Citat:
Stämmer, jag hänvisade bla till två andra fall med prostituerade kvinnor i Sverige. Det ena fallet är löst, det andra är polisiärt uppklarat.
Du har väl inget emot att man jämför med andra fall som är någorlunda likartade? Offren kom helt uppenbart från samma yrkesgrupp.
Du lyfter själv fram Borgnäs i ditt inlägg, du missade kanske den här artikeln? Vad tror du om teorin om ett möjligt samband?
"Mellan 1982 och 1984 mördades tre unga kvinnor från Stockholms dåvarande huvudstråk för gatuprostitution, Malmskillnadsgatan. De tre morden är de enda ouppklarade prostitutionsmorden i Stockholm från den perioden.
Mordfallen är lika varandra på en rad punkter. De faller alltså i flera avseenden ”inom samma ruta”. Ändå har polisen aldrig synat dem ur en seriemordsaspekt – trots att just sexmord är den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys"
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...n-snart-ga-fri
Borde inte vi kunna enas om att statistik kan vara till nytta ibland?
Du har väl inget emot att man jämför med andra fall som är någorlunda likartade? Offren kom helt uppenbart från samma yrkesgrupp.
Du lyfter själv fram Borgnäs i ditt inlägg, du missade kanske den här artikeln? Vad tror du om teorin om ett möjligt samband?
"Mellan 1982 och 1984 mördades tre unga kvinnor från Stockholms dåvarande huvudstråk för gatuprostitution, Malmskillnadsgatan. De tre morden är de enda ouppklarade prostitutionsmorden i Stockholm från den perioden.
Mordfallen är lika varandra på en rad punkter. De faller alltså i flera avseenden ”inom samma ruta”. Ändå har polisen aldrig synat dem ur en seriemordsaspekt – trots att just sexmord är den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys"
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...n-snart-ga-fri
Borde inte vi kunna enas om att statistik kan vara till nytta ibland?
Jag har inte varit oöverens om att statistik kan vara till nytta ibland. Särskilt säkerställd statistik tar jag gärna del av.
Exempel på styckmördare som dumpar i närheten av brottsplatsen kanske just inte är full så statistiskt omöjliga som du vill påskina. Du förhåller dig inte statistik utan exempel och att de är vanligare än mina exempel, det är inte statistik, inte säkerställd sådan.
I Borgnäs fall har vi och göra med något som inte finns statistik kring i Sverige, detta då seriemord är troligtvis är obefintliga. Det var ditt jag ville komma. I Borgnäs fall har vi och göra med exempel på en typ av mord som gapar helt tyst i statistiken.
Något som det nog finns statistik är ålder på styckmördare. Arkitekten var 60 år. Jag kan säkert hitta långt fler exempel på styckmördare som är 35 år än 60. Skulle du säga att lutar mig på statistik då? Nej, det gör jag ju inte.
Vad jag sedan menar med att inte stirra sig blind på statistik är att det finns nog inget brott som till punkt och pricka följer det statistiken säger. Statistiken kan också många gånger svika oss rejält. Ta dödligt våld. I nio fall av tio är förövaren en man. När en kvinnar dödar är det inte tid att luta sig mot vad statistiken säger.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 17:55.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 17:55.