statistik är att det finns nog inget brott som till punkt och pricka följer det statistiken säger. Statistiken kan också många gånger svika oss rejält. Ta dödligt våld. I nio fall av tio är förövaren en man. När en kvinnar dödar är det inte tid att luta sig mot vad statistiken säger.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 17:55.
Citera
2024-12-09, 18:01
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kan man fundera ihjäl sig på. I synnerhet huvudet väcker ju tankar, eftersom skelettdelar och tänder svårligen försvinner, om man inte sätter igång och destruerar dem: krossar, bränner extremt länge osv.

I synnerhet tänder har ju en extremt lång livslängd om man bara gräver ner dem. Och att styckmördare totalt destruerar tänder och skelettdelar, är extremt ovanligt.

Den logiska slutsatsen blir: Catrine da Costas kranium och tänder finns någonstans. Tänderna och kraniet sitter inte nödvändigtvis ihop men någonstans bör dessa kroppsdelar finnas. Och det är såklart inte uteslutet att kraniet + tänderna hittas i framtiden, av byggjobbare, rörläggare eller andra som gräver djupt.

Och kraniet och tänderna kan såklart ha begravts flera meter under marken, när Eugeniavägen byggdes om. Det är sånt här man ligger och grubblar på när man inte kan sova, klockan 03.....

Står det inte att Per Lindebergs bok att dom misstänker att huvudet och övriga ej återfunna delar hamnade i en container och därför troligen eldades upp? Hundra år sen jag läste "Döden är en man" och uppföljaren, men tror det var där jag läste det.
Citera
2024-12-09, 18:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Jag har inte varit oöverens om att statistik kan vara till nytta ibland. Särskilt säkerställd statistik tar jag gärna del av.

Exempel på styckmördare som dumpar i närheten av brottsplatsen kanske just inte är full så statistiskt omöjliga som du vill påskina. Du förhåller dig inte statistik utan exempel och att de är vanligare än mina exempel, det är inte statistik, inte säkerställd sådan.

I Borgnäs fall har vi och göra med något som inte finns statistik kring i Sverige, detta då seriemord är troligtvis är obefintliga. Det var ditt jag ville komma. I Borgnäs fall har vi och göra med exempel på en typ av mord som gapar helt tyst i statistiken.

Något som det nog finns statistik är ålder på styckmördare. Arkitekten var 60 år. Jag kan säkert hitta långt fler exempel på styckmördare som är 35 år än 60. Skulle du säga att lutar mig på statistik då? Nej, det gör jag ju inte.

Vad jag sedan menar med att inte stirra sig blind på statistik är att det finns nog inget brott som till punkt och pricka följer det statistiken säger. Statistiken kan också många gånger svika oss rejält. Ta dödligt våld. I nio fall av tio är förövaren en man. När en kvinnar dödar är det inte tid att luta sig mot vad statistiken säger.

Tack för ditt engagemang men den här statistiken kan väl inte misstolkas.

Citat:

Samtidigt gick det att konstatera detta i en kartläggning av styckmord i Sverige:

"60 procent av gärningsmännen hade någon form av dom sedan tidigare, varav 40 procent gällande våldsbrottslighet. Men många var alltså tidigare ostraffade.

– När man tittar på de enskilda fallen förefaller ett inte helt ovanligt scenario vara att en inte tidigare känd kriminell person bragt en annan person om livet utan någon riktig plan"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-styckmordare

De flesta styckoffer träffar inte heller så många olika personer som en prostituerad kvinna gör och det betyder väl isåfall att spannet av misstänkta bör vara större än i andra fall?

Det är sällan det förs någon debatt i den här tråden att 40 procent av gärningsmännen i styckmordssammanhang är tidigare ostraffade personer.
Citera
2024-12-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Området låg inte avskilt - det låg mellam KS och N stationsgatan. och det fanns massor av folk där: knegare alkisar knarkare och hemlösa + att en person som bodde där kände da Costa. Dvs det var helt ologiskt att glömma bort E-vägen. Det var inte över 3 km mellan fyndplatserna. Det var knappt 2 km.

Det är ~1,7km fågelvägen. Bilvägen är uppemot dubbelt så lång, bara att kolla på en karta från den tiden. Massor av folk? Tydligen inte fler än att några säckar med likdelar kan stå där slarvigt knutna en halv sommar nära bilvägen utan att någon larmat.
Citera
2024-12-09, 18:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Står det inte att Per Lindebergs bok att dom misstänker att huvudet och övriga ej återfunna delar hamnade i en container och därför troligen eldades upp? Hundra år sen jag läste "Döden är en man" och uppföljaren, men tror det var där jag läste det.

Vi har diskuterat containern åtskilliga gånger i tråden, här är ett exempel.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-12-09, 18:30
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Tack för ditt engagemang men den här statistiken kan väl inte misstolkas.

Det är sällan det förs någon debatt i den här tråden att 40 procent av gärningsmännen i styckmordssammanhang är tidigare ostraffade personer.

Här går mer eller mindre bara spekulera hur man ska resonera i fallet da Costa. Ett möjligen ovanligt stort spann av olika slags människor är intressant att ha i bakhuvudet. Samtidigt är det väl möjligen så, om man ska utgå från statistiken du lyfter fram, att hon umgicks mer med kriminella än de som föll offer för styckmördare som inte tidigare varit straffade. De flesta som faller offer för tidigare ostraffade är väl män också, inte kvinnor som är prostituerade. Hur många sexkunder som är straffade eller inte finns heller inga siffror på. Vem som helst går till fnask, menar en del, är det så och var det så på 80-talet?
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 18:35.
Citera
2024-12-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Sven Å Christianson är en gemensam nämnare för två av de rättsskandaler som Dan Josefsson tidigare grävt i, Quick och Kevinfallet, SÅC hade en minst sagt viktig roll i dem. Tänkte att i det här fallet verkar han åtminstone inte spelat någon roll men det finns alltså någon sorts koppling, det hade jag ingen koll på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Margit_Norell
I boken tecknar Dan Josefsson den, före bokens utgivning, i stort sett okända Margit Norells personliga historia. Detta gör han bland annat genom att intervjuer med flera av hennes tidigare lärjungar samt genom läsning av Margit Norells bevarade korrespondens omfattande cirka 1000 brevsidor. I Josefssons bok avslöjas också är att psykologiprofessorn Sven Å Christianson stod Margit Norell mycket nära. I en intervju som Josefsson gör med honom i boken beskriver Christianson Norell som den "viktigaste personen i mitt liv", näst efter sina barn. Josefsson avslöjar att Christianson fick kombinerad psykoterapi och handledning av Margit Norell en gång i veckan i tio års tid. Detta inkluderade alla de år då Christianson även agerade åklagarens expertvittne i Quick-rättegångarna. Enligt Josefsson kan det känslomässiga beroendet till Norell förklara varför Christianson konsekvent försvarade Sture Bergwalls erkännanden i rättegångarna, trots bristen på bevis. I boken avslöjas även att Hanna Olsson i många år fick terapi av Margit Norell och ingick i gruppen runt henne. I boken säger en annan av Margit Norells lärjungar att Hanna Olsson skrev boken Catrine och rättvisan, om det uppmärksammade Da Costa-fallet, efter påtryckningar av Margit Norell.
Återigen den där Margit, det förklarar en hel del men naturligtvis inte allt.
Vilken fruktansvärd människa, så mycket lidande hon skapat.
Citera
2024-12-09, 18:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det är ~1,7km fågelvägen. Bilvägen är uppemot dubbelt så lång, bara att kolla på en karta från den tiden. Massor av folk? Tydligen inte fler än att några säckar med likdelar kan stå där slarvigt knutna en halv sommar nära bilvägen utan att någon larmat.

Precis det var 1,7 km mellan FP2 och FP1 FÅGELVÄGEN.

Och bilvägen var mycket riktigt dubbelt så lång.

Skribenten du riktar ditt inlägg till verkar inte förstå det här med avstånd, i själva verket var det en avsevärd sträcka att åka från FP2 på Eugeniavägen till FP1 vid Talludden Karlberg.

Vi ska inte heller överskatta antalet människor som befann sig i industriområdet under en period med många semestrar.

Man kan även ha i åtanke att säckarna bör ha blivit utplacerade strax innan midsommarhelgen, då är det extra tomt på människor.
Citera
2024-12-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus

En åkare hörde av sig i november och ledde in polisen på detta spår. Hur mkt substans det var i det, får vi aldrig veta. Och det lär ha legat stinkande sopor i flera containrar i innerstaden på sommaren...
Citera
2024-12-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen

Det är ett faktum att anställda, hemlösa, prostituerade och knarkare höll till på E-vägen på sommaren 1984. Fler av dem har vi dessutom namn på.

Vinof besökte kontoret till och från, Valle skötte kontoret och var nån sorts improviserad vicechef. Robert och Martin satt och söp på kontoret, och det lagades bilar och såldes bilar på kontoret på E-vägen 25. Gladh var också aktiv, på nr 38, om det jag har fått berättat för mig stämmer. Det verkar finns mycket att upptäcka, som de flesta yttre bedömare inte har förstått sig på.

Eftersom alla möjliga människor sprang där, talar det ju emot att säckarna låg på marken i 7 veckor. Att polisens tidslinje var felaktig, har diskuterats flera gånger i tråden.

Det är ju ingen som någonsin har bevisat att säckarna låg på marken i 7 veckor.
7 veckor var polisens vilda, grova gissning, som har förvandlats till allmän sanning.
Varken polisen, botaniker eller läkare har kunnat fastställa att C dog 7 veckor innan säckarna placerades ut.

C levde säkerligen fram till den 15/6 och kan ha dött så sent som den 25/6.

Ingen har någon aning om vilken exakt dag hon dog.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-09 kl. 18:48.
Citera
2024-12-09, 18:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Här går mer eller mindre bara spekulera hur man ska resonera i fallet da Costa. Ett ovanligt stort spann av olika slags människor är intressant att ha i bakhuvudet. Samtidigt är det väl möjligen så, om man ska utgå från statistiken du lyfter fram, att hon umgicks mer med kriminella än de som föll offer för styckmördare som inte tidigare varit straffade. De flesta som faller offer för tidigare ostraffade är väl män också, inte kvinnor som är prostituerade.

Vi kan nog med viss säkerhet fastslå att BO träffade nog betydligt fler tidigare ostraffade personer via sin prostitution på Malmskillnadsgatan än hon träffade kriminella missbrukare.

Kartläggningen av styckmord i Sverige visar också att närmare hälften av gärningsmännen var tidigare ostraffade personer.

Du verkar dock ibland bortse ifrån statistiken ☺️
Citera
2024-12-09, 18:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Vilken fruktansvärd människa, så mycket lidande hon skapat.
Skulle inte förvåna om hennes insatser får ett "hedersomnämnande" i kommande avsnitt av dokumentären.

"Hanna Olsson omnämns i Dan Josefssons bok om Quick-fallet. Hanna Olsson fanns med i Margit Norells närmaste krets, och enligt personer som Dan Josefsson intervjuade var det Margit Norell som pressade Hanna Olsson att ta offentlig strid mot läkarna."

https://bengtmalmgren.com/2013/10/27...-thomas-quick/
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-09 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in