Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
kostar 110k att ansöka om att starta en fond... så lycka till med den lösningen.
Ja inte 17 har jag 110k att hosta upp till en dylik lösning... och vilket enormt pappersarbete m.m. Dessutom rör sig detta om en ca 20 000 kr och det uppväger inte allt annat som behövs för starta en fond. har läst alla länkar nu och det är väl en lösning som välbärgade finanstyper kan ta till.
Återstår allså att skicka brev till skatteverket i Linköping och "tigga".
Frågan är bara vad skall jag skriva för att få ut pengarna?! Tydligen räcker det inte bara med att man är i ömmande omständigheter etc, utan man måste bevisa att pengarna kan ge en varaktig lösning på ekonomiska omständigheter, samtidigt som skatteverket hävdar de är YTTERST restriktiva med bevilja sådana ansökningar. Det verkar allså inte räcka med att man "bara" är åt råttorna. Min erfarenhet av myndigheter är attt man måste lyckas skriva rätt formuleringar till dem och åberopa rätt paragrafer, så får man det man behöver. Vad ska jag åberopa/skriva i detta fallet?
Hade avkastningen varit suverän, eller i varje fall bra, hade jag inte brytt mig, men veta att 20 000 kr står och tickar till ingen nytta känns meningslöst. Faktiskt. Speciellt eftersom jag redan har pensionen på det torra i eget sparande + jag arbetat mycket. Är ju inte så att jag skulle spendera upp min kommande pension. Det här fondkontot jag så gärna vill få ut, så pengarna kommer till nytta, är ju inte ens ett komplement! 10 kr/månaden är ett hån!
Jag hade gärna fått ut pengarna och i stället satt in 10 000 kr var till barnen på deras sparkonton, så har de pengar tills de är vuxna. Eller så hade jag kunnat betala tillbaka på ett banklån och bli nästan fri från det. Nyttoexemplen är många.
Men, som sagt, någon som vet vad jag ska åberopa för skäl till skatteverket i Linköping? Plz