• 1
  • 2
2009-07-26, 15:57
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Vad är det som saknas i vitan då? Är det inget som kompletteras av mjölken eller havregrynen då?

Förhoppningsvis kan nån som har kunskap om äggets protein i vita resp. gula svara på det.

Får tydliggöra att Gatts ifrågasättande/rättning är korrekt, jag uttryckte mej fel.
Citera
2009-07-26, 15:59
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Äggviteprotein har ett PDCAAS på 1.0, är helt fullvärdigt i sig och har inga begränsande aminosyror.
Så det är fullständigt onödigt med gulan för själva proteinets skull? Då har jag verkligen lärt mej nåt nytt och en stor myt är dementerad, tack!
Citera
2009-07-26, 16:09
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Så det är fullständigt onödigt med gulan för själva proteinets skull? Då har jag verkligen lärt mej nåt nytt och en stor myt är dementerad, tack!

Gulan innehåller ju fortfarande protein så det är ju inte onödigt iom att det blir mera.
Citera
2009-07-26, 16:19
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Gulan innehåller ju fortfarande protein så det är ju inte onödigt iom att det blir mera.
Fast jag gillar inte gulan, äter den bara för näringens skull. Finns godare protein (vitan ).
Citera
2009-07-26, 16:22
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Fast jag gillar inte gulan, äter den bara för näringens skull. Finns godare protein (vitan ).

Jaha, dom flesta (inklusive jag) tycker tvärtom, att det är gulan som är godast.
Fast det beror väl lite på endamål, till gröten är vitan godast och kokta / stekta ägg så är gulan godast.

Kan tilläggas att jag är en stor ägg fantast, äter minst 25 i veckan.
Citera
2009-07-26, 16:30
Medlem
maaannens avatar
Citat:

Ät inte gulan då?
Citera
2009-07-26, 16:33
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maaannen
Ät inte gulan då?
Då får jag ju inte all näring jag vill åt, men som den otrolige ägg-vite fantast som jag är så är jag mycket tacksam för Grubs klargörande eftersom det besparar mej endel gula i onödan.
Citera
2009-07-26, 16:41
Medlem
maaannens avatar
Citat:
Då får jag ju inte all näring jag vill åt, men som den otrolige ägg-vite fantast som jag är så är jag mycket tacksam för Grubs klargörande eftersom det besparar mej endel gula i onödan.

Finns ju andra livsmedel du kan äta!

Gula hit eller dit har ingen större betydelse. Ja, grubb tog hål på en stor myt för dig så du slipper gulan!

Själv är man som en slasktratt allt åker ner! Nä, så illa är det nog inte.

Denna "kraftgröt" som är på tapeten är väll något som dom flesta äter.

Ägg
Havregrynsgröt
Mjölk
Omega 3
Proteindrink
Någon macka med skinka och grönsaker på m.m

Russin osv om man vill ha mer kollisar
Citera
2009-07-26, 17:18
Medlem
BengtZzs avatar
Hälften av äggets proteiner finns i gulan.
12g protein / 100 gram ägg
Ett ägg brukar väga 62.5g+-7.5g
Citera
2009-07-26, 17:27
Medlem
zodiakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Äggviteprotein har ett PDCAAS på 1.0, är helt fullvärdigt i sig och har inga begränsande aminosyror.

Där ser man, tackar o bockar!
Citera
2009-07-27, 20:24
Medlem
tocans avatar
Bra skit.

Körde utan frukt på men la i linfrön istället och körde med mjölk istället för youghourt. Hade dessutom i två hela ägg och känner ingen större fel i smaken. Dock så blev gröten lite fluffigare än vad jag trodde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in