2013-01-14, 20:26
Bannlyst
http://www.blocket.se/halland/Bmw_32...m?ca=23_11&w=3

Är ovanstående en blåsning? Min farsa har sett annonsen och tänkte sätta in pengar på hans konto, jag avbröt detta tvärt. Killen ska vara helsvensk men skriver som en kratta, även en bil som är värd mer till ett sådant pris.
även ett kontantkortsnummer..

Vad säger ni? Snabba svar skulle vart skysst
Citera
2013-01-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordicsweden

Är ovanstående en blåsning? Min farsa har sett annonsen och tänkte sätta in pengar på hans konto, jag avbröt detta tvärt. Killen ska vara helsvensk men skriver som en kratta, även en bil som är värd mer till ett sådant pris.

Garanterat en blåsning. Finns ingen Petter som skulle ha den meningsbyggnaden, inte ens den mest gravt dyslektiska Petter. Sen är ju priset alldeles för bra för en så bil, åk och träffa Petter och pröjsa i handen, ingen förskottsbetalning. Anmäl till blocket!
Citera
2013-01-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordicsweden

Ser inte någon anledning till att det skulle vara scam, inte heller någon anledning till att bara föra över pengar på det viset.. Herregud, vilken NAIV och halvdum farsa du måste ha. Man köper väl inte en begagnad bil utan att åka och titta på den?
Citera
2013-01-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Ring och konfrontera säljaren? Han lär väl knappast kunna sopa undan sina spår nu.

Jag har inte hans nummer kvar, utan jag skickade ett mail till denna personen ock konfronterade honom på så sätt, något i stil med " ta bort spärren, annar sgår jag till polisen"
Citera
2013-01-15, 01:45
Medlem
Manboiiis avatar
Att folk ännu inte har insett att det är oftast förskottsbetalning som gäller, tror verkligen folk att säljaren skickar varan innan han har pengarna? Lycka till hitta någon som gör det om det är något du är intresserad av på tradera/blocket, om du inte kan åka å hämta det..

Så många i denna tråd som spyr ut sig "Är man så pantad å betalar förskott så får man stå sitt kast" Skulle vilja se hur dessa personer gör när dom säljer en vara som måste skickas.

Det är en risk man helt enkelt får ta om man ska köpa på tradera/blocket och det ska skickas.
Citera
2013-01-15, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tevyn
Ska slå till på en iPhone nu på blocket, och vill bara höra med er på flashback om Paypal är ett säkert betalningssätt?

Mvh

Japp, helt säkert.
Spara all konversation (anv. mail!), be även köparen att skicka så du kan spåra brevet.

Skulle säljaren försöka sno dina pengar kan du helt enkelt göra en "charge back", bara o visa allt bevis (e-mail) och vänta, brukar dock ta ca 1 månad.
Dom ser då att du betalat till personen, samt era konversationer.
Dom frågar då efter säljarens bevis, vilket då ska vara spårningsnummer, han kommer givetvis inte att ha detta, så paypal förstår då att det är en scam och ger dig pengarna tillbaka.
* Han kan försöka säga att han glömde skicka som REK och på så sätt inte har spårningsnummer, men paypal förstår då också att det rör sig om en scam, speciellt om ni kommit fram till att han ska skicka som REK.

Lycka till!
Citera
2013-01-15, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadiihelvete
Japp, helt säkert.
Spara all konversation (anv. mail!), be även köparen att skicka så du kan spåra brevet.

Skulle säljaren försöka sno dina pengar kan du helt enkelt göra en "charge back", bara o visa allt bevis (e-mail) och vänta, brukar dock ta ca 1 månad.
Dom ser då att du betalat till personen, samt era konversationer.
Dom frågar då efter säljarens bevis, vilket då ska vara spårningsnummer, han kommer givetvis inte att ha detta, så paypal förstår då att det är en scam och ger dig pengarna tillbaka.
* Han kan försöka säga att han glömde skicka som REK och på så sätt inte har spårningsnummer, men paypal förstår då också att det rör sig om en scam, speciellt om ni kommit fram till att han ska skicka som REK.

Lycka till!

Vad händer om säljaren har skickat iväg ett paket och han ger Paypal ett spårningsnr, men i själva verket så innehåller paketet en bok istället, men säljaren sägaer, jo jag skicka en iphone, det är köparen som lurar er istället?
Då är det väl ord mot ord som gäller?
Citera
2013-01-15, 12:54
Medlem
Frågar igen, är Paypal ett säkert alternativ vid köp på blocket?

Mvh
Citera
2013-01-15, 13:41
Medlem
Reverentias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Hej!

Jag vet inte riktigt om detta passar i denna tråden men i värsta fall får jag skapa en egen tråd.

För snart 5 år sen så blev jag lurad på Eniros köp och sälj, ett Playstation 3 60gb med diverse spel, 3600 kronor totalt. Jag fick reda på namnet som banknumret stod på (en kvinna), jag sökte upp det då och förstod att det var en scam. Namnet var utländsk och säljaren kom från ett annat land inom EU (mer vill jag inte avslöja just nu)

Nu, fem år senare, så sökte jag för skojs skull, på namnet och jag hittade personen. Och allt stämmer, samma stad som mailen kom ifrån, människan pratar svenska, namnet stämmer också perfekt. Hennes man kan också svenska och har även gillat artiklar på aftonbladet om just bedrägerier på blocket osv.

Nu har jag bara en tanke, jag vill göra något. Jag har fått tag i Säljaren, hennes man, hennes syster, hennes mamma samt kusin.

Vad kan jag göra för något?

Först funderar jag på att helt enkelt skriva ett meddelande, och säga som det var, och helt enkelt se vad hon har till försvar. Alternativt att säga att jag vill ha pengarna tillbaka.

Vill hon inte det säger jag att jag kan kontakta hennes familj, säga till dom vad deras släkting gjort.

Utpressning jag vet, men vad ska hon anmäla mig för? jag har kvar alla mail hon skicka, hennes namn, och allt så jag kan likagärna visa upp det om polisen skulle kontakta mig (vilket inte är troligt då hon kommer från ett helt annat land).

Jag har kollat upp mot landets gula sidor och hon är den enda i den staden med det namnet. Tydligen så har hon ett företag också som jag nu ska kolla vidare på. EDIT: Hennes man har ett företag som har ett dotterbolag som hon är anställd på tydligen.

Hoppas ni kan komma med tips!

MVH
Gicka

Hon kommer förmodligen att förneka det och då blir det svårt för dig att göra någonting.
Citera
2013-01-15, 13:42
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tevyn
Frågar igen, är Paypal ett säkert alternativ vid köp på blocket?

Mvh
Det finns inget som är 100% säkert, annat än att hämta på plats.
Citera
2013-01-15, 14:51
Medlem
Imoyess avatar
http://www.blocket.se/jamtland/ARE_M....htm?ca=15&w=3

kändes fett skum

Jag hade lite mailkontakt, men struntade i den.
Citera
2013-01-15, 21:32
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverentia
Hon kommer förmodligen att förneka det och då blir det svårt för dig att göra någonting.

Jodå, men sen är det som jag skrev, skriva till hennes familj, händer det då inget, så finns det större makter att vända sig till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in