• 1
  • 2
2009-07-15, 19:27
Bannlyst
Jag har haft den hr idn i ett par r nu, att starta ett parti som r nstan 100 % populistiskt. Tanken r att de som rstat p mitt parti skall f ett anvndarnamn och lsenord hemskickat till sig. P en hemsida ska de kunna ta stllning i riksdagsdiskussioner och sjlva lmna frslag p vad som behver frbttras. Sedan kan man p den dr hemsidan kunna diskutera politik serist mm.

Tycker ni min id bra? Om inte, vad behver frbttras? Skulle ni tnka er att rsta p Populistisk Front"? Har ni kanske till och med ett bttre namn p partiet?
Citera
2009-07-15, 19:39
Medlem
Ok att starta ett nytt parti. Men vad har du fr program?
Citera
2009-07-15, 19:48
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonien
Jag har haft den hr idn i ett par r nu, att starta ett parti som r nstan 100 % populistiskt. Tanken r att de som rstat p mitt parti skall f ett anvndarnamn och lsenord hemskickat till sig. P en hemsida ska de kunna ta stllning i riksdagsdiskussioner och sjlva lmna frslag p vad som behver frbttras. Sedan kan man p den dr hemsidan kunna diskutera politik serist mm.

Tycker ni min id bra? Om inte, vad behver frbttras? Skulle ni tnka er att rsta p Populistisk Front"? Har ni kanske till och med ett bttre namn p partiet?

Bra ide, men nnu bttre att kalla det Direktdemokraterna, samt bestmma att riksdagsledamterna r skyldiga att rsta enligt medlemmarnas webbpoll.

Populism leder tankarna till Ian och Bert och tokroliga frslag som "avskaffa lapplisorna", "Taxfree p Gotlandsbtarna" etc
Citera
2009-07-15, 19:55
Medlem
Direktdemokraterna finns vl redan?
Citera
2009-07-15, 20:02
Bannlyst
Citat:

Det r roligt att hra att det finns nya partier.
Men om du vill ha rster s tycker jag att du ska sno alla politiksfrgor frn alla partier utom dom dliga frgerna. Nr man menar dom bra frgerna s menar jag:
* Invadnringspolitiken
* FRA och IPRED
* bla bla
* o.s.v
Citera
2009-07-15, 20:10
Medlem
bullmammas avatar
Citat:

Du r medveten om att populism r ngot negativt vl?
Citera
2009-07-15, 20:32
Bannlyst
Populism behver inte vara negativt. Citat Wikipedia:

Populism, (lat. populus, "folk"), politisk rrelse som vdjar till "folket" och angriper en politisk eller social elit, ofta utan att detta hugfsts i en specifik ideologi.

Det finns inget partiprogram, det r det som r grejen! Ni bestmmer!
Citera
2009-07-15, 20:33
Medlem
Avsiktarens avatar
Jag planerar ocks att bilda ett parti fr att kunna ta makten styra Sverige p det stt som passar mig bst fr jag har alltid vetat med mig att just mina ider r Sveriges rddning.
Men det bsta skulle vara att g med i ett parti fr att kunna ta en position dr fr att sedan kunna ha bas fr ett nytt parti eller bli partiledare. Tyvrr finns det inget parti som jag gillar tillrckligt mycket fr att kunna knna mig hemma. Jag avskyr egentligen alla partier hr i Sverige. Fast egentligen borde det inte vara ett hinder eftersom jag bara r intresserad av att ta makten och d genomfra den politik jag efterstrvar.
Senast redigerad av Avsiktaren 2009-07-15 kl. 20:42.
Citera
2009-07-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamma
Du r medveten om att populism r ngot negativt vl?

Egentligen r det ju inte det. Frutom nr det anvnds i betydelsen "lova runt och hlla tunt" som t.ex FP:s gamla "sprkkrav" och liknande. Men det dr r ju inte populism egentligen, utan heter snarare "lgn." Det r vl mest bara i Sverige som ordet missbrukas och har givits en luddig betydelse i typisk kommunist-stil. Fast samtidigt en rlig betydelse, eftersom svenska politiker och journalister hvdar att populism r ngot negativt, s erknner dom ju indirekt att de skiter i folkets vilja och vlmende och vill att samhllet ska styras av en liten cklig elit-grupp och lobbyister.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Populism

(den svenska sidan r rakt-igenom skriven i typisk kommunist-stil med frvrngning, vinkling osv. p allt s jag orkar bara inte citera och dechiffrera, men grunden framgr vl nd hoppas jag)

http://en.wikipedia.org/wiki/Populism

Citat:
Populism is a discourse that aims to support and favor the general whole of the electorate rather than elite lobbyist influences. <-> Generally, populism invokes an idea of democracy as being, above all, the expression of the people's will.

Det r ganska talande, att dagens elit kallar populism ngot negativt och r emot populism, med tanke p att populism just betyder vad ALLA vill, och fr ALLAS bsta. Dagens elit erknner som sagt implicit att de skiter i oss alla.
Citera
2009-07-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag planerar ocks att bilda ett parti fr att kunna ta makten styra Sverige p det stt som passar bst fr jag har alltid vetat med mig att just ider r Sveriges rddning.
Men det bsta skulle vara att g med i ett parti fr att kunna ta en position dr fr att sedan kunna ha bas fr ett nytt parti eller bli partiledare. Tyvrr finns det inget parti som jag gillar tillrckligt mycket fr att kunna knna mig hemma. Jag avskyr egentligen alla partier hr i Sverige. Fast egentligen borde det inte vara ett hinder eftersom jag bara r intresserad av att ta makten och d genomfra den politik jag efterstrvar.

Vi har exakt samma sikt och samma ambition du och jag
Citera
2009-07-15, 20:47
Bannlyst
S tycker ni att Direketdemokraterna r ett bttre namn?
Citera
2009-07-15, 20:51
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
S tycker ni att Direketdemokraterna r ett bttre namn?

Nej fr det partiet finns redan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in