2009-07-26, 00:34
Medlem
Läste lite snabbt i "Darwins idé", verkar vara en ganska bra bok om evolutionsbiologi.

Jag förstog det ungefär som att alla varelser, ialla fall som är större än en cell, är släkt med varandra, dvs har en enda gemensam "stamfader", stämmer det eller har jag förstått fel?

Isåfall, betyder det att liv bara har uppstått en enda gång?
Citera
2009-07-26, 00:39
Medlem
Falco-Foxburrs avatar
Ja, livet har ju aldrig dött ut helt.
Citera
2009-07-26, 00:50
Medlem
UAAs avatar
Jag antar att det TS frågar är om den spontana övergången från död materia till liv bara har hänt en gång, eller om det händer än idag.

De förhållanden som rådde för ungefär 3.5 miljarder år sedan här på jorden skiljer sig en hel del från hur det ser ut idag. Så därför skulle jag tro att liv som uppstod för 3.5 miljarder år sedan inte gör det idag. Men märk väl, att även om förutsättningarna hade funnits på vår jord idag så hade vi inte märkt det då processen tar lååång tid.
Citera
2009-07-26, 02:34
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falco-Foxburr
Ja, livet har ju aldrig dött ut helt.

Hur vet du det? Hur vet du att livet på jorden inte är resultatet av andra gången liv har uppstått? Eller tredje?

Som UAA menade.

Jag har för mig att man försökte återskapa processen som ledde till liv i något expriment, osäker om man lyckades, men jag har för mig att resultatet visade att det verkade "troligt men osannolikt" att liv skulle kunna spontanuppkomma i de förhållande som rådde på jorden för väldigt lång tid sedan. Jag minns inte mer, det var en dokumentär jag såg när jag var gissningsvis runt ~10 år.
Citera
2009-07-26, 09:51
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Jag har för mig att man försökte återskapa processen som ledde till liv i något expriment, osäker om man lyckades, men jag har för mig att resultatet visade att det verkade "troligt men osannolikt" att liv skulle kunna spontanuppkomma i de förhållande som rådde på jorden för väldigt lång tid sedan. Jag minns inte mer, det var en dokumentär jag såg när jag var gissningsvis runt ~10 år.

Har för mig att de lyckades skapa självreplikerande molekyler, om än inte RNA. En enkel prion kanske?
Citera
2009-07-26, 10:08
Bannlyst
liv

Jorden bombarderas av livenergi varje dag, från yttre rymden.
Tomas Di Leva har koll på detta!
Citera
2009-07-26, 11:54
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Jag antar att det TS frågar är om den spontana övergången från död materia till liv bara har hänt en gång, eller om det händer än idag.

De förhållanden som rådde för ungefär 3.5 miljarder år sedan här på jorden skiljer sig en hel del från hur det ser ut idag. Så därför skulle jag tro att liv som uppstod för 3.5 miljarder år sedan inte gör det idag. Men märk väl, att även om förutsättningarna hade funnits på vår jord idag så hade vi inte märkt det då processen tar lååång tid.

PIKAA PIKAAAAAA!!!

Har tyvärr inget att tillägga diskussionen. Men tror nog på teorin. Jag menar, om en ny människa föds är ju det bara fortsättningen på samma gener osv. Det skapas inte fritt ur ingenting, utan fortsätter ur något annat.
Citera
2009-07-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Hur vet du det? Hur vet du att livet på jorden inte är resultatet av andra gången liv har uppstått? Eller tredje?

Det kan man inte inte veta till 100% men livet (som vi är släkt med) på jorden uppstod ganska snart efter jordens födelse. Jorden är ca 4 miljarder år gammal. Livet har funnit sen 3 miljarder år. Lägg därtill att jorden från början var ogästvänlig. Så de eventuella liv som uppstod innan kan inte har varit långvarigt.

För att svara på frågan:

Alla liv som finns idag är släkt med varandra och har funnits sen 3 miljarder år. Om du tycker att det är konstigt att livet bara uppstod en gång ska du tänka på att när ett liv bli till som primitiva organism så sprider det sig så oerhört och dominera hela jordklotet och försvårar att ett annat liv skulle kunna uppstå. Finns knappast någonstans på jordens yta som det inte finns liv som t.e.x bakterier. Ett helt nytt liv börjar som en liten mikroorganism och behöver utrymme för att utvecklas.

Med andra ord så om livet inte uppstod för 3 miljarder år sen så hade det kanske kunnat hända senare. Det vet man inte. Det kan har uppstått annat liv senare men att denna liv snabbt blev uppäten av bakterier(liv som är släkt med oss) innan den hinner utvecklas att vi kan upptäcka den.
Citera
2009-07-26, 12:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Har för mig att de lyckades skapa självreplikerande molekyler, om än inte RNA. En enkel prion kanske?

Förmodligen tänker du på Urey-Miller-experimentet på 50-talet. De lyckades skapa aminosyrer åtminstone.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miller%...rey_experiment
Citera
2009-07-26, 14:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Liv har säkert uppstått mängder av gånger i universum, men här kanske vi begränsar oss till livet på jorden. Starten för detta liv kan eventuellt ha varit någon primitiv form av liv från rymden - eller i alla fall tillförsel av komplexa aminosyror som tydligen skapas lite här och var där ute.

Men om vi lämnar detta och bara ser till frågan om det är samma liv på jorden idag som det vi ser i de äldsta fossilerna, så finns det de som har spekulerat om att det kanske inte är det. Förhållandena i början var så instabila, att liv kanske uppstått flera gånger och sedan utrotats genom katastrofer. Vi skulle alltså inte vara 'släkt' med de allra äldsta fossiler man kan se med encelliga m.m organismer.
Denna hypotes tror jag togs upp i den här boken:
http://www.amazon.co.uk/Fifth-Miracl...8611433&sr=8-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in