2010-12-28, 19:02
Medlem
Musik.mannens avatar
Ja banken kan ju göra en del bara dom vill.
Allt lämnar ju spår efter sig som sagt.
Men om nu säljaren fått betalt & han hela tiden velar säger att han ska skicka hela tiden.
Men då kan det ta en vecka till & sen smsar ja som han inte svarar på.
Ringde han i söndags & då svarade han å försökte vara trevlig.

Frågade om min adress ja angav stämde & det svarade ja självklart på.
Han sa då att han skulle skicka spelaren på måndagen där efter!
Att en person hela tiden drar ut på tiden skrämmer mig lite grann faktist & bara lovar en massa.

Jag har varit skeptisk till förskottsbetalning redan sen tidigare & har försökt att enbart bara handla mindre grejer på till ex tradera å blocket.
Stora grejer har jag oftast hämtat på platts i stället.

Har inte säljaren så många skyldigheter?
Citera
2011-01-01, 21:55
Medlem
Spyrrans avatar
Om man har blivit lurad på Blocket, är det lönlöst att polisanmäla det då? Jag vet inte om det stämmer, men har ju läst på en hel del forum och en del nyheter (på tidningars hemsidor) om polisanmälan av bedrägeri på nätet (tex Blocket och Tradera). Verkar ju som om Polisen ofta är snabba att lägga ner förundersökningen "pga brist på bevis", och man måste ha blivit lurad på höga belopp för att det ska vara värt att utreda saken. Alternativt ska bedragaren ha blivit polisanmäld flertal gånger av olika personer. Har även läst om man är så "dum" att man betalar in pengar till en okänd persons bankkonto, så är man oansvarig och får skylla sig själv (bara för att det sker frivilligt och "god tro" existerar ej).

Läste även att personuppgifter etc inte duger som bevis. Så det spelar ingen roll om man känner till namn, adress, personnummer etc. Man måste ha konkreta bevis för att en polisanmälan om bedrägeri ska leda någonstans.

Är det verkligen så illa? Är det då lika bra att strunta i att polisanmäla?
Citera
2011-01-01, 22:13
Medlem
Apocryphas avatar
Nu var det ett tag sedan. Men jag läste att polisen skulle börja ta tag i den typen av småbedrägerier just eftersom de börjar bli så vanliga.

Blir nästan sugen på att börja scama lite själv Finns ju lite mer innovativa grejer man kan köra.
Citera
2011-01-01, 22:59
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq92
Är man så dum att man skickar pengar i förskott förtjänar man fan att bli blåst haha!

Gammalt inlägg i början av tråden, men jag kan inte låta bli att kommentera detta ganska korkade hånfulla inlägg. Försäljningen via Tradera och E-bay sker med förskottsbetalning, vilket i 99 % av fallen funkar bra. En säljare med många positiva omdömen är med 100% säkerhet ingen bedragare.
Citera
2011-01-02, 00:00
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Gammalt inlägg i början av tråden, men jag kan inte låta bli att kommentera detta ganska korkade hånfulla inlägg. Försäljningen via Tradera och E-bay sker med förskottsbetalning, vilket i 99 % av fallen funkar bra. En säljare med många positiva omdömen är med 100% säkerhet ingen bedragare.

Jag skulle vilja tillägga att det trots 100% positiva omdömen kan vara skäl att göra sin läxa ändå, dvs. kolla upp säljarens senaste transaktioner. Är det många positiva på mycket kort tid till säljare/köpare med mycket låg feedback alternativt nyregistrerade? Kapningar av konton förekommer liksom att bedragare bygger upp positiv feedback genom att göra transaktioner mot andra bedragarkonton och på så sätt skapa en fasad av pålitlighet.
Citera
2011-01-02, 01:42
Medlem
Jag sålde en mobil en gång på tradera. Dock glömde jag skicka den.
Blev kallad till ett förhör och förklarade hur läget var, givetvis skickade jag telen omgående.

Man blir ju inte åtalad för slarv.
Citera
2011-01-02, 07:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePhantom
Jag sålde en mobil en gång på tradera. Dock glömde jag skicka den.
Blev kallad till ett förhör och förklarade hur läget var, givetvis skickade jag telen omgående.

Man blir ju inte åtalad för slarv.
Glömde du ta ut pengarna också?
Citera
2011-01-02, 12:37
Medlem
Jag rörde aldrig pengarna.
Citera
2011-01-02, 15:56
Medlem
Musik.mannens avatar
Men hur länge bör man då vänta innan man polisanmäler en viss säljare?
Jag har ett stort problem jag är för snäll & har lite för mycket tålamod.
Men det ska ju förståss finnas gränser!
Citera
2011-01-02, 16:00
Medlem
6tasys avatar
Jag betalade för ett halvår sedan online för två nya tröjor på eBay här i USA. Allt som allt tror jag att jag gav 120 dollar med frakt och dylikt, men ingenting har dykt upp. Annonsen och säljaren går naturligtvis inte längre att hitta.

FML
Citera
2011-01-02, 16:16
Medlem
Musik.mannens avatar
Själv så har jag försökt att göra lite efterforskningar på egen hand.
Men tradera vill tydligen inte samarbeta med köpare utan lyfter knappt ett finger förns någon gör en polisanmälan.
Lite underligt faktist & arnars brukar det kunna heta kunden har alltid rätt.
Det jag blir mest förbannad på är att säljaren hela tiden bara varit kortfattad & inte svarat på frågor utan endast skrivit paketet ska skickas inom dagarna bla bla skrev han senast.
Oftast har det tagit han flera dagar att svara på ett enkelt mail oftast en vecka.

Så kör han med den vanliga smörstilen
Hej, än en gång ber jag om ursäkt. Paketet skall komma iväg denna vecka.
God jul, säljaren nick.

Såg nyss att han fått en polisanmälan på sig för en auktion som gick ut den 11dec 2010 alltså några veckor efter auktionen jag vann.

Så det börjar bli besvärligt det här.
Citera
2011-01-03, 01:52
Medlem
Musik.mannens avatar
Men gör verkligen polisen något & hur lång tid tar dom på sig i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in