2009-07-09, 20:21
Medlem
Jag r intresserad av en enkel och maximalt billig lsning fr att lgga undan pengar regelbundet. Den totala summan kommer att vara femsiffrig. Det jag r ute efter r inte omstndiga upplgg med trustar och allt det dr, eftersom det rr sig om relativt sm summor, vilket frmodligen medfr att skatteverket inte kommer att vara srskilt intresserade. Dremot ska pengarna inte synas i t ex deklarationen, kronofogden ska inte kunna hitta dem i frsta taget, ej heller socialtjnsten (om jag skulle f fr mig att lyfta socialbidrag i framtiden). Helst vill jag inte anvnda bankfack.

Ider?
Citera
2009-07-10, 01:52
Medlem
n00rfens avatar
Du r nog ganska kokt s lnge det r lagligt, om du vill ha ngon rnta dvs. Annars kan du ju bara be vem som helst (mig) att ta dem slnge.
Citera
2009-07-10, 02:17
Medlem
_Strebers avatar
G till Din Sko och be att f en gammal skokartong; samla pengarna i den och ha den lngst in i garderoben. Skriv "Skridskor" p den, s ingen tjuv orkar kolla i den. Voil, billigt sparande som myndigheterna inte ser.
Citera
2009-07-10, 02:35
Medlem
Kivans avatar
Guldtackor.
Citera
2009-07-10, 04:12
Medlem
Ett vanligt sparkonto i ett land med banksekretess. Luxemburg, Belgien eller sterrike. Eller i Liechtenstein, Schweiz eller Andorra. Rkna med att betala max. 5000 SEK per r.

Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy_3
Jag r intresserad av en enkel och maximalt billig lsning fr att lgga undan pengar regelbundet. Den totala summan kommer att vara femsiffrig. Det jag r ute efter r inte omstndiga upplgg med trustar och allt det dr, eftersom det rr sig om relativt sm summor, vilket frmodligen medfr att skatteverket inte kommer att vara srskilt intresserade. Dremot ska pengarna inte synas i t ex deklarationen, kronofogden ska inte kunna hitta dem i frsta taget, ej heller socialtjnsten (om jag skulle f fr mig att lyfta socialbidrag i framtiden). Helst vill jag inte anvnda bankfack.

Ider?
Citera
2009-07-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Ett vanligt sparkonto i ett land med banksekretess. Luxemburg, Belgien eller sterrike. Eller i Liechtenstein, Schweiz eller Andorra. Rkna med att betala max. 5000 SEK per r.
Tack fr tipset. Stmmer det att alla rntegivande konton rapporteras till skatteverket?
Citera
2009-07-10, 09:28
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
http://www.flashback.org/showthread.php?t=948427
Citera
2009-07-10, 10:11
Medlem
Citat:
Tack fr tipset. Stmmer det att alla rntegivande konton rapporteras till skatteverket?

Nstan 100 p det.
Citera
2009-07-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nstan 100 p det.
S om man ppnar ett konto i ett land med hygglig banksekretess som inte ger ngon rnta borde man allts kunna knna sig lugn?
Citera
2009-07-10, 14:33
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
S om man ppnar ett konto i ett land med hygglig banksekretess som inte ger ngon rnta borde man allts kunna knna sig lugn?
Sdana konton kostar oftast en del och eftersom det bara r en mindre summa du vill gmma s r det nog inte vrt det. Dessutom r dagarna rknade fr dessa anonyma bankkonton.
Citera
2009-07-10, 17:02
Medlem
Om du inte r ute efter rntebrande konton s vet jag inte varfr du vill stta in dom verhuvudtaget?
Rdd fr inbrott eller husrannsakan?

Ett alternativ som r 100% anonymt och icke rntebrande r ecashkonton, typ PayPal, Moneybookers, neteller, click2pay, clickabuy och fan allt vad de heter.
Dr finns ju dock inte mycket till bankgarantier och det frsvinner oftast ngra procent nr du stter in och tar ut s jag vet inte hur lyckad den dr lsningen r fr mnadssparande. De r ju huvudsakligen designade fr olika typer av e-handel.
Har heller ingen aning om hur man stter in och tar ut till dessa konton utan att g igenom ngon bank frst.
Senast redigerad av BallaRune 2009-07-10 kl. 17:05.
Citera
2009-07-11, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Om du inte r ute efter rntebrande konton s vet jag inte varfr du vill stta in dom verhuvudtaget?
Rdd fr inbrott eller husrannsakan?

Ett alternativ som r 100% anonymt och icke rntebrande r ecashkonton, typ PayPal, Moneybookers, neteller, click2pay, clickabuy och fan allt vad de heter.
Dr finns ju dock inte mycket till bankgarantier och det frsvinner oftast ngra procent nr du stter in och tar ut s jag vet inte hur lyckad den dr lsningen r fr mnadssparande. De r ju huvudsakligen designade fr olika typer av e-handel.
Har heller ingen aning om hur man stter in och tar ut till dessa konton utan att g igenom ngon bank frst.
Anledningen till att jag inte vill ha pengarna hemma r att jag inte vill att mina nra och kra ska veta om att de existerar. Inbrott och husrannsakan kan man heller aldrig utesluta ven om det inte r srskilt sannolikt i mitt fall. Dessutom kommer det att vara en del omsttning p dessa pengar. Drfr r konto det mest praktiska i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in