2009-08-04, 21:55
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Hade du haft pengarna på ett vanligt konto så hade du inte fått ut i närheten av 10 kronor, så du ska vara glad att du har ditt pensionssparande i värdepapper.
Sen så beror det på hur lång period du ska få pengarna utbetalda också.

Du ska vara glad att du fått in extra pengar i ditt pensionssparande.

Som sagt de tillför inget speciellt i nuläget. Av någon anledning kommer det bli 10 kr/månad sade tanten på banken och tydligen ska pengarna betalas ut så enligt deras stelbenta regler tills dess pengarna är slut. Dör jag övergår denna underbara fond till mina 2 barn -hurra... Om så jag plötsligt har 150000 kr på det fondkontot ska det ändå utbetalas med 10 kr/månaden sade kärr eh tanten
Citera
2009-08-04, 22:01
Medlem
Frafners avatar
Citat:
För det första, banken sätter inte sprätt på dina pengar. Banken investerar pengarna i värdepapper och gör allt för att pengarna ska ge dig så bra avkastning som möjligt.

För det andra så är det inte banken som avgör om du får ta ut pengarna eller inte, det är Skatteverket.

Ditt pensionssparande är din framtid som pensionär, och det ska man inte ta ut för att "det kniper", därför sitter det en spärr där.

Skatteverket beviljar utbetalning i extrema fall, det kan vara t.ex. att du har cancer och du inte kommer att leva tills du blir pensionär (typ), eller det kan vara att du verkligen står på ruinens brant och din absolut absolut sista utväg är dina pensionspengar.

Tycker du att du verkligen ligger illa till så gå till banken, det finns en blankett som ska skrivas under och skickas in till Skatteverket.

Går det en "överföring" från ditt konto till pensionssparandet varje månad så kan du stoppa den överföringen istället.

Ja som du kanske ser i andra svar jag skrivit i denna tråd har jag redan min pension på det torra och de pengarna vill jag inte röra nu och tänker inte ge mig på dem heller. Men det är löjligt att se ca 20000 kr förvandlas till 10 kr/månaden, när vi verkligen kunde haft nytta av dem nu och göra något förståndigt med dem.

Men det var bra svar du gav. TACK! Ska kolla upp den blanketten etc och prova. Jättesnällt av dig. Det var ett sådant typ av råd jag sökte. Försöka går ju i alla fall. Bara och prova.
Citera
2009-08-04, 22:01
Medlem
bernankes avatar
Det finns ett sätt att få loss pengarna:

- Starta ditt eget fondbolag. Kontakta Finansinspektionen för vägledning.

- Starta din egen fond inom ditt nya fondbolag.

- Notera en alldeles löjligt hög förvaltningsavgift för fonden.

- Placera om pensionskapitalet till fonden. Snart är hela pensionskapitalet uppätet av fondavgifterna.

- Lyft vinsten i ditt fondbolag (motsvarande pensionskapitalet) som utdelning och likvidera därefter bolaget.

Klart!
Citera
2009-08-04, 22:12
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Tvivlar ju på att dom är bra placerade om de kommer att ge så lite som 10kr/mån. Bara summan som sitter (Och då har jag inte ens räknat med någon värdeökning!.) där plus den utdelningen bör räcka i 167år.
Känner inte till någon människa som har blivit 227år

Känner så också... Klantig placering som ger så låg avkastning och jag fattar ju jag inte kommer få ut alla pengarna under min livstid med 10 kr/månad. Hade barnen haft nytta av det hade det varit en sak, men dör jaf övertar de samma elände -delat på 2. Det är så onädigt när de kunnat gagnas av pengarna nu istället
Citera
2009-08-04, 22:14
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Det finns ett sätt att få loss pengarna:

- Starta ditt eget fondbolag. Kontakta Finansinspektionen för vägledning.

- Starta din egen fond inom ditt nya fondbolag.

- Notera en alldeles löjligt hög förvaltningsavgift för fonden.

- Placera om pensionskapitalet till fonden. Snart är hela pensionskapitalet uppätet av fondavgifterna.

- Lyft vinsten i ditt fondbolag (motsvarande pensionskapitalet) som utdelning och likvidera därefter bolaget.

Klart!
Det lät enkelt men ändå komplicerat. Fast helt klart en lösning att ta till i värsta fall
Citera
2009-08-04, 22:23
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Du har nog tyvärr väldigt små möjligheter att få ut pengarna i förtid, men du kan ju alltid ansöka läs dessa länkar(beroende vad det är för pensionssparande) och gör det du ska och hoppas på det bästa.

http://www.skatteverket.se/skatter/p...c80002218.html

http://www.skatteverket.se/skatter/p...1c8000927.html

Detta gäller ju dock inte om det är så att den du ärvt det av sett till att det är de villkor du anger som gäller.
Nej den som avlidit har inte gjort några särskilda villkor alls, utan det är banken som krånglar. Läst länkarna och de var intressanta och relevanta. I högsta grad till stor hjälp. TACK!

Frågan är nu bara vad 17 jag ska ange för skäl för att få loss pengarna. Det räcker ju inte bara med att man har ömmande skäl och är i trångmål står där. Någon kunnig som vet vad jag bör skriva i dylikt brev?

Annars får jag väl starta eget fondbolag, som Bernanke föreslog här
Citera
2009-08-04, 22:35
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frafner
Det lät enkelt men ändå komplicerat. Fast helt klart en lösning att ta till i värsta fall
Du Bernanke är det inte så att jag i så fall måste ha kapital bakom mig också? det lär väl behövas mer kapital än det i pensionsfonden?
Citera
2009-08-04, 23:52
Medlem
waxizs avatar
kostar 110k att ansöka om att starta en fond... så lycka till med den lösningen.
Citera
2009-08-04, 23:55
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frafner
Du Bernanke är det inte så att jag i så fall måste ha kapital bakom mig också? det lär väl behövas mer kapital än det i pensionsfonden?

Det var ett, låt oss säga, kreativt och humoristiskt förslag. Bara ansökningsavgiften till FI ligger på en bit över 100 kkr och lägsta krav på aktiekapital på betydligt mer än den summan så kan du fundera på om det är värt besväret.

Några tips på vägen till din alldeles egna fond: http://www.fi.se/Templates/Page____2042.aspx
Senast redigerad av stillsam 2009-08-04 kl. 23:57.
Citera
2009-08-05, 01:07
Medlem
Pensionssparande ala önskedrömmen för bankerna måste vara en ännu sämre investering än försäkringar, de vägrar ge dig tillgång till dina pengar under 0-60 år och har helt fria händer att göra vad de vill med pengarna bakom din rygg.

De skulle teoretiskt kunna ta ut 1000 personers alla sparanden och blåsa det på skit (baltikumaffärer t.ex) och då det är dags för de lyckliga spararna att få sina 2kr/månaden av 100.000tals kronor sparade så tar de från något annat konto och ger dig och karusellen fortsätter. Alla sparare vill ju inte ha ut pension samtidigt så de kan göra som de vill i stort sett under tiden.
Citera
2009-08-05, 05:26
Medlem
Citat:
Hade du haft pengarna på ett vanligt konto så hade du inte fått ut i närheten av 10 kronor, så du ska vara glad att du har ditt pensionssparande i värdepapper.
Sen så beror det på hur lång period du ska få pengarna utbetalda också.

Du ska vara glad att du fått in extra pengar i ditt pensionssparande.

Helt fel!
Bara 3% ränta ger 50kr/mån redan nu på den summan.
Och du kan ju räkna ut med arslet att det går att placera pengarna mycket bättre än så.
Citera
2009-08-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
5 barn? Du kanske skulle tänkt på kostnaderna innan du skaffade så många ungar.
Varför det? När han kan kalla oss känslokalla nyliberaler/fet nackade borgare /kapitalister/egoister/monster/lägre stående form av liv och med våld ta resultatet av vårat arbete utan att någon blir speciellt upprörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in