Flashback bygger pepparkakshus!
2003-11-24, 01:45
Medlem
Boogaloos avatar
Ni som såg tävlingen i Expedition Robinson i lördags hade säkert inte så svårt att, precis som jag, dra paralleller mellan den och könskvotering i arbetslivet. Trots att Robban var betydligt mycket bättre än Mirre fick den senare segern - utan att Robban ens fått försöka!

Ett trivialt inlägg, ja, men ändå sant.
Citera
2003-11-24, 11:56
Medlem
/dev/jesuss avatar
Instämmer. Vad jag inte förstår är hur feminister tror att detta leder till mindre sexism?

Denna typ av könskvotering svider ju hårt i ögat varje gång man ser spår av den, vem fan respekterar en kvinna som har, tex, en styrelseledamotsposition, i egenskap av innehavare av fitta?
Citera
2003-11-24, 18:32
Medlem
En röst i nattens avatar
Feminismen i ett nötskal. Könet framför kompetensen och skit i konsekvenserna för samhället. Går det åt pipan så kan man alltid anklaga det manliga patriarkatet. Kan inte mycket mer än reflektera över att antalet kvinnliga VD:ar har minskat dramatiskt i takt som de har kört bolagen i botten. Skall man göra som feministerna och bara blint titta på siffrorna så kan man bara dra en slutsats av detta
Citera
2003-11-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En röst i natten
Feminismen i ett nötskal. Könet framför kompetensen och skit i konsekvenserna för samhället. Går det åt pipan så kan man alltid anklaga det manliga patriarkatet. Kan inte mycket mer än reflektera över att antalet kvinnliga VD:ar har minskat dramatiskt i takt som de har kört bolagen i botten. Skall man göra som feministerna och bara blint titta på siffrorna så kan man bara dra en slutsats av detta

Ditt inlägg i den här debatten är en gåta. En massa svammel om man nu jämför med författarens allvariga och sakliga inlägg om det mycket viktiga samhällsprogrammet Robinson....
Är absolut inte feminist och jag har den åsikten att kvinnor har svårt att komma överens. Dessutom har, enligt mina källor, antalet kvinnliga VD:ar inte minskat. Men skriv ett klarare och mer tydligt inlägg i debatten så kanske jag förstår. Och sen det här med Robinsson på TV är ju bara en konstlad lek där vissa får för sig att deltagarna är verkliga och en dag skall ta över världen, *fasar*
Citera
2003-11-28, 20:12
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken
Ditt inlägg i den här debatten är en gåta. En massa svammel om man nu jämför med författarens allvariga och sakliga inlägg om det mycket viktiga samhällsprogrammet Robinson....
Är absolut inte feminist och jag har den åsikten att kvinnor har svårt att komma överens. Dessutom har, enligt mina källor, antalet kvinnliga VD:ar inte minskat. Men skriv ett klarare och mer tydligt inlägg i debatten så kanske jag förstår. Och sen det här med Robinsson på TV är ju bara en konstlad lek där vissa får för sig att deltagarna är verkliga och en dag skall ta över världen, *fasar*

Vadå svammel? Han uttryckte mycket tydligt sin åsikt i frågan. Vad är det som är oklart?
Citera
2003-11-28, 21:09
Medlem
Som ett rent synonym är väl robinsontävlingen bra, men tänker man till så hade antagligen inte robinsonledningen trott att de skulle vara en så markant skillnad i tid, så på det sättet är det inget vidare bra exempel.

Tycker mer det var skrattretande än nåt annat
Citera
2003-11-29, 05:23
Medlem
Vilsens avatar
Citat:

Som om det skulle vara förbjudet att komma med felaktig statistik här eller?
I alla delar av forumet spys det ut statistik som till stor del är påhittad förvriden eller på annat sätt felaktig, men ingen bryr sig.
På tv är det ännu värre i de s.k. debattprogrammen.
Du kan knappast bevisa att hans statistik är felaktig heller så det är väl skitsamma.

edit:själv skiter jag i statistik (om den inte är bra för mig för jag är egoist) och ser det bara som ett argument i brist på argument, jag skiter i argument också men man måste ju anpassa sig för att kunna posta här.
Citera
2003-11-29, 12:43
Medlem
En röst i nattens avatar
Citat:
Är absolut inte feminist och jag har den åsikten att kvinnor har svårt att komma överens. Dessutom har, enligt mina källor, antalet kvinnliga VD:ar inte minskat.

Jag hoppar över det ovidkommande, men det är klart att man bör redovisa sin källa. Det här framkom från ett inslag i Aktuellt där man diskuterade kvoteringslagen. Under den tidsperiod man mätte så hade visserligen antalet kvinnor i bolagsstyrelse ökat, men man var oroad över att antalet kvinnliga VD:ar hade minskat dramatiskt. Det var en minskning från ett tiotal till ett par stycken. Man poängterade att det inte berodde på att de hade blivit avskedade utan pga att de hade basat över bolag som gått i konkurs. Det finns säkert fler som såg det här inslaget. Under senaste månade tror jag inte heller att antalet kvinnliga VD:ar har minskat, men däremot under de två senaste åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in