• 1
  • 2
2009-08-05, 20:12
Medlem
aaeees avatar
Monterat ett moderkort precis i min dator för det gamla hade blivit konstigt.

Hela monteringen gick fint fasst nu när jag sätter på datorn vill inte skärmen dra igång, den är svart men lyser att den får ström. Alla fläktar går som dom ska osv men det är just det där med skärmen.

Nån som kan hjälpa?
Citera
2009-08-05, 20:22
Medlem
Du säger att skärmen lyser.. Lyser det grönt, alltså som att den är igång eller annan färg, t.ex orange som visar att den är på men i viloläge?

Sitter grafikkortet ordentligt fast?
Skall grafikkortet ha extra spänningsmatning och är denna monterad?
Har du en annan kabel mellan skärm-grafikkort att prova med?
Har du en annan skärm eller ett annat grafikkort att prova med?
Citera
2009-08-05, 20:25
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
Du säger att skärmen lyser.. Lyser det grönt, alltså som att den är igång eller annan färg, t.ex orange som visar att den är på men i viloläge?

Sitter grafikkortet ordentligt fast?
Skall grafikkortet ha extra spänningsmatning och är denna monterad?
Har du en annan kabel mellan skärm-grafikkort att prova med?
Har du en annan skärm eller ett annat grafikkort att prova med?

det sitter fasst bra!
Nej det ska det inte.
Jodå, men ska inte vara något fel på kabeln för den funkade igår så!
Ja det integrerade grafikkortet som sitter på moderkortet, men samma sak där.
Citera
2009-08-05, 20:29
Medlem
aaeees avatar
Kan tillägga det lyser orange utav lampan, även så drar inte mitt usb tangentbord igång.. vilket det borde göra?
Citera
2009-08-05, 20:59
Medlem
Väldigt ofta är det ram minnena som strular vid detta problem. Testa att byta plats på dem om du har fler än ett vill säga. Annars testa byt plats på det ena. Om inget av det funkar får du ta och köpa dig nya minnen
Citera
2009-08-05, 21:07
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Väldigt ofta är det ram minnena som strular vid detta problem. Testa att byta plats på dem om du har fler än ett vill säga. Annars testa byt plats på det ena. Om inget av det funkar får du ta och köpa dig nya minnen

redan prövat men tror du har fel, eftersom inte moderkortet ger ström till usb portarna eller skärmen så måste det ju ha med nätagget och göra? låter iaf logiskt.
Citera
2009-08-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaeee
Kan tillägga det lyser orange utav lampan, även så drar inte mitt usb tangentbord igång.. vilket det borde göra?

Min andra dator var sån ett tag och det slutade med att jag fick byta moderkortet.

Eftersom du har ett nytt så hoppas jag att det inte är så för dig!

Gör som 04052537 säger och koppla ur allt annat som inte är nödvändigt först. Ljudkort, dvd-spelare mm så att du bara har det som krävs för att starta..

Du skulle kunna ta ur grafikkortet med och börja med att se om det funkar med det interna.. så hade jag gjort..

Har du samma grafikkort som innan?

Att inte tangentbordet funkar beror nog på att datorn inte kommer så långt i boot-processen innan något blir fel.

Antar att du har en windowsdator?
Citera
2009-08-05, 21:18
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Min andra dator var sån ett tag och det slutade med att jag fick byta moderkortet.

Eftersom du har ett nytt så hoppas jag att det inte är så för dig!

Gör som 04052537 säger och koppla ur allt annat som inte är nödvändigt först. Ljudkort, dvd-spelare mm så att du bara har det som krävs för att starta..

Du skulle kunna ta ur grafikkortet med och börja med att se om det funkar med det interna.. så hade jag gjort..

Har du samma grafikkort som innan?

Att inte tangentbordet funkar beror nog på att datorn inte kommer så långt i boot-processen innan något blir fel.

Antar att du har en windowsdator?

Har samma grafikkort, och ja det är en windows dator.
Har redan tagit ur grafikkort och annat. det är samma problem.
Grafikkortet funkade igår, skärmen också, minnena också.
så måste va nätagget.
tycker nästan det luktade lite plastigt nu när ja tog av "locket" till datorn.

NÄTAGGET???
Citera
2009-08-05, 21:23
Medlem
Citat:
Har samma grafikkort, och ja det är en windows dator.
Har redan tagit ur grafikkort och annat. det är samma problem.
Grafikkortet funkade igår, skärmen också, minnena också.
så måste va nätagget.
tycker nästan det luktade lite plastigt nu när ja tog av "locket" till datorn.

NÄTAGGET???

Kan så klart vara nätaggregatet, en ofta missad komponent.

Hur blev ditt gamla moderkort "konstigt" och vad var det som gjorde att det var det du bytte?

Kan du inte berätta vad det är för grejer du har i datorn så kanske man kan hitta mer info?
Citera
2009-08-05, 22:42
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Kan så klart vara nätaggregatet, en ofta missad komponent.

Hur blev ditt gamla moderkort "konstigt" och vad var det som gjorde att det var det du bytte?

Kan du inte berätta vad det är för grejer du har i datorn så kanske man kan hitta mer info?

Nu har jag satt in ett nytt nätagg, det var inte felet. still same old prob.

Mitt gamla moderkort, eller ja, vad det nu var? blev konstigt för varje gång jag startade datorn stod det "you may have overclocked your system" blablabla tryck på f1 för att fortsätta.. Sen var det även att "CPU hyper threading enabled" stod det vid boot screenen.

moderkort: Asrock G31M-S G31 chipset, LGA775
Sitter på en pentium 4 processor med 3.0 ghz.
Grafikkort och sånt behöver vi inte tänka på, ska inte vara några som helst problem.

finns det nån möjlighet jag kopplat nån kabel fel i datorn som jag inte vet om som gör att moderkortet inte får ström?
jag tror det är det som är problemet, brukar inte moderkort lysa när dom får ström, mitt gör nämligen inte det 4a stifts kontakten är i osv..

Konstiga var att skärmen funkade igår när jag försökte laga problemet som var med moderkortet innan, men idag när ja köpt ett nytt funkar inte skärmen :S
Senast redigerad av aaeee 2009-08-05 kl. 23:37.
Citera
2009-08-06, 04:28
Medlem
Du kan ju alltid prova med det gamla moderkortet igen så att du ser du väl om det är något annat än moderkortet det är fel på. Nya moderkort har väl 24pins kontakt och en 4pin men eftersom du säger att du har ett nytt nätagg borde det ju ha 24pin det med.
Citera
2009-08-06, 12:02
Medlem
Citat:
redan prövat men tror du har fel, eftersom inte moderkortet ger ström till usb portarna eller skärmen så måste det ju ha med nätagget och göra? låter iaf logiskt.
Skojar du eller? Jag jobbar på en datorbutik och felsöker datorer dagligen. Så du menar att du varit nere och köpt nya ram minnen redan? Det spelar ingen roll om dina USB inte får någon ström. Är en komponent fel kan den slå ut flera. Du tänker fel när du felsöker. Tänk om tänk rätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in