Jag körde mitt första gympass på länge för 3 dagar sedan och har just nu en brutal träningsvärk med ett pass inplanerat imorgon. Snackade på jobbet om detta och de svar man får är att det bara är att köra på, "äh bara o köra, de ger sig". Men har man problem att ta på sig en t-shirt känns det ändå som att någonting inte stämmer. Om man då går tillbaka och tänker lite "logiskt"...
Säg att jag var grottmänniska och det gjorde ont att lyfta en träpinne, inte fan skulle jag gå o testa om stocken där borta gick att lyfta? Jag hade ju skitit i både pinnen och stocken, tagit min mossa och lagt mig där o filosoferat tills det gick att lyfta träpinnen igen. Är ni med? Vad vill då kroppen förmedla med denna horribla värk som uppstår? Enligt mig: Ge fan i att röra på dig människa fattar du inte att någonting är fel! = Vila imorgon?
En annan tanke jag fått under dessa timmar av värk är att jag aldrig fått sådan brutal träningsvärk förr, och då har jag ändå försökt ett antal gånger.. När jag sedan ställde mig på vågen och insåg att jag sedan sist (6-7 dagar sedan) gått upp 5 kg började jag fundera ännu mera. Jag har ju käkat säkerligen dubbla dags uppsättningar mat än jag brukar göra, de senaste 3 dagarna + gainers konstant. Nu kommer svar som: "Det är inte 5 kg muskler om du tror det", nej jag vet det är antagligen vatten och bajs. Men till poängen, kan det vara så att ju mer protein du skickar på kroppen, ju mer repareras = du får mer träningsvärk?
Det finns ingen som vet vad träningsvärk egentligen är, så om du skall träna eller inte kan ingen svara på helt säkert. Det vanligaste är väll dock att man kör på som vanligt. Värmer man upp ordentligt så brukar träningsvärken också minska lite enligt mina erfarenheter.
jag tog mitt första träningspass på gymmet igår med..
idag rullar jag ut sängen , körde 40 kilo bänk press a 40 gånger. och lite rygg på maskin a 30 gånger, efter det var jag slut och idag är mina armar bröst samt rygg helt stelt och gör ont vid minsta rörelse :P
kanske inte ska träna så hårt :P
men men!, ska köra imorgon igen...
hur mycket kan man gå upp tills julen kommer?!
har tänkt 10 kilo från 75 till 85.. logiskt?
kommer köra 3 pass i veckan samt 1 dag hemma med bla armhävningar osv...
mvh ruben
idag rullar jag ut sängen , körde 40 kilo bänk press a 40 gånger. och lite rygg på maskin a 30 gånger, efter det var jag slut och idag är mina armar bröst samt rygg helt stelt och gör ont vid minsta rörelse :P
mvh ruben
mvh ruben
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!