Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
För det första, banken sätter inte sprätt på dina pengar. Banken investerar pengarna i värdepapper och gör allt för att pengarna ska ge dig så bra avkastning som möjligt.
För det andra så är det inte banken som avgör om du får ta ut pengarna eller inte, det är Skatteverket.
Ditt pensionssparande är din framtid som pensionär, och det ska man inte ta ut för att "det kniper", därför sitter det en spärr där.
Skatteverket beviljar utbetalning i extrema fall, det kan vara t.ex. att du har cancer och du inte kommer att leva tills du blir pensionär (typ), eller det kan vara att du verkligen står på ruinens brant och din absolut absolut sista utväg är dina pensionspengar.
Tycker du att du verkligen ligger illa till så gå till banken, det finns en blankett som ska skrivas under och skickas in till Skatteverket.
Går det en "överföring" från ditt konto till pensionssparandet varje månad så kan du stoppa den överföringen istället.
Ja som du kanske ser i andra svar jag skrivit i denna tråd har jag redan min pension på det torra och de pengarna vill jag inte röra nu och tänker inte ge mig på dem heller. Men det är löjligt att se ca 20000 kr förvandlas till 10 kr/månaden, när vi verkligen kunde haft nytta av dem nu och göra något förståndigt med dem.
Men det var bra svar du gav. TACK! Ska kolla upp den blanketten etc och prova. Jättesnällt av dig. Det var ett sådant typ av råd jag sökte. Försöka går ju i alla fall. Bara och prova.