Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-12-07, 20:56
  #1
Medlem
Peculiars avatar
Har installerat en brandvägg på datorn. Brandväggen meddelar att andra datorer "pingar" mitt ip-nummer ett par dussin gånger varje halvtimme. Detta "pingande" kommer främst från andra datorer som har samma internetleverantör som jag. Är de här "pingarna" ett tecken på att någon medvetet försöker kolla om jag är online, eller är det bara någon automatisk (och normal) funktion för att hålla reda på nätverket?
Citera
2003-12-07, 22:47
  #2
Medlem
Kryptografens avatar
Troligen diverse virus som letar efter datorer att angripa + en och annan
scriptkiddie som letar öppna portar....
Vissa (alla?) IRC-servrar pingar om man är kopplad dit, men några andra
"legitima" skäl att pinga folks datorer känner i.a.f. jag inte till
Citera
2003-12-08, 00:12
  #3
Medlem
Peculiars avatar
Tack för svaret.

Jag har surfat i en timme nu och redan fått uppemot 70 varningar av olika slag från brandväggen. Två tredjedelar av dessa är ping och resten är någon från Norge som försöker att koppla in sig i min TCP Port 7093 (vad det nu betyder). Var går gränsen för att jag ska börja "ta det personligt"?

(jag använder varken IRC eller något fildelningsprogram för tillfället)
Citera
2003-12-08, 10:50
  #4
Medlem
Azoracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peculiar
Tack för svaret.

Jag har surfat i en timme nu och redan fått uppemot 70 varningar av olika slag från brandväggen. Två tredjedelar av dessa är ping och resten är någon från Norge som försöker att koppla in sig i min TCP Port 7093 (vad det nu betyder). Var går gränsen för att jag ska börja "ta det personligt"?

(jag använder varken IRC eller något fildelningsprogram för tillfället)

Så länge de inte flodar dig är det nog ingen större fara.
Citera
2003-12-08, 15:36
  #5
Medlem
Zeromatics avatar
Ta det inte så personligt. Det kan "vara helt normalt" att få ICMP-meddelanden
etc. kontinueligt också.
Citera
2003-12-08, 17:40
  #6
Medlem
Peculiars avatar
Ok, tack för svaren. Lätt att bli lite paranoid om man är lika tekniskt inkompetent som jag.
Citera
2003-12-09, 11:25
  #7
Medlem
vilken brandvägg använder du?
Citera
2003-12-09, 13:38
  #8
Medlem
Azoracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XNightCrowlerX
vilken brandvägg använder du?

VAd har det med saken att göra
Citera
2003-12-09, 14:06
  #9
Medlem
inget jag ville bara veta
själv har jag en som visar nästan allt.
så jag bara undra ifall vi hade samma
Citera
2003-12-10, 09:36
  #10
Medlem
Peculiars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XNightCrowlerX
vilken brandvägg använder du?

Jag kan bara instämma med Asorac: Vad fan har det med saken att göra? Annat än om det är du som försöker djävlas med min dator? :mad:
Citera
2003-12-10, 09:54
  #11
Medlem
Därför att vissa brandväggar är mer känsliga än andra. Precis efter det att jag skaffade min nyaste brandvägg så märkte jag att den var mer känslig än min andra är.
Sitter du i ett nätverk så kan det vara datorer därifrån som den känner av, eller så är du inne på en massa skit sidor helt enkelt
Citera
2003-12-10, 16:49
  #12
Medlem
Visar du din snopp så visar jag min..... om du undrar vilken brandvägg han har... säg då vilken du har
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback