• 1
  • 2
2003-11-27, 22:18
  #1
Bannlyst
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=207660

"Politiker både till vänster och höger uppmuntrar kulturell separatism, skriver Magnus Karaveli:

"Islam är på väg att prägla Sverige"

Islam är Sveriges snabbast växande folkrörelse. Det får oundvikligen konsekvenser för vårt samhälle. Nationen som en kulturell gemenskap urholkas genom att politiker både till vänster och höger uppmuntrar kulturell separatism som slöjor, bönepauser och muslimska friskolor. Antisemitismen växer bland unga muslimska invandrare. Säpo varnar för att moskéer och koranskolor tjänar som grogrund för al-Qaida. Endast en politik som underlättar försvenskning kan stoppa den islamistiska trenden. Annars kommer islam till slut att prägla mer av Sverige än vad vi i dag kan föreställa oss. Det skriver författaren och journalisten Magnus Karaveli.



Häromveckan besökte Göran Persson Stockholms moské. Utrikesminister Laila Freivalds har uttryckt uppskattning över de politiska reformer som den islamistiska regeringen i Turkiet genomför. Efter terrordåden i Istanbul har på liknande sätt flera EU-ledare solidariserat sig med den milda islamismen i Turkiet.

Relationen till islam är en europeisk, och även en svensk ödesfråga. Men omfamnandet av islam på såväl hemmaplan som utrikespolitiskt är i själva verket en djupt farofylld strategi. Att i demokratins och toleransens namn understödja en islamism som framstår som "moderat" riskerar att underblåsa stämningar som är allt annat än förenliga med dessa värden.

Demokrati och politiska friheter ger också islamisterna möjligheter att flytta fram sina positioner. Exemplet Turkiet är illustrativt i detta avseende. Där är snart målet, en total erövring av makten efter ett halvsekel av framflyttade positioner, nära. Det återstår bara att ta ifrån militären, den moderna och sekulära ordningens yttersta garant, det sista som återstår av dess makt. Det är denna politik som applåderas av EU-länderna, däribland Sverige.

I praktiken fungerar EU som en hävstång för de turkiska islamisternas inrikespolitiska agenda. Med hänvisning till EU:s krav på demokratiska reformer kan islamisterna plocka fjädrarna av de institutioner som historiskt varit värn mot Turkiets islamisering.

I Europa finns en föreställning om att hotet från den islamistiska extremismen bäst möts genom stöd till "milda" islamister. Under 1980-talet satsade Förenta staterna på islamister som motvikt till kommunismen. Det var en strategi som födde Usama bin Ladin och al-Qaida.

Attentaten i Istanbul - genomförda av inhemska islamister med troliga band till al-Qaida - är en påminnelse om existensen av de islamiska nätverk som förgrenat sig över hela det turkiska samhället under ett halvsekel av demokratisering. Risken för att sådana extrema element skall växa sig ännu starkare i hägnet av den "milt" islamiska stat som EU nu är barnmorska till skall inte underskattas.
Det utrikespolitiska, svenska och europeiska, närmandet till islamismen har även en inrikespolitisk pendang. I takt med att det muslimska befolkningsinslaget i Sverige växer blir också den politiska frestelsen att mobilisera islam i det mångkulturella projektets tjänst allt större..."
Citera
2003-11-27, 22:20
  #2
Bannlyst
fortsättning..

"Islam är Sveriges snabbast växande folkrörelse. Antalet praktiserande muslimer uppskattas till etthundratusen. Ytterligare ett par hundratusen invånare har sina rötter i muslimska länder. Om femton till tjugo år kommer uppåt två miljoner av Sveriges befolkning att bestå av utomeuropeiska invandrare och deras barn, huvudsakligen muslimer. Den demografiska trenden är densamma över i stort sett hela Västeuropa. I till exempel Nederländerna kommer majoriteten av befolkningen under arton år att vara muslimsk redan år 2020. Europa är inte bara en åldrande, utan blir därtill också en allt mer muslimsk världsdel.

Häromåret svepte Mona Sahlin in sig i slöja i Stockholms moské. Värd för hennes besök var ordföranden i Sveriges muslimska råd, känd för att ha krävt att alla muslimer i Sverige skall tillerkännas separat juridisk ställning - så att de kan tillämpa sharialagarna - och för att ha brännmärkt giftermål mellan svenska män och muslimska kvinnor.

Nyligen förklarade Andreas Carlgren, Integrationsverkets generaldirektör, att muslimska anställda bör få möjlighet till bönepauser under arbetstid. Diskussioner pågår i Stockholm om att tillåta böneutrop från moskéer.

Inför den allt vanligare förekomsten av slöjor och till och med av heltäckande burkor och niqab-klädsel bland muslimska invandrarflickor står skolorna handfallna. Skolverket har visserligen låtit meddela att det går att förbjuda sådan klädsel, men har inte vågat ta steget till att också påbjuda detta.

Oviljan att se den politiska innebörden i dessa muslimska manifestationer, avsaknaden av inte minst feministisk sensibilitet inför dem, är uppseendeväckande. Kvinnans ställning är i själva verket något av en kärnfråga i konfrontationen mellan västliga och islamiska värderingar. Det är ingen tillfällighet att slöjan blivit den främsta symbolen för den islamistiska reaktionen - det gäller i Sverige lika mycket som i den muslimska världen.

Och precis som konsekvensen blivit i Turkiet och andra länder där fundamentalistiska islamiska identitetsmarkörer givits fritt spelrum, ger en liknande tolerans i Sverige en reaktionär islam tolkningsföreträde bland muslimer hos oss.

Vilken form Sveriges snabbast växande folkrörelse får är inte likgiltigt. Det liberala koketterandet med den muslimska ortodoxin stärker den medialt och politiskt tongivande övre medelklassens självbild av att vara en del av ett modernt, mångkulturellt avantgarde. Men denna "modernism" tar inte ansvar för de följder som eftergifterna till islam får.

Jordmånen till vänster består av en kvardröjande tredje världenromantik. Men även högern, i sina konservativa varianter, romantiserar gärna islam. Konservativa kristdemokrater och moderater välkomnar den nyreligiositet som invandrat med islam, och ser i den muslimska, religiösa intensiteten en motvikt till en föregivet teofob svensk kultur.

Framför allt tillhandahåller emellertid islam den ideologiskt dominerande liberalismen ännu en ursäkt i korståget mot nationalstaten.
Hos den koalition av social- och högerliberaler som utgör större delen av det svenska politiska etablissemanget har känslan av nationell tillhörighet och solidaritet kraftigt försvagats. Gång efter annan, senast i samband med folkomröstningskampanjen, manifesteras avståndstagandet från och föraktet för nationalstaten.

Nationen som politisk gemenskap dekonstrueras genom maktförflyttningen ut ur landet. Nationen som kulturell gemenskap urholkas i sin tur genom ett medvetet underblåsande av den kulturella separatism som slöjor, bönepauser och muslimska friskolor står för.

Men de mångkulturella reflexerna har samtidigt en subtil underton av exklusivitet. Innebörden av den blott skenbart upplysta toleransen, av att man avstår från att assimilera invandrarna, är att det svenska reserveras för de ursprungliga svenskarna. På ett omedvetet plan tjänar uppmuntrandet av muslimska identitetsmarkörer till att dra upp demarkationslinjer kring svenskheten.

Det är svenskar man bryr sig om. Den som i slöjan ser ett uttryck för en ny, axiomatiskt positiv kulturell mångfald och inte någon symbol för kvinnoförtryck, visar också prov på en likgiltighet för de drabbade individerna. Om det däremot hade varit etniska svenska flickor som börjat beslöja sig skulle reaktionerna snarare ha präglats av jämställdhetens primat. Rasism lurar under den toleranta ytan.

Några skarpa, och därmed trygga gränser mot islam kommer emellertid inte att kunna dras upp. Islam förblir inte någon exotisk garnering länge till. Konsekvenserna av den fundamentalistiska, muslimska nyreligiositet som det officiella Sverige aktivt uppmuntrar kommer oundvikligen att kännas av i vårt samhälle i stort.

Det kan vi i själva verket redan konstatera. Forskare har pekat på den antisemitism som växer bland muslimska, unga invandrare. Utvecklingen i Frankrike, där man på samma sätt som i Sverige fast under mycket längre tid givit efter för islamismen, förskräcker. Hotet mot de franska judarna är påtagligt, attentaten med antisemitiska förtecken har ökat kraftigt i antal.

Säpo har framhållit att moskéer och koranskolor på svensk mark tjänar som grogrund för al-Qaida. Likväl är attityden oförsvarligt överslätande och naiv.

"I Sverige är det inte förbjudet att vara terrorist så länge man är det i tanken. Det är inte förbjudet att tillhöra en terrororganisation så länge man inte begår något brott", klargjorde chefen för Säpos enhet för kontraterrorism i förra veckan. "Kontraterrorism" får i denna svensk skepnad mer karaktären av en inbjudan till al-Qaida att använda Sverige som logistisk bas.

Säkerhetshotet är inte ensamt. Även smittoeffekter på de svenska värderingarna är att vänta. I andra europeiska länder med en muslimsk andel av befolkningen som snart även är att vänta i Sverige, har islamisterna tagit sig allt större friheter. I Frankrike kräver islamisterna att hänsyn skall tas till islamiska värderingar i skolorna. I dag kräver muslimska föräldrar i Sverige att deras flickor skall få slippa skolans gymnastikundervisning. I morgon kommer krav på fullständig könssegregation i undervisningen att följa.

Moskéer ryms självklart inom den svenska religionsfriheten. Men det måste samtidigt sägas lika klart att kvinnoförtryck och den islamistiska hållningen, att inte skilja på religion och samhällsordning, inte accepteras i Sverige.

Budskapet från svenska politiker på moskébesök och annars skall vara att islam i flera avseenden kolliderar med svenska värderingar, och att praktiserande muslimer i Sverige därför har en skyldighet - men också ett gyllene tillfälle - att förnya sin religion.

Islam i Sverige blir vad vi svenskar gör den till. Det är det officiella Sveriges uppmuntran som islamiserar de muslimska invandrarna, som legitimerar de islamistiska anspråken på att vara ideologiskt normerande. Det är endast en politik som i stället underlättar försvenskning som kan stoppaden islamistiska trenden. Annars kommer islam till slut att prägla mer av Sverige än vi i dag kan föreställa oss."
Citera
2003-11-27, 23:40
  #3
Bannlyst
Det råder religionsfrihet i Sverige. Ser inte direkt något uppseendeväckande i att religioner sprider sig. Det har de gjort genom historien - och genom ökad invandring från muslimska länder så ökar antalet muslimer. Inget konstigt med det.
Eller?
Citera
2003-11-28, 12:52
  #4
Medlem
ahhh vad löjligt det här börjar bli. Poliser med turban, bönestunder på jobbet, och annat religöst trams.

När ska fåren inse att dom e lurad och lever efter saker som bestämdes för flera tusen år sen?

Börjar dom med bönestunder i skolan så har det gått för långt....

Jag menar kommer det finnas nått kvar av det svenska samhället eller kommer vi bli får i flocken vi med? Visst religíonsfrihet i all ära men jag ska fan inte bli påtvingad en.

Jag vill inte att Sverige ska bli nått jävla islamskt jävla skit land som det håller på att bli....jag anser att det är fan folket som flyttar hit som ska anpassa sig till våra värderingar och inte ta med sig sina jävla skit värderingar.

Nee...man kanske ska börja starta sin egen folkrörelse och bränna ner ett par moskeer

Puss o kram
Citera
2003-11-28, 18:16
  #5
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Det råder religionsfrihet i Sverige. Ser inte direkt något uppseendeväckande i att religioner sprider sig. Det har de gjort genom historien - och genom ökad invandring från muslimska länder så ökar antalet muslimer. Inget konstigt med det.
Eller?

Vad tycker du om islam?

Kristendomen är extremt irrelevant i sammanhanget. Judendomen också. Nu ska vi diskutera islam och enbart islam. Vad tycker du?
Citera
2003-12-05, 20:56
  #6
Medlem
suryoyos avatar
Hejsan vad jag tycker om islam, snarare är det erfarenheter med islam som fått mig att inse hur islam är.
Jag är själv kristen från turkiet och blev landsförvisad, förstryckt och fängslad pga min tro.
Jag är inte ensam om dessa tragiska erfarenheter jag fått genomgå, det finns inga krista i muslimska länder som lever med samma rättigheter som muslimer, vi kallas "gauir" i turkiet (orena djur..)
Jag och många andra kristna från turkiet lyckades komma undan islams förtryck men till vår förskräckelse så rymmer vi till ett land där islam frodas och accepteras mer än sina hemvister.
Förstår inte er svenskar på något sätt, islam borde förbjudas totalt.
Jag tar ett exempel från min skola, muslimerna där ville ha mat som inte innehöll griskött och det fick dom meddetsamma.
Sedan ville dom ha kött som var slaktat av muslimer, (svenskarna duger inte till att slakta deras kött), det fick dom direkt.
Nu på senaste vill dom ha en egen kock som ska tillaga maten, skolan överväger att anställa en muslimsk kock enbart för att tillgodose muslimernas krav.
Dom ville ha ett bönerum i skolan, det fick dom och inte nog med det så värvar dom sakta svenska elever till att deltaga vid deras bönestunder.
Efter jag hade haft sommarlov så såg jag ett par tjejer med burka (heltäckande sjal) komma in till skolan, ingen lärare reagerade på det tills vi elever började ifrågasätta varför dom tillåts ha på sig det när inte killarna ens får ha "keps" inomhus.
Jag hör dagligen muslimer som klagar om deras situation och hur utsatta dom är i svenska samhället, men vilka är det som är utsatta egentligen, vi eller dom?
Ta nu ett exemepl som tyvärr händer alltförofta, en svenska gifter sig med en muslim, dom får barn, barnen blir muslimer såklart, ni tror väl inte att muslimen accepterar svensk kultur eller tjejens religion?
Det krävs inte mycket mattekunskaper för att räkna ut hur fort landet kommer fyllas på med muslimer.
Kära svenskar, detta kommer bli den den största katastrofen i svensk histora om ingenting görs nu.
Citera
2003-12-07, 02:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Hejsan vad jag tycker om islam, snarare är det erfarenheter med islam som fått mig att inse hur islam är.
Jag är själv kristen från turkiet och blev landsförvisad, förstryckt och fängslad pga min tro.
Jag är inte ensam om dessa tragiska erfarenheter jag fått genomgå, det finns inga krista i muslimska länder som lever med samma rättigheter som muslimer, vi kallas "gauir" i turkiet (orena djur..)
Jag och många andra kristna från turkiet lyckades komma undan islams förtryck men till vår förskräckelse så rymmer vi till ett land där islam frodas och accepteras mer än sina hemvister.
Förstår inte er svenskar på något sätt, islam borde förbjudas totalt.
Jag tar ett exempel från min skola, muslimerna där ville ha mat som inte innehöll griskött och det fick dom meddetsamma.
Sedan ville dom ha kött som var slaktat av muslimer, (svenskarna duger inte till att slakta deras kött), det fick dom direkt.
Nu på senaste vill dom ha en egen kock som ska tillaga maten, skolan överväger att anställa en muslimsk kock enbart för att tillgodose muslimernas krav.
Dom ville ha ett bönerum i skolan, det fick dom och inte nog med det så värvar dom sakta svenska elever till att deltaga vid deras bönestunder.
Efter jag hade haft sommarlov så såg jag ett par tjejer med burka (heltäckande sjal) komma in till skolan, ingen lärare reagerade på det tills vi elever började ifrågasätta varför dom tillåts ha på sig det när inte killarna ens får ha "keps" inomhus.
Jag hör dagligen muslimer som klagar om deras situation och hur utsatta dom är i svenska samhället, men vilka är det som är utsatta egentligen, vi eller dom?
Ta nu ett exemepl som tyvärr händer alltförofta, en svenska gifter sig med en muslim, dom får barn, barnen blir muslimer såklart, ni tror väl inte att muslimen accepterar svensk kultur eller tjejens religion?
Det krävs inte mycket mattekunskaper för att räkna ut hur fort landet kommer fyllas på med muslimer.
Kära svenskar, detta kommer bli den den största katastrofen i svensk histora om ingenting görs nu.

- Naturligtvis har du rätt, och de flesta fattar nog detta. Men svenskar är lata och röstar på sossar (oftast i brist på bättre alternativ) och idiotin får fortleva.
Du har dock en fördel som syrian, att du är invandrare och får därför uttrycka åsikter emot islam (skriver du en insändare i en tidning som är emot islam och välskriven och skriver under med ett utlänskt namn så lär den publiceras). Men ni får skärpa till er! Syrianer borde fungera som judar. Förtryckta av islam och bör anpassa sig till samhällena där ni bor i. Istället så går syrianska ungdomar runt och slåss, precis som arabungarna. Vad är det för larv? Skärp till er och lev i enighet med ert stolta förflutna!

Sen tycker jag att syrianerna och assyrierna bör återta makten i Syrien och Irak... Men det är ju mina personliga åsikter...
Citera
2003-12-07, 15:48
  #8
Medlem
suryoyos avatar
Du säger att istället borde vi anpassa oss efter islamiska regler?
Hur kan du ens säga så, tror du att jag vill skära min pitt, sniffa andra i rövan på mosken och ha skägg mm?
Du har nog inte varit i ett muslimsk land min gode vän.
Syrianska ungdommar slåss såklart, gör inte svenskar det?
Möjligen inte i samma omfattning men det är fel att komma till sverige och fördärva hela samhället i vilket fall syrian arab turk eller bög.
Svenskar som dricker sig fulla på helgerna och beter sig djävligt illa mot alla, räknas inte dom som drägg?

Ja jag är ute på djupt vatten det är jag medveten om, om någon har nått emot mina åsikter så hör av er
Citera
2003-12-08, 18:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Du säger att istället borde vi anpassa oss efter islamiska regler?
Hur kan du ens säga så, tror du att jag vill skära min pitt, sniffa andra i rövan på mosken och ha skägg mm?
- När sa jag så? Kan du visa det?

Citat:
Du har nog inte varit i ett muslimsk land min gode vän.

- Nej, det har jag inte. Vad har det med saken att göra?

Citat:
Syrianska ungdommar slåss såklart, gör inte svenskar det?

- Jo, men det är vårat land så det är en helt annan sak.

Citat:
Möjligen inte i samma omfattning men det är fel att komma till sverige och fördärva hela samhället i vilket fall syrian arab turk eller bög.
-

Citat:
Svenskar som dricker sig fulla på helgerna och beter sig djävligt illa mot alla, räknas inte dom som drägg?
- Ja?
Citera
2003-12-10, 21:52
  #10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Du säger att istället borde vi anpassa oss efter islamiska regler?
Hur kan du ens säga så, tror du att jag vill skära min pitt, sniffa andra i rövan på mosken och ha skägg mm?
Du har nog inte varit i ett muslimsk land min gode vän.
Syrianska ungdommar slåss såklart, gör inte svenskar det?
Möjligen inte i samma omfattning men det är fel att komma till sverige och fördärva hela samhället i vilket fall syrian arab turk eller bög.
Svenskar som dricker sig fulla på helgerna och beter sig djävligt illa mot alla, räknas inte dom som drägg?

Ja jag är ute på djupt vatten det är jag medveten om, om någon har nått emot mina åsikter så hör av er

Muslimerna utgör det största problemet i Sverige ja. Men vad anser du om syrianer som tar över tex Södertälje, gruppvåldtäkternas huvudstad?

Där har syrianer systematiskt gruppvåldtagit och förnedrat svenska ungdomar, både i skolan och andra platser. Ni är enligt mig mer eller mindre likadana. INGEN syrian har stoppat detta våld, ingen syrian har erkänt detta.
Citera
2003-12-15, 20:50
  #11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martin1
Muslimerna utgör det största problemet i Sverige ja. Men vad anser du om syrianer som tar över tex Södertälje, gruppvåldtäkternas huvudstad?

Där har syrianer systematiskt gruppvåldtagit och förnedrat svenska ungdomar, både i skolan och andra platser. Ni är enligt mig mer eller mindre likadana. INGEN syrian har stoppat detta våld, ingen syrian har erkänt detta.


Återigen, martin, jag har sagt det här många gånger tidigare men säger det igen - de grupper av barn till invandrare (BARN till muslimer) som växer upp sekulärt i marginaliserade förorter är knappast utövande muslimer och jag ser därför inte heller någon koppling mellan muslimsk teologi och dessa brottslingar, eftersom de knappast kan räknas till muslimer.
Citera
2003-12-17, 01:04
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Återigen, martin, jag har sagt det här många gånger tidigare men säger det igen - de grupper av barn till invandrare (BARN till muslimer) som växer upp sekulärt i marginaliserade förorter är knappast utövande muslimer och jag ser därför inte heller någon koppling mellan muslimsk teologi och dessa brottslingar, eftersom de knappast kan räknas till muslimer.

Återigen, muslimer behöver inte vara utövande till 100%. Det är väldigt viktigt att relatera till muslimer eftersom de ser sig själva som just muslimer och ser detta som en identitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in