Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-25, 11:52
  #1
Medlem
McCarthy01s avatar
Många som är ute och fiskar slänger tillbaka den i vattnet, är det för att det är en dålig matfisk?
Citera
2009-07-25, 11:58
  #2
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Många som är ute och fiskar slänger tillbaka den i vattnet, är det för att det är en dålig matfisk?

Vad jag lärde mig när jag var liten var att den var full av ben, typ...vet inte om det stämmer dock.
Citera
2009-07-25, 12:02
  #3
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Många som är ute och fiskar slänger tillbaka den i vattnet, är det för att det är en dålig matfisk?

Mörten lär inte smaka så mycket o dessutom vara full av ben. Sedan är de ju rätt små också.
Citera
2009-07-25, 12:04
  #4
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Varför inte använda den som levande bete och fånga någonting gott istället? En riktigt fet abborre sitter ju aldrig fel..
Citera
2009-07-25, 12:09
  #5
Medlem
Stardestroyers avatar
Själv har jag hört att mörten kan vara riktig god, men som sagt är den full av ben och du bör nog fånga ett dussin innan du kan äta dig mätt. Känns inte som det är värt besväret.
Citera
2009-07-25, 12:15
  #6
Medlem
Förr i tiden åt man mycket mört och man förberedde den väl på ett liknande sätt som surströmming.
Vet att thailändare anser mörten vara litet av en mumsbit.
Vet inte riktigt hur dom tillagar den, men när man träffat på någon som fiskar så är det mest uteslutande mört dom vill åt.
Personligen skulle jag inte vilja äta mört, inte tillagad i stekpanna iaf pga av alla ben.

Surströmming är ju bland de bästa man kan äta så tillagad på det viset kanske.
Citera
2009-07-25, 14:20
  #7
Medlem
Vidfamnes avatar
Ta den och agna gädda med.
Finns inget bättre än levande mört.
Citera
2009-07-25, 14:42
  #8
Medlem
Går det att äta mört?

Ja


Men det är ju förjävla äckligt och svårt
Citera
2009-07-25, 15:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Många som är ute och fiskar slänger tillbaka den i vattnet, är det för att det är en dålig matfisk?

Vet inte...har aldrig fått upp en mört än så länge...men du får gärna pröva och sen rapportera för os...
Citera
2009-07-25, 15:23
  #10
Medlem
Zaqwers avatar
Katter är tokiga i mört i alla fall. Så ätbart är det väl
Citera
2009-07-25, 15:23
  #11
Medlem
All svensk insjöfisk går att äta och Mört kan dessutom bli upp emot 50cm långa. Mörten är lite benig ja, dock inte lika mycket som Braxen men mer än Abborren. Smaka så får du se. :P
Citera
2009-07-25, 15:27
  #12
Medlem
SpaceCats avatar
Här kommer receptet på mört, som jag utlovat i Tummelisas fiskedagbokstråd, men som ju sitter som hand i handske i den här tråden i stället.

---------------------
Mört:

Denna fisk är mycket benig och, då den är liten, endast duglig att steka och bör då stekas nästan knaperhård, så att den kan ätas med ben och allt.
Men stor mört, på den tid då den är full af rom, är utmärkt god kokt; ätes då varm med imkokt potatis och gräslöks- eller persiljesås eller samma sås som till kokta rudor.

Källa: Fru Langlerts kokbok, Allbert Bonnier 1902.
----------------------

Återkommer i endera tråden med "samma sås som till kokta rudor"...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback