2009-07-16, 15:23
Medlem
Om jag har gjort en vinst p 26 000 kr blir skatten ca 8000 kr. Kan man d kpa en hgriskaktie fr dessa 8000 kr som i vrsta fall sjunker till 0 kr som man d kan kvitta bort sin vist med? Mjligheten finns ju att aktien kan stiga x, vilket r positivt. Men i vrsta fall s frlorar man sina 8000 som annars nd gtt till skatt. Har jag missuppfattat allt helt?
Citera
2009-07-16, 16:37
Medlem
Ja, du har missuppfattat det. Det r inte mot skatten du kvittar en frlust utan mot vinsten. Dessutom fr man inte kvitta frluster p aktier fullt ut mot andra typer av kapitalvinster (exv rntainkomster). Jag har fr mig att det r 70% av aktiefrlusten som fr dras av.
Citera
2009-07-16, 16:46
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rock´n´rolf
Om jag har gjort en vinst p 26 000 kr blir skatten ca 8000 kr. Kan man d kpa en hgriskaktie fr dessa 8000 kr som i vrsta fall sjunker till 0 kr som man d kan kvitta bort sin vist med? Mjligheten finns ju att aktien kan stiga x, vilket r positivt. Men i vrsta fall s frlorar man sina 8000 som annars nd gtt till skatt. Har jag missuppfattat allt helt?

Nej, s fungerar det inte.
Du skattar vid frsljning om den totala vinsten. Har du vid deklarationens skede tjnat 26000 kronor p dina vrdepapper skall du allts betala 8000 kronor i skatt. Sljer du de aktier du tjnat 26000 kronor och sedan investerar 8000 av dessa i en nitlott ska du nd senare skatta 30% p den TOTALA vinsten, allts 18000 kronor = 5400 kronor i skatt.
Citera
2009-07-16, 18:15
Medlem
Tack fr den snabba infon gbbar. S det finns med andra ord ingen mjlighet att kpa en riskaktie som skulle kunna kvitta bort skatten som kommer frn vinsten p fonden?
Citera
2009-07-16, 18:35
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rock´n´rolf
Tack fr den snabba infon gbbar. S det finns med andra ord ingen mjlighet att kpa en riskaktie som skulle kunna kvitta bort skatten som kommer frn vinsten p fonden?
Jo, om du fr exakt noll i vinst/frlust. Dina fonder stiger med 1000 kronor, dina aktier faller med 1000 kronor, du landar allts p noll och har d kvittat vinst mot frlust - om det r avslutade affrer bda tv. Har du efter frsljning tjnat en krona skall du skatta 30% av denna, allts 30 re.

Offtopic: Jag kan samtidigt sl ett slag fr en Kapitalfrskring.
T.ex. https://www.avanza.se/aza/ap/kapital...nformation.jsp
Citera
2009-07-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunday
Jo, om du fr exakt noll i vinst/frlust. Dina fonder stiger med 1000 kronor, dina aktier faller med 1000 kronor, du landar allts p noll och har d kvittat vinst mot frlust - om det r avslutade affrer bda tv. Har du efter frsljning tjnat en krona skall du skatta 30% av denna, allts 30 re.
Det stmmer men det finns ju inget sjlvndaml att kvitta bort vinsten bara fr att slippa skatt.
Citera
2009-07-16, 22:59
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Det stmmer men det finns ju inget sjlvndaml att kvitta bort vinsten bara fr att slippa skatt.
Precis, det var den underliggande pongen
Citera
2009-07-17, 10:45
Medlem
Jag inser nu hur puckat mitt upplgg var, r i behov av semester mrker jag. Vill att de skulel funka s all logik slogs ut .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in