2009-08-05, 12:33
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det var ett, låt oss säga, kreativt och humoristiskt förslag. Bara ansökningsavgiften till FI ligger på en bit över 100 kkr och lägsta krav på aktiekapital på betydligt mer än den summan så kan du fundera på om det är värt besväret.

Några tips på vägen till din alldeles egna fond: http://www.fi.se/Templates/Page____2042.aspx

Ja jag anade det. Fick mig ett gott skratt i alla fall
Ska snarast läsa din länk
Citera
2009-08-05, 12:37
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
Pensionssparande ala önskedrömmen för bankerna måste vara en ännu sämre investering än försäkringar, de vägrar ge dig tillgång till dina pengar under 0-60 år och har helt fria händer att göra vad de vill med pengarna bakom din rygg.

De skulle teoretiskt kunna ta ut 1000 personers alla sparanden och blåsa det på skit (baltikumaffärer t.ex) och då det är dags för de lyckliga spararna att få sina 2kr/månaden av 100.000tals kronor sparade så tar de från något annat konto och ger dig och karusellen fortsätter. Alla sparare vill ju inte ha ut pension samtidigt så de kan göra som de vill i stort sett under tiden.

Ja det är så jag upplever det går till -även om ekonomi på den nivån inte är min starka sida. Dock är jag inte blåst... F-n klart bankerna drar nytta av ens sura småslantar och leker med dem
Citera
2009-08-05, 12:47
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Helt fel!
Bara 3% ränta ger 50kr/mån redan nu på den summan.
Och du kan ju räkna ut med arslet att det går att placera pengarna mycket bättre än så.

Ja precis! Jag ville omplacera pengarna för att åtminstone få bättre avkastning, eftersom det inte gick få ut dem, men då blev banktanten upprörd och kom med undanflykter. Dessutom förstod hon mig inte så bra heller.... "Jak ferrstårr dik icke allt du seja du använda svåra ordet" sade hon
Hör till saken jag bor på en liten ort med en liten knasig bank, där personalen verkar hamna då de större kontoren vill bli av med dem...

Illa att inte få ut pengarna, men än mer illa att inte få omplacera dem. Vilket jag vet jag får, för det står klart och tydligt i papperna. Får väl åka till huvudkontoret och tala allvar med dem. Är ju mina pengar, inte deras -oavsett om jag får ut dem eller ej. Hoppas jag får loss dem. Är ju löjligt med 10 kr/mån
Citera
2009-08-05, 12:49
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyMS
Varför det? När han kan kalla oss känslokalla nyliberaler/fet nackade borgare /kapitalister/egoister/monster/lägre stående form av liv och med våld ta resultatet av vårat arbete utan att någon blir speciellt upprörd.

Citera
2009-08-05, 12:58
Bannlyst
Siffrorna stämmer ju inte. 20000 på pensionskontot som kommer att falla ut med 10kr/mån efter 60 år. Någon måste ha missuppfattat.
Lever du 25 år efter 60 så får du ut 25*12*10=3000 kr.
Kolla med banken igen om detta verkligen stämmer.
Citera
2009-08-05, 13:05
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
kostar 110k att ansöka om att starta en fond... så lycka till med den lösningen.

Ja inte 17 har jag 110k att hosta upp till en dylik lösning... och vilket enormt pappersarbete m.m. Dessutom rör sig detta om en ca 20 000 kr och det uppväger inte allt annat som behövs för starta en fond. har läst alla länkar nu och det är väl en lösning som välbärgade finanstyper kan ta till.

Återstår allså att skicka brev till skatteverket i Linköping och "tigga". Frågan är bara vad skall jag skriva för att få ut pengarna?! Tydligen räcker det inte bara med att man är i ömmande omständigheter etc, utan man måste bevisa att pengarna kan ge en varaktig lösning på ekonomiska omständigheter, samtidigt som skatteverket hävdar de är YTTERST restriktiva med bevilja sådana ansökningar. Det verkar allså inte räcka med att man "bara" är åt råttorna. Min erfarenhet av myndigheter är attt man måste lyckas skriva rätt formuleringar till dem och åberopa rätt paragrafer, så får man det man behöver. Vad ska jag åberopa/skriva i detta fallet?

Hade avkastningen varit suverän, eller i varje fall bra, hade jag inte brytt mig, men veta att 20 000 kr står och tickar till ingen nytta känns meningslöst. Faktiskt. Speciellt eftersom jag redan har pensionen på det torra i eget sparande + jag arbetat mycket. Är ju inte så att jag skulle spendera upp min kommande pension. Det här fondkontot jag så gärna vill få ut, så pengarna kommer till nytta, är ju inte ens ett komplement! 10 kr/månaden är ett hån!
Jag hade gärna fått ut pengarna och i stället satt in 10 000 kr var till barnen på deras sparkonton, så har de pengar tills de är vuxna. Eller så hade jag kunnat betala tillbaka på ett banklån och bli nästan fri från det. Nyttoexemplen är många. Men, som sagt, någon som vet vad jag ska åberopa för skäl till skatteverket i Linköping? Plz
Citera
2009-08-05, 13:08
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hissknapp
Siffrorna stämmer ju inte. 20000 på pensionskontot som kommer att falla ut med 10kr/mån efter 60 år. Någon måste ha missuppfattat.

Jag sade det till banktanten också, för jag tycker det låter löjligt lågt, men hon sade det var rätt... Suck. Får väl åka till huvudkontoret och höra med någon där. Oavsett hade familjen ändå behövt pengarna nu. Jag har ju redan ett ordnat pensionssparande.
Citera
2009-08-05, 13:20
Medlem
Citat:

Dessutom har du beräknat utifrån det nominella värdet, vilket visar att placeringen är ännu sämre, om de 10kr/mån kärringen sa nu stämmer...
Citera
2009-08-05, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Dessutom har du beräknat utifrån det nominella värdet, vilket visar att placeringen är ännu sämre, om de 10kr/mån kärringen sa nu stämmer...
Visst 100 kr/månaden på 20000 är rimligare
eller 10kr/mån och 2000 i belopp.
Jag antar nu att det inte förs in några nya pengar.
Citera
2009-08-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frafner

Men, som sagt, någon som vet vad jag ska åberopa för skäl till skatteverket i Linköping? Plz

Nyköping, vet att det är extremt svårt att få pengarna i dessa fall, ska i princip vara som nämnt att du ska vara på ruinens brant och att dessa pengar i så fall kommer lösa problemen och inte bara för en kortare period. Det du skrivit om dig själv räcker nog tyvärr inte heller, mitt tips är att skita i det och lägga tiden på något vettigare, för de pengarna kommer du inte att få förrän du är 60.
Citera
2009-08-05, 21:32
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Visst 100 kr/månaden på 20000 är rimligare
eller 10kr/mån och 2000 i belopp.
Jag antar nu att det inte förs in några nya pengar.

Nope inga nya pengar förs in alls.Tänker inte heller stoppa in något där.
Citera
2009-08-05, 21:42
Medlem
Frafners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Nyköping, vet att det är extremt svårt att få pengarna i dessa fall, ska i princip vara som nämnt att du ska vara på ruinens brant och att dessa pengar i så fall kommer lösa problemen och inte bara för en kortare period. Det du skrivit om dig själv räcker nog tyvärr inte heller, mitt tips är att skita i det och lägga tiden på något vettigare, för de pengarna kommer du inte att få förrän du är 60.

Sorry, blandade ihop köpingarna... Tja teoretiskt skulle jag kunna skriva ihop något vettigt och sända in handlingar så kanske det löst sig. Jag är av den devisen att det bara är att prova. Kan inte få mer än ett nej.

Jag är tacksam för alla trevliga svar jag fått, men vad jag lägger ner tid på är min ensak Häckar dessutom inte på Flashback som andra gör, men det är faktiskt upp till var och en att spendera sin tid som den vill. Ta inte illa upp Mr blueeye, du har hjälpt mycket och det är jag tacksam för

Så, om det är någon person där ute insatt i ovan saker hade jag tacksamt mottagit råd om vad man bör skriva i dylikt brev till Nyköping?

Man kan ju prova i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in