• 1
  • 2
2009-08-03, 23:45
Medlem
Jag har ett problem som jag grubblar ver dag ut och dag in. Upplever att jag i princip frstrs av detta snart och mste f skriva av mig samt be om rd.

Jag och min pojkvn har varit tillsammans i 1.5 r och vi bor tillsammans. Han r en jttebra kille p alla stt och vis. Han r trygg, omtnksam, har stabilt psyke, trevlig familj, han r social och mina vnner gillar honom, han r jmstlld och vi hjlps t i hemmet. Vi tycker om och dras till varandra. Kort och gott en bra kille som dessutom har ett trevligt och frdelaktigt utseende.

Le problem: Vi har problem med att kommunicera med varandra. Jag tycker om att prata, diskutera, analysera, bertta anekdoter etc. Han gr inte det. Vi har ganska olika slags humor. Jag brukar betraktas som ngorlunda fyndig, men han rubbar knappt en min nr jag levererar. Om jag berttar ngonting om min dag ver telefon kan han p sin hjd krysta fram "hehe vad lustigt" eller "dr ser man" och sen silencio. Vi har pratat om detta och han sger att han tycker att jag r rolig, men att han r dlig p att prata, framfrallt ver telefon. Han ringer mig oftare n jag ringer honom nr vi r ifrn varandra, s han vill ju uppenbarligen prata. Nr han ringer r han oftast tystlten och vntar p att jag ska dra igng konversationen. Sjlv frsker jag dra ur honom vad som hnt honom under dagen, vilken han summerar i en mening. Han krystar fram vardagliga frgor som "Hur har din dag varit, har du planer fr veckan och var det roligt hos din kompis?". Nr jag berttar fr jag mycket lite respons eller feedback. Resultatet blir att jag ofta inte orkar berttar saker som hnt eller dela med mig av saker jag finner lustiga. Jag knner mig ointressant och trkig. Han frsker ofta, men det knns oftast krystat och icke genuint.

Vi har det trevligt ihop och det vardagen flyter p, vi vill gra samma saker och umgs i samma kretsar. Vi lskar varandra, iaf tror jag det. Kan man leva med ngon som inte bekrftar en p detta stt? Mitt liv r stabilt med honom. Jag mr bra med honom, han r en trygghet och en bra kille. Han hade blivit en exceptionell pappa. MEN vi skrattar inte t samma saker. Vi har inte heller samma behov av att diskutera och prata. Jag fr dra lasset gllande konversation och underhllning. I mina tidigare frhllanden har jag ringt mina pojkvnner direkt om det hnt ngot roligt eller ngot som jag vill dela med mig av. Nu ringer jag oftast ngon vn i frsta hand fr att f den feedback jag nskar.

r det att stlla fr stora krav p sin partner om man frvntar sig att EN person ska uppfylla ALLA ens behov? Kan man verhuvudtaget lsa detta problem?
Citera
2009-08-03, 23:47
Medlem
Gibbledygooks avatar
bl sger jag bara..NOLL intellektuell utmaning..fr man inte det man vill ha hemmavid ser man till att f det nn annanstans
Citera
2009-08-03, 23:56
Medlem
Nej, en och samma person kan inte tillgodose alla ens behov helt och hela tiden. Men i en relation fr man se till att ha prioriteringar. Vad r absolut viktigt och vad kan tummas p? Tnker man lngsiktigt om en relation s ska man ju frhoppningsvis ha ngot att prata om med varandra ven efter ngra r tillsammans. Att kunna skratta ihop r livsviktigt fr att jag ska st ut med ngon annan.
Citera
2009-08-03, 23:58
Medlem
Bajsfacistens avatar
Nej, inte heller har jag ngonsin trffat ngon som ansett det vara s ocks. Folk nmner detta som att det skulle vara s idag, men nd finns det ingen som sttt p detta fenomen. Mrkligt. Som vanligt mnniskor som har fr mycket tid att tnka och hittar p problem, som ingen sett eller ser men end r ett problem.
Citera
2009-08-04, 00:05
Medlem
Att kunna skratta ihop har varit prioritet ett fr mig i tidigare frhllanden. Dock har jag aldrig funnit en kille innan som varit s toppen och stabil som min nuvarande. Jag har en tendens att reta mig p smsaker annars som jag inte gr hos honom.

Intellektuell stimulans fr jag inte mkt av. Han r smart och allmnbildad men finner inget intresse av att diskutera eller se det roliga och intressanta i smsaker som hnder i vardagen - en egenskap som jag uppskattar oerhrt.

Jag r nog livrdd fr att slnga ivg en jvligt bra kille. Jag r livrdd fr att inte hitta ngon bttre, fr att bli ensam och bitter.

Ngon som har varit i samma sits och varit med ngon som inte utmanat ens intellekt? Kan man stanna i en sn relation om allt annat r tipp topp?
Citera
2009-08-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malinsky
Jag r nog livrdd fr att slnga ivg en jvligt bra kille. Jag r livrdd fr att inte hitta ngon bttre, fr att bli ensam och bitter.

Ngon som har varit i samma sits och varit med ngon som inte utmanat ens intellekt? Kan man stanna i en sn relation om allt annat r tipp topp?
Jor, visst har jag varit i sna relationer. Smarta och stimulerande killar med vettiga vrderingar vxer ju inte p trd direkt s fr min del har det varit lite blandade snubbar. Fr att jag ska stanna kvar krvs det dock lite extra. Hur du ska gra r ju svrt att svara p. Bara du kan ju avgra om du kan se dig lycklig med killen du lever med nu. Kanske saknar du kllor till samtal i ditt liv i vrigt och s fr din kille en ganska stor roll att fylla? Kanske skulle det vara av mindre vikt att han r svrpratad om du hade fler omkring dig som gav dig intellektuellt utbyte? Kanske skulle det inte alls gra ngon skillnad, fr att han helt enkelt bara r en snll och bra kille, men inte mer n s?
Citera
2009-08-04, 00:21
Medlem
Lickis avatar
Jag tror inte att du kan hitta ngon bttre, i hans gon saknar du skert ngon egenskap ocks.
Citera
2009-08-04, 00:29
Medlem
Att kunna skratta ihop och prata om ditt och datt r helt fundamentalt i en relation - tycker jag. Hur ska man annars kunna skapa en kta, djup kontakt med varandra?

Han lter i vrigt som en kanonkille (lite som min ) men om ni inte kan garva ihop... Ja, det lter inget bra, helt enkelt.
Citera
2009-08-04, 00:44
Medlem
Wizziws avatar
Du r "aktiv" han r "passiv".

Det kan funka, det beror p om du kan leva p detta stt.

Sjlv hade jag inte klarat det. Personligen r jag aktiv som person och snackar jmt och mycket och trttnar fort p tjejer som ger dlig feedback. Exempelvis om man ser p en film eller lser ngot s r det ju viktigt att tala om det s att man utvecklar en frstelse fr varandra och sig sjlv.

Kanske du gillar honom fr att han inte diskuterar s mycket, det blir inte s mycket tjafs och osmja? Kanske han knns trygg fr att mest glider runt.

Knner du dig frustrerad?
Citera
2009-08-04, 01:43
Medlem
Jag pratar dagligen vldigt mycket i telefon i mitt yrke, det har pverkat mig vldigt mycket privat ocks.
Jag r ganska kortfattad och sger det jag vill ha sagt, mina vnner har sagt att jag r ganska dryg nr jag pratar med dem.

Men jag orkar helt enkelt inte prata i telefon utan ber dem att ses istllet, hatar nr man inte kan ha gonkontakt med personen.

S jag knner igen det passiva just i telefon. Men vara passiv alltid lter ju fruktansvrt trkigt.
Citera
2009-08-04, 01:59
Medlem
bobo909s avatar
Du verkar ju redan vara inne p ett spr att lmna honom, pverkar feedbacken du fr p ett internetforum ditt beslut eller vad vill du f ut? Alla mnniskor r olika individer och den frga du stller fr du olika svar p som sagt. Om det inte knns 100% och om du tvekar s mycket som du verkar gra dock s tycker jag att du verkligen ska stta dig ner och fundera p din nuvarande relation, hoppas det lser sig!
Citera
2009-08-04, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av malinsky
Han r en jttebra kille p alla stt och vis. Han r trygg, omtnksam, har stabilt psyke, trevlig familj, han r social och mina vnner gillar honom, han r jmstlld och vi hjlps t i hemmet. Vi tycker om och dras till varandra. Kort och gott en bra kille som dessutom har ett trevligt och frdelaktigt utseende.

Le problem: Vi har problem med att kommunicera med varandra. Jag tycker om att prata, diskutera, analysera, bertta anekdoter etc. Han gr inte det. Vi har ganska olika slags humor. Jag brukar betraktas som ngorlunda fyndig, men han rubbar knappt en min nr jag levererar.

r det att stlla fr stora krav p sin partner om man frvntar sig att EN person ska uppfylla ALLA ens behov? Kan man verhuvudtaget lsa detta problem?

Frgan r rtt intressant, men dessvrre lter det inte speciellt bra.

Det handlar mycket om samspel i en relation fr att det ska funka i lngden. I det hr fallet r han ganska tystlten och fordig. Du r mer lttsamt lagd; spontan och pratglad men mste dra slpet fr att det ska bli en konversation.
Du tycks vrdestta humor och gillar att diskutera, han gr inte nt av det. Om du kunde plocka bort nn av hans idylliska egenskaper och erstta med gemensam humor s skulle du nog gra det. Ni skulle n fram till varandra bttre. Att han har trevlig familj r visserligen mysigt men vad har det egentligen med Er relation att gra?

I dina skor skulle jag knna frustration, och det verkar du ju gra ocks.

Tnk ver situationen ordentligt. ven om han r en reko kille p mnga plan s verkar du ju inte helt lycklig. Och du kan inte frndra honom, han r som han r. En mindre pratsam tjej kanske skulle uppskatta honom mer. Men basera inte ditt beslut p ngra Flashback-inlgg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in