2009-07-28, 15:30
Medlem
Har det senaste året börjat kombinera explosiv gymträning med långdistanslöpning. Denna typ av träning har gett mig exakt de resultat jag alltid velat ha.

I dagsläget springer jag milen på strax under 44 min, 5 km på 20:30 och samtidigt bänkar jag 125 kg, kör 8x3 på bicpes med 25 kg-hantlar mm.

Har aldrig varit så stark som jag är nu, och samtdigt aldrig haft så bra kondis som nu

Har alltid gillat både uthållighet och styrka, men alltid ansett att stenhård gymträning och uthållig långdistanslöpning inte går hand i hand. Detta har dock visat sig fungera finfint för mig, och nu har jag exakt den kropp som jag alltid eftersträvat.

Jag tänkte bara kolla vad ni andra har för erfarenhet av denna typ av träningsform?

Är 191 cm och väger 86-87 kg.
Citera
2009-07-28, 15:46
Medlem
Autobahn76s avatar
Intressant att höra då jag själv är sugen på att jobba upp lite muskler + en grym kondis. Har också hört att det absolut inte går hand i hand. Men allt är väl relativt. Vill personligen inte se ut som en biff ändå.
Citera
2009-07-28, 15:51
Medlem
KloBengans avatar
Vad har du för träningsbakgrund innan du började med ditt nuvarande upplägg, och vad hade du för utgångspunkt? Mao vad var dina stats innan du satte igång med kombinationen.
Citera
2009-07-28, 15:52
Medlem
ramsays avatar
jag har just börjat springa på allvar och det funkar utmärkt med explosiv träning , förstår inte varför det inte skulle göra det ?

Stats tack!?
Senast redigerad av ramsay 2009-07-28 kl. 15:56.
Citera
2009-07-28, 16:04
Medlem
Styrbjorns avatar
Ungefär så jag kör, även om jag blandar med korta löpdistanser också.
Citera
2009-07-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Vad har du för träningsbakgrund innan du började med ditt nuvarande upplägg, och vad hade du för utgångspunkt? Mao vad var dina stats innan du satte igång med kombinationen.

Jag har tränat gym ca 4-5 dagar i veckan sedan 2004. Jag vägde 98 kg i mitten av 2007. Var dock svagare då än vad jag är i dag i alla övnigar (och hade givetvis usel kondis). När jag hade denna vikt var jag dessutom småfet (inte extremt, men långt från deffad).

Sen gick jag ner lite av olika skäl och sen ett år tillbaka har jag tränat ca 5-6 dagar i veckan (startvikt omkring 92 kg), varav 3-4 pass varit gym och 2 pass varit löpning (ibland har det hänt att jag vänt på det, men i regel mer gym än löp.)

Springer också alltid till gymmet och tillbaka, dit är det ca 1,5 km, alltså 3 km sammanlagt.

Har alltså kört mestadels gym sen 2004, och lagt till löpningen sista året. Har dock alltid haft en ganska bra grundkondition.
Citera
2009-07-28, 16:10
Medlem
brobbans avatar
Låter bra, kör hårt. Självklart kan man mixa både konditionsträning och styrketräning och få ok resultat i båda, mycket av det som skrivs att konditionsträning hämmar styrketräningen är endast relevant för de riktiga stora och starka gossarna. Men många gymfjortisar tar det som en ursäkt för att inte konditionsträna i tron om att de är optimala.

Ps
1 mil är inte långdistanslöpning, långdistans är marathon och liknande sträckor.
Citera
2009-07-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Låter bra, kör hårt. Självklart kan man mixa både konditionsträning och styrketräning och få ok resultat i båda, mycket av det som skrivs att konditionsträning hämmar styrketräningen är endast relevant för de riktiga stora och starka gossarna. Men många gymfjortisar tar det som en ursäkt för att inte konditionsträna i tron om att de är optimala.

Ps
1 mil är inte långdistanslöpning, långdistans är marathon och liknande sträckor.

Haha, jo jag vet att 1 mil egentligen inte är långdistans och funderade på om jag skulle använda det ordet, men skrev det ändå för att det i detta sammanhang kändes som att det funkade
Citera
2009-07-28, 16:33
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Jag har tränat gym ca 4-5 dagar i veckan sedan 2004. Jag vägde 98 kg i mitten av 2007. Var dock svagare då än vad jag är i dag i alla övnigar (och hade givetvis usel kondis). När jag hade denna vikt var jag dessutom småfet (inte extremt, men långt från deffad).

Sen gick jag ner lite av olika skäl och sen ett år tillbaka har jag tränat ca 5-6 dagar i veckan (startvikt omkring 92 kg), varav 3-4 pass varit gym och 2 pass varit löpning (ibland har det hänt att jag vänt på det, men i regel mer gym än löp.)

Springer också alltid till gymmet och tillbaka, dit är det ca 1,5 km, alltså 3 km sammanlagt.

Har alltså kört mestadels gym sen 2004, och lagt till löpningen sista året. Har dock alltid haft en ganska bra grundkondition.

Du råkar inte ha lite mer exakta stats på hur det såg ut innan du började, t.ex. vad du tog i basövningar och så vidare. Det är ju annars rätt självklart att du kommer bli starkare av ett års gymträning, med eller utan kondition, och det hade således varit rätt intressant att veta ungefär vilka ökningar du har gjort.
Citera
2009-07-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Du råkar inte ha lite mer exakta stats på hur det såg ut innan du började, t.ex. vad du tog i basövningar och så vidare. Det är ju annars rätt självklart att du kommer bli starkare av ett års gymträning, med eller utan kondition, och det hade således varit rätt intressant att veta ungefär vilka ökningar du har gjort.

Jo absolut. Jag har inte kört så mycket av de mest grundläggande basövningarna den senaste tiden (knäböj, marklyft) och kan därför inte uttala mig om dessa, men annars:

För ett år sen:

Bänk: 110 (brukade reppa 3x10 på 80)
Chins: omkring 3x6
Dips: 3x12
Biceps: 3x10 med 17,5 kg-hantlar
Sittande axelpress: 3x10 med 18 kg-hantlar (minns ej exakt)
Stående hantellyft åt sidan (axlar) 3x10 med 14 kg hantlar.

Idag kör jag:

Bänk: 125 kg (maxar dock sällan, brukar köra 8or eller 10or på 90-95 kg)
Chins: 3x12 (ibland 3x14 beroende på dagsform)
Dips: 3x20
Biceps: 3x8 med 25 kg hantlar (bra utveckling här)
Biceps: 3x8 med 40 kg+curlstång= 50 kg
Sittande axelpress: 3x10 stegrar börjar med 18 kg -> 22 kg -> 26 kg
Stående hantellyft åt sidan: 3x10 stegrar, börjar med 14 kg - > 16 kg -> 18 kg.

Kör ju givetvis fler övningar än dessa, men detta var bara ett axplock.

Typisk träningsvecka senaste tiden har varit:

Måndag: Biceps, bröst, mage
Tisdag: Springa 7,5 km
Onsdag: Triceps, axlar mage
Torsdag: Rygg, ben
Fredag: Löpning 5-10 km
Lördag: Vila
Söndag Bicpes, bröst, mage (ibland vila här för att börja om igen på måndag)

Men mina veckor följer ingen exakt struktur utan det kan variera lite.

Kosttillskott:

Whey 80 och senaste månaden även Rage före styrketräning.
Citera
2009-07-28, 17:17
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Har du nåt speciellt schema du kör efter?
Citera
2009-07-28, 20:22
Medlem
Har en kompis som körde precis som du, och han är verkligen köttig. väger runt 75kg o bänkar runt 100.... Men jag tror att det handlar mycket om genetik hur hämmad du blir av att blanda löpning och styrka, men tycker man får en mycket finare kropp på det viset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in