2009-07-01, 22:34
Jag tycker att detta är ett mycket intressant ämne, på flera plan. Personligen har jag alltid strävat efter att höra och ta in så mycket som möjligt. Jag är en sann musikälskare och tror inte att jag stött på en enda genre där jag inte funnit något intressant. Jag har inte mycket kreativt att fylla ut min fritid med och har därför tagit min tillflykt till smått överdrivet musikletande(vilket vissa av er tydligen har märkt eftersom jag agerat PM-konsult åt ett otal människor gällande musiktips), jag tankar oftast flertalet skivor varje dag och lyssnar igenom. När jag senast gjorde en sammanställning av alla de genres jag uppskattar såg listan ut så här:
(försökte att inte inkludera alltför många subgenrer)
Nu lär garanterat flertalet personer anklaga mig för att försöka skryta med en bred musiksmak, men det är inte min avsikt. Det är enbart resultatet av att jag väljer att lägga monstruösa mängder tid på att ladda ner, köpa och lyssna på olika sorters musik, det är livskvalité för mig men är ju egentligen ganska nördigt. Jag är dessutom väldigt trångsynt på andra plan, det är bara det att min värld revolverar kring musik på alla möjliga och omöjliga plan och därför hänger jag mig så mycket åt den.
Finns det någon av er som också har förmåga att uppskatta såpass diversifierade musikgenrer? ALLA människor jag stött på, möjligtvis med undantag för en vän som figurerar här på FB under användarnamnet S-Pulse och som förmodligen lär besöka denna tråd, verkar ha någon form av begränsning. Någonstans tar det alltid stopp; indierockare står inte ut med brutalare musik såsom metal och noise, metalälskare står i sin tur inte ut med hip hop, och populärmusiklyssnare i allmänhet verkar ha väldigt svårt för att ta till sig saker som isolationist-ambient, drone och minimalism. Och de som faktiskt gör det skulle garanterat aldrig sätta på en Shabba Ranks-skiva. Har någon annan förmåga att uppskatta musik på många olika emotionella och rent musikaliska(diggande) plan?
En annan sak som jag irriterar mig på är folks faktiska syn på vad bred musiksmak innebär. Givetvis är majoriteten av människor inte musiknördar, och referensramarna blir därför mindre. Men när jag hör någon kalla sig "allätare" och det vid närmare undersökning visar sig innebära "allt från B.B. King till Iron Maiden till Public Enemy" kan jag inte undgå att bli lite förgrymmad. Alla dessa genres härstammar ju ur de afroamerikanska musiktraditionerna. Samma tonala system, i stort sett samma syn på rytmik. Jag har svårt att förstå hur man t.ex. kan kalla sig allätare om man bara lyssnar på musik som grundar sig på toner och rytmer. Har man inte alls utforskat musik som bygger på ljud och ljudlandskap så missar man ju en enorm del av musikvärlden, och kan således inte vara "allätare". Jag stör mig på att den termen så oförsiktigt slängs runt idag.
Nå, är jag en hopplös besserwisser-idiot eller finns det någon som tänkt i samma banor?
EDIT: Vanliga och högst nämnvärda generaliseringar är också rock/metal-lyssnare som avfärdar ALL elektronisk musik som "dunka-dunka" eller "un-tss-un-tss" samt pop/electronica/hip hop-fans som avfärdar all metal som "skrikmusik".
- Rock
- Hard rock
- Sleaze
- Alternative rock
- Indie rock
- Depressive rock
- Pop
- Chiptune
- Punk
- Post-punk
- Post-rock
- Heavy metal
- Death metal
- Thrash metal
- Doom metal
- Nu metal
- Industrial metal
- Drone doom metal
- Black metal
- Ambient black metal
- Industrial black metal
- Symphonic black metal
- Progressive metal
- Viking metal
- Folk metal
- Power metal
- Progressive metal
- Avant-garde metal
- Stoner metal
- Reggae
- Dancehall
- Latin
- Jazz
- Jazz fusion
- Lounge jazz
- Bop
- Swing
- Waltz
- Folk
- Industrial
- Electro
- Electronica
- IDM
- Drum and bass
- Hardcore
- EBM
- Synthpop
- Dubstep
- Ska
- Ambient
- Dark ambient
- Isolationist ambient
- Shoegaze
- Grunge
- Deathcore
- Avant-garde
- Dub
- Sludge
- Gothic rock
- Drone
- Noise
- Power electronics
- Britpop
- Stoner rock
- Glam
- Blues
- Blues rock
- Hip hop
- House
- Martial
- Experimental rock
- Psychedelic rock
- Classical
- New age
- Grindcore/goregrind
- Glitch
- Trip hop
- Soundtrack
- Funk
- Funk rock
- Progressive rock
- Neue Deutsche Härte
- Breakcore
- Gabber
- Ambient techno
- Country
- Bluegrass
- Bossa Nova
- Opera
- World music
- Hard rock
- Sleaze
- Alternative rock
- Indie rock
- Depressive rock
- Pop
- Chiptune
- Punk
- Post-punk
- Post-rock
- Heavy metal
- Death metal
- Thrash metal
- Doom metal
- Nu metal
- Industrial metal
- Drone doom metal
- Black metal
- Ambient black metal
- Industrial black metal
- Symphonic black metal
- Progressive metal
- Viking metal
- Folk metal
- Power metal
- Progressive metal
- Avant-garde metal
- Stoner metal
- Reggae
- Dancehall
- Latin
- Jazz
- Jazz fusion
- Lounge jazz
- Bop
- Swing
- Waltz
- Folk
- Industrial
- Electro
- Electronica
- IDM
- Drum and bass
- Hardcore
- EBM
- Synthpop
- Dubstep
- Ska
- Ambient
- Dark ambient
- Isolationist ambient
- Shoegaze
- Grunge
- Deathcore
- Avant-garde
- Dub
- Sludge
- Gothic rock
- Drone
- Noise
- Power electronics
- Britpop
- Stoner rock
- Glam
- Blues
- Blues rock
- Hip hop
- House
- Martial
- Experimental rock
- Psychedelic rock
- Classical
- New age
- Grindcore/goregrind
- Glitch
- Trip hop
- Soundtrack
- Funk
- Funk rock
- Progressive rock
- Neue Deutsche Härte
- Breakcore
- Gabber
- Ambient techno
- Country
- Bluegrass
- Bossa Nova
- Opera
- World music
Nu lär garanterat flertalet personer anklaga mig för att försöka skryta med en bred musiksmak, men det är inte min avsikt. Det är enbart resultatet av att jag väljer att lägga monstruösa mängder tid på att ladda ner, köpa och lyssna på olika sorters musik, det är livskvalité för mig men är ju egentligen ganska nördigt. Jag är dessutom väldigt trångsynt på andra plan, det är bara det att min värld revolverar kring musik på alla möjliga och omöjliga plan och därför hänger jag mig så mycket åt den.
Finns det någon av er som också har förmåga att uppskatta såpass diversifierade musikgenrer? ALLA människor jag stött på, möjligtvis med undantag för en vän som figurerar här på FB under användarnamnet S-Pulse och som förmodligen lär besöka denna tråd, verkar ha någon form av begränsning. Någonstans tar det alltid stopp; indierockare står inte ut med brutalare musik såsom metal och noise, metalälskare står i sin tur inte ut med hip hop, och populärmusiklyssnare i allmänhet verkar ha väldigt svårt för att ta till sig saker som isolationist-ambient, drone och minimalism. Och de som faktiskt gör det skulle garanterat aldrig sätta på en Shabba Ranks-skiva. Har någon annan förmåga att uppskatta musik på många olika emotionella och rent musikaliska(diggande) plan?
En annan sak som jag irriterar mig på är folks faktiska syn på vad bred musiksmak innebär. Givetvis är majoriteten av människor inte musiknördar, och referensramarna blir därför mindre. Men när jag hör någon kalla sig "allätare" och det vid närmare undersökning visar sig innebära "allt från B.B. King till Iron Maiden till Public Enemy" kan jag inte undgå att bli lite förgrymmad. Alla dessa genres härstammar ju ur de afroamerikanska musiktraditionerna. Samma tonala system, i stort sett samma syn på rytmik. Jag har svårt att förstå hur man t.ex. kan kalla sig allätare om man bara lyssnar på musik som grundar sig på toner och rytmer. Har man inte alls utforskat musik som bygger på ljud och ljudlandskap så missar man ju en enorm del av musikvärlden, och kan således inte vara "allätare". Jag stör mig på att den termen så oförsiktigt slängs runt idag.
Nå, är jag en hopplös besserwisser-idiot eller finns det någon som tänkt i samma banor?
EDIT: Vanliga och högst nämnvärda generaliseringar är också rock/metal-lyssnare som avfärdar ALL elektronisk musik som "dunka-dunka" eller "un-tss-un-tss" samt pop/electronica/hip hop-fans som avfärdar all metal som "skrikmusik".
Senast redigerad av Adversarius 2009-07-01 kl. 22:49.
Senast redigerad av Adversarius 2009-07-01 kl. 22:49.