• 1
  • 2
2009-07-31, 12:00
Medlem
vokals avatar
Hejsan det r s att jag har gjort fel i min deklaration.
Jag har skrivit fel belop fr en CMC market vrdepapper frlust.

Nu har dom skickat beslut till mig om vad som kommer hnda och jag frstr inte beslutet , hoppas ngon kan verstta till svenska:

vervgande:
Skatteverket har nu granskat din inkomstdeklaration och vi vervger att ndra fljande:
-redovisad kaptialfrlust fr avyttring "ej marknadsnoterade fondandelar" ndras frn 115 721 kr till 17 683 kr och tas upp i inkomstlaget kapital.
Skatteverket vervger vidare
- att ta ut skattetillgg med 40 procent av den skatt som ska betalas p underlaget 68 626 kr. Underlaget motsvarar den avdragsgilla delen av den rttande frlusten.
Skatteverket vervger att besluta taxeringen blir fljande:
-underskott av kapital: medges (5 kap. 15 paragraf taxeringslagen). Enligt vr bedmning har det dock inte kommit fram ngot i det hr rendet
som visar att befrielse ska medges.
Citera
2009-07-31, 19:52
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vokal
Hejsan det r s att jag har gjort fel i min deklaration.
Jag har skrivit fel belop fr en CMC market vrdepapper frlust.

Nu har dom skickat beslut till mig om vad som kommer hnda och jag frstr inte beslutet , hoppas ngon kan verstta till svenska:

vervgande:
Skatteverket har nu granskat din inkomstdeklaration och vi vervger att ndra fljande:
-redovisad kaptialfrlust fr avyttring "ej marknadsnoterade fondandelar" ndras frn 115 721 kr till 17 683 kr och tas upp i inkomstlaget kapital.
Skatteverket vervger vidare
- att ta ut skattetillgg med 40 procent av den skatt som ska betalas p underlaget 68 626 kr. Underlaget motsvarar den avdragsgilla delen av den rttande frlusten.
Skatteverket vervger att besluta taxeringen blir fljande:
-underskott av kapital: medges (5 kap. 15 paragraf taxeringslagen). Enligt vr bedmning har det dock inte kommit fram ngot i det hr rendet
som visar att befrielse ska medges.

Det ser ut som att de vill strafftaxera dig med att du ska betala rtt skatt samt ett skattetillgg p 40% av det beloppet. Frsk vertyga dem om att du begtt ditt misstag av rent ofrstnd, om s r fallet.
Citera
2009-08-01, 01:45
Medlem
Whiteblds avatar
vilket jv*a rn!!!
Citera
2009-08-01, 10:40
Medlem
vokals avatar
S dom menar p att jag ska betala :

Skatten p 68626 kr = 20587 kr mer eller mindre, sendan 40 % extra av det vilket r 8235 kr s totalt :28822 kr fr ett jvla misstag...

Jag skulle f tillbaks p skatten PLUS att jag gjort aktiefrluster s jag skulle f tillbaks mer, ska jag nu pga mitt misstag f betala nsta 30 tusen?

Fan heller. Vart kan jag vnda mig fr att f ngon som kan hjlpa mig med detta?
Citera
2009-08-01, 11:48
Medlem
Citat:
S dom menar p att jag ska betala :

Skatten p 68626 kr = 20587 kr mer eller mindre, sendan 40 % extra av det vilket r 8235 kr s totalt :28822 kr fr ett jvla misstag...

Jag skulle f tillbaks p skatten PLUS att jag gjort aktiefrluster s jag skulle f tillbaks mer, ska jag nu pga mitt misstag f betala nsta 30 tusen?

Fan heller. Vart kan jag vnda mig fr att f ngon som kan hjlpa mig med detta?

Brja med att ringa till SKV och bertta som det r, att det var ett misstag. Handlggarna p SKV kan faktiskt vara jttebra att prata med.

Om dessa absolut inte vill ndra p ngot, mste du verklaga SKV's beslut till lnsrtten.

Men om jag frstr det hela rtt:
Du har angivit att du totalt haft frluster motsvarande 117 721 kr, medan du i sjlva verket egentligen haft frluster motsvarande 17 683 kr?
Det r ju inget dligt misstag du gjort i s fall.
Citera
2009-08-01, 17:01
Medlem
Men fr fan, varfr frsker du spela s oskyldig? Du r ju fan bra dum i huvudet och du skriver S mycket fel. Hur lyckades du med det? Deklerationen r ingen jlva dagsiverksamhet utan du gr dig skyldig till brott om du anger fel siffror.

Intresant vetande, hur hade du tnkt dig komma ifrn det hr? Du verkar tro att det bara r att fylla i lite siffror p blanketten s fr jag lite extra pengar. Du har snott pengar frn svenska folket din jvla tattare. k hem till ditt jlva zigenarland dr du hr hemma. Urskta att jag bli arg men dumma mnniskor har jag ingen medknsla fr.

Ps. Du har helt rtt, du ska betala cirkus 29000 till skatteverket, grattis.
Senast redigerad av Locos 2009-08-01 kl. 17:07.
Citera
2009-08-01, 17:47
Medlem
fordonsfrarens avatar
Rn och rn, det r klart det ska kosta att ka fast nr man fuskar. Antingen r TS efterbliven eller s frsker han/hon att fuska. Givetvis ska Skatteverket ta ett skattetillgg i detta fall.
Citera
2009-08-01, 18:06
Medlem
vokals avatar
Nu fr ni lugna er lite va.... Jag r svensk och detta r min frsta deklaration jag gr med CMC market med i bilden, jag har gjort frlust p mer eller mindre 20 000 kr dr, men iom att alla affrer jag gjort dr vart i Dollar, och dr belnar man ju beloppen s det blir ju stora belopp p pappret nr det handlar om sm belopp i svenska kronor.

S Jag mailade deras kundtjnste fr att frska frst hur jag ska lsa detta d jag inte frstod hur jag skulle gra det, men dem menade p att dom inte fick hjlpa me deklarataionen.

tex XXX Nasdaq 1000 kp pris 300 000 frsljningspris 150 000 frlust 150 000.

men iom mnga affrer med samma antal s lyckades ja blanda ihop 2 affrer och det r det som har pajjat.

I totalen s handlar mina aktier om 20 000 kr s jag har gjort fel p allt tror jag.. Jag bor i spanien och har revisor som fixar mina papper hr fr mitt fretag hr och jag medger att jag suger p pappersbiten.

Ngon som vet vart jag kan vnda mig fr att f ngon som kan hjlpa mig reda ut detta....
Citera
2009-08-01, 18:13
Medlem
ytterbodas avatar
Citat:
Ngon som vet vart jag kan vnda mig fr att f ngon som kan hjlpa mig reda ut detta....

Skatteverket har vl redan rett ut problemet ?

Det r DOM du ska vertyga, inte OSS p fb
Citera
2009-08-01, 18:17
Medlem
Brutes avatar
Citat:
....

....

Som ngon redan har nmnt; vnd dig till Skatteverket. Det r faktiskt vldigt hjlpsamma d man kontaktar de fr hjlp med hur man skall redovisa.

Om det r som du antyder allts, att du inte vill mygla och frska undanhlla fakta. D fr du vl vnda dig till ngon skumraskrevisor som r bra i just sna hr renden.

Vad jag kunde se i SKV:s brev till dig s har de ej fattat beslut nnu, utan "bara" vervganden..(?) D kan de skert guida dig rtt.
De vill ju t o m ha in fakta som kan tala i din frdel att befrielse kan medges.

//Brute
Citera
2009-08-01, 18:24
Medlem
vokals avatar
okey fine kalla mig idiot men jag r ingen skattefifflare, har inte ns gjort ngot aavdrag fr dubbeelt boende, bensin eller ngot. Bara mina aktier fr att jag r tvingad.

PLUS att det str p min deklarationsblankett att CMC markets har skickat samma uppgiter till skateverket s doom har papprena varfr i helvetet skulle jag frska fifla d? Jag blandade ihop nummer thats it...
Citera
2009-08-01, 18:29
Medlem
vokals avatar
Aboslut r det dem jag ska vertyga, men det hjlper kanske mig att f bra svar frn er om ni tminstonde tror p mig.

Har vart i mailkontakt med min handlggare p SKV innan detta beslutet togs, han verkar tillmtesgende men vldigt formell s det blir svrt att frst.

Jag skulle f tillbaks CA: 15 000 exlusive CMC frlusten, tror ni inte jag hade njt mig med de?

Ja, non typ av revisor/advokat som kan hjlpa mig med det byrkratiska snacket som jag inte fattar och som i framtiden kan gra min deklaration.

Hldre att jag betalar ngon s det blir rtt och s jag slipper tnka p det och att jag fr betala fr tjnsten n att det ska bli s hr..

i brevet str att min handlggare r tjnstledig i 2 veckor till s jag frsker samla s mycket info jag kan s jag kan takla problemet nr denne r illbaks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in