Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-17, 16:37
  #1
Medlem
Greatest_Dreams avatar
I katedralen i Metz har det mellan hnderna p en gyllene ngel placerats ett stycke av en frhud som sgs ha tillhrt Vr Frlsare. Ingen relik kunde i dyrbarhet mta sig med det stycke frn Kristi kropp. Dessa r av begripliga skl tunnsdda om vi nu bortser frn de transsubstantiationer av brdet och vinet i nattvarden till Kristi lekamen och blod som dagligen och oupphrligen ger rum i kristendomens kyrkor.

Transsubstantiationslran uppfattas bokstavligt av katolikerna, av lutheranerna symboliskt. Den protestantiska kyrkan strvar i sin kamp mot frnuftet att ptvinga konfirmander det katolska betraktelsesttet. Nr Jesus grav besiktigades p pskdagens morgon var den tom, och hans stoff terfanns aldrig. Hade den rttmtige garen till klippgraven i nattens mrker frt bort liket av den pstdda ogrningsmannen? Eller var det den ddes anhngare och anfrvanter som frt bort liket fr att begrava det i hans hemtrakt?

Eller r den arabiska legenden sann, enligt vilken Jesus aldrig dog p korset utan nr uppstndelsen lagt sig efter lngfredagens drama vandrade bort till ett annat land (tvrtemot den vanliga uppfattningen brukade man inte spika fast ftterna vid korsfstning utan placerade dem p ett std). Eller uppsteg han till himmelriket? Var och en av dessa teorier har sina fresprkare. Lt oss konstatera att endast en sak r gemensamt fr alla versioner: graven var tom, Jesus kropp var frsvunnen. Men ngot mste han trots allt ha lmnat efter sig p denna jord. Hit hr hr, naglar, mjlktnder. Vid korsfstningen skadades hans hnder blodiga, detta blod verkar vara osedvanligt vl och rikligt tillvarataget. Som jude hade han blivit omskuren, vilket ocks evangelierna vittnar. Var fanns hans frhud? Den frgan har mnga kvinnor grubblat ver.

En av hgmedeltidens populraste religisa folkbcker, Legenda aurea, frkunnade att dagen d Jesus blev omskuren, d han brjade utgjuta sitt blod fr oss var brjan till vr frlsning. Denna uppfattning fick en absurd och frmodligen oavsiktlig fljd. I en tid som satte pris p religisa reliker var den hgst skattade reliken av alla Jesu frhud. Mer n dussinet kyrkor pstod sig ga en bit av eller till och med hela det heliga hudvecket, den enda del av Jesus som otvivelaktigt stannade kvar p jorden.

Frhudsreliken i klosterkyrkan i Coulombs nra Chartres i Frankrike ansgs kunna bota kvinnlig sterilitet och gra den pfljande nedkomsten smrtfri. Det sades att den engelska drottningen Katarina av Valois lnade den i det senare syftet ngon gng i brjan av 1400-talet. S njd skall hon och hennes make Henrik V ha varit med resultatet den blivande Henrik VI att de lt inrtta ett heligt rum dr den kunde frvaras.

Vilka frhudsbitar som officiellt kunde rknas som ett heligt preputium tvistades man stndigt om, och att det fanns s mnga om budet fick somliga att anstlla jmfrelse med det mirakel Jesus utfrde med brdet och fiskarna. Jean Calvin tvivlade p att en s liten bit hud kunde delas i s mnga gnger och frundrade sig likaledes ver hur mnga kyrkor som pstod sig flaskor med Marias brstmjlk. ven om Maria skulle ha varit en ko i hela sitt liv hade hon inte kunnat producera s mycket, skrev han. Martin Luther hyste ett liknande frakt fr reliker och undrade hur det kunde finnas tjugosex gravplatser i Rom fr elva apostlar, och hur det kunde finnas s mnga olika heliga frhudar som alla pstods vara kta.

Denna mngfald av heliga hudveck som alla betingade hga priser p den blomstrande relikmarknaden ledde till att det uppstod srskilda knnare och att det utvecklades srskilda tester fr att avgra ett fremls kthet. Den vanligaste av dessa tester var en _smaktest_. En utbildas lkare som valts ut av traktens prst tuggade p det hopskrumpna skinnet fr att avgra om det var helt eller delvis mnskligt.

Man trodde att Maria bar Jesu frhud p sig under hela sitt liv. P 1300-talet hade heliga Birgitta en uppenbarelse dr Maria kom till henne med en relik i handen och berttade att hon skulle ge den till aposteln Johannes. Sdana uppenbarelser var vanliga p medeltiden, srskilt bland kvinnor. Katarina av Siena, den enda kvinna jmte Teresa av vila som ftt titeln kyrkolrare, hvdade att den ring hon bar fr att visa sin trohet mot Jesus var hans frhud i ockult skepnad.

Var fanns d hans frhud? Den frgan har mnga nunnor grubblat ver. En av dessa nunnor var Agnes av Blanbekin (ocks stavat Blannbekin), som dog i Wien 1715. Hon kallades den fromma Agnes drfr att hennes tankar oavbrutet kretsade runt Jesus frhud. Agnes liv har skildrats av den sterrikiske benediktpatern Pez. Enligt vr sagesman plgades Agnes under lnga perioder av oro och ngslan, varvid hon ter och ter frgade sig sjlv, vart Kristi frhud vid den heliga omskrelsen tagit vgen. Agnes fantiserade ven om att hon svalde det heliga preputiet nr hon tog nattvarden.

Den stackars Agnes fick d utan att f den frgan besvarad. Nog borde det annars ha knts bra att f bertta fr henne att den heliga frhuden verkligen finns bevarad och detta i inte mindre n 13 exemplar. Ett av dem befinner sig som ovan nmnt i Metz, men annars tycks deras tthet vara strst kring Antwerpen. Det r huvudsakligen i Belgien som preputialkulten florerar (preputium = frhud). Preputialkulten r en vittnesbrd bland otaliga p hur fast erotiken r infltad i nunnornas extatiska hngivelse t brudgummen Kristus.

I Frankrike sades det att den heliga frhuden, innesluten i en hopskrumpnad skinnpung, hade frts till Karl den stores hov i Aix-la-Chapelle. Pungen blev knd som Omskrelsens relikskrin. Historiken Marie-Madeleine Gauthier skriver att formen p denna heliga pung blev den form som alla moderiktiga pungar skulle ha i medeltidens Europa.

Frvisso var ingen pung mera moderiktig eller vrdefull n den ursprungliga, med sitt minimala men hgt skattade innehll. Enligt en artikel som publicerades 1870 i den franska Journal lexcommunier stals 1527 den Jesu frhud som tillhrde San Giovanni in Laterano. Tjuven gmde sitt byte i en ask som hittades trettio r senare av en prst som tog med den hem till en kvinnlig skyddspatron. Asken innehll en bit av den helige Valentius, den heliga Martas underkke och en liten pung med inskriften JESUS. Damen ppnade pungen rapporterade tidningen och genast genomstrmmades rummet av den ljuvligaste vldoft medan handen som hllit i den blev synbart svullen och styv.

Det var dock inte alla som hade en lika angenm upplevelse av den heliga frhuden. 1559, nr reliken ter fanns p plats i San Giovanni in Laterano, sgs det att en prst driven av nyfikenhet och obehrskad fromhet nr han underskte den var dumdristig nog att bryta av en liten bit. gonblickligen drog den mest frdande stormvind genom rummet, fljd av dundrande ska och blndande blixtrar, varefter ett pltsligt mrker snkte sig ver hela landet. Hdaren kastade sig p golvet, sker p att det var ute med honom, enligt skildringen i Journal lexcommunier.

Naturligtvis r det otnkbart att Jesus frhud finns bevarad. Omskrelseakten r rituell, frhuden offras till Jahve. Detta hindrar inte den katolska kyrkan att officiellt omfatta preputialkulten. Nr dessa inbillade reliker bars omkring vid de heliga processionerna, s skedde detta mnga gnger under former som fr tankarna till antikens phalloforer, allts den ceremoni dr en fallos brs omkring till firande av naturens alstringsfrmga och markens och ngarnas fruktbarhet.

Kllor:
Matts Bergmark Medicinsk magi: Om tro, frtroende och godtrogenhet

David M. Friedman Efter eget huvud Penisens kulturhistoria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in