Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-08-06, 12:44
Medlem
Riv ut allt ur datorn. Är datorn död / inte startar kan du även skippa grafikkortet tills den går igång ordentligt.

Sätt ihop de 4 delarna på ett underlag som INTE leder ström tex moderkortets låda. Starta (stäng av, resteta) datorn genom att använda en stjärnskruvmejsel till att röra metall piggarna som kablarna från fronten brukade kopplas till.

Moderkort
Processor + Kylaren
1-2 minne
Nätagg

Bara 4 delar + byggfel att kolla. Gå igenom listan.
Förutom skärm, tangentbord, mus och kablar så har resten tagits bort.

Vilka saker vet du funkar i listan?
Citera
2009-08-06, 13:24
Medlem
Moderkortet får ingen ström.
Dumt att leta andra problem då kanske...

Det sitter en 4 pins 12V kontakt som vill ha ström på från nätagget på ditt moderkort.
http://pici.se/pictures/XUzIorqum.jpg

Sitter den i?
Senast redigerad av joe32 2009-08-06 kl. 13:35.
Citera
2009-08-06, 14:28
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Skojar du eller? Jag jobbar på en datorbutik och felsöker datorer dagligen. Så du menar att du varit nere och köpt nya ram minnen redan? Det spelar ingen roll om dina USB inte får någon ström. Är en komponent fel kan den slå ut flera. Du tänker fel när du felsöker. Tänk om tänk rätt

Okej! har inte köpt nya ramminnen, dock startat utan ram minnena och får pip ljudet så då vet vi ju att den bootar upp dit iaf.
Citera
2009-08-06, 14:29
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe32
Moderkortet får ingen ström.
Dumt att leta andra problem då kanske...

Det sitter en 4 pins 12V kontakt som vill ha ström på från nätagget på ditt moderkort.
http://pici.se/pictures/XUzIorqum.jpg

Sitter den i?

den sitter i!
Citera
2009-08-06, 14:31
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Riv ut allt ur datorn. Är datorn död / inte startar kan du även skippa grafikkortet tills den går igång ordentligt.

Sätt ihop de 4 delarna på ett underlag som INTE leder ström tex moderkortets låda. Starta (stäng av, resteta) datorn genom att använda en stjärnskruvmejsel till att röra metall piggarna som kablarna från fronten brukade kopplas till.

Moderkort
Processor + Kylaren
1-2 minne
Nätagg

Bara 4 delar + byggfel att kolla. Gå igenom listan.
Förutom skärm, tangentbord, mus och kablar så har resten tagits bort.

Vilka saker vet du funkar i listan?

nätagget är det inget fel på, moderkortet ska funka fint (Då jag köpt det igår)
minnena dock vet jag inte om det kan vara nå fel på, processor & kylare har ja inte kollat då ja inte har nån annan processor och kolla med.
Citera
2009-08-06, 14:32
Medlem
aaeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Du kan ju alltid prova med det gamla moderkortet igen så att du ser du väl om det är något annat än moderkortet det är fel på. Nya moderkort har väl 24pins kontakt och en 4pin men eftersom du säger att du har ett nytt nätagg borde det ju ha 24pin det med.

Det har du rätt i, mitt moderkort tar både 20 och 24. och har provat med båda, så nätagget kan uteslutas.
Citera
2009-08-06, 15:28
Medlem
Nytt modekort, skärmen startar inte.

Jag har precis samma problem med min dator, Men jag har redan utesluttit mitt grafikkort, ramminnerna samt processorn med hjälp av uteslutnings metoden.
Om du köpte grejerna på komplett kan du bara be dom skicka efter ett RMA nummer så kan du skicka tbx det så felsöker dom det åt dig. Om det inte är sönder kostar det dig 250:- vilket jag tkr är värt då du kan få 1 nytt modekort om det är sönder. I din sits skulle jag skicka in modekortet då jag tror det är det som är felet, antagligen så kanske du har skickat på modekortet 1 stött vid montering, Använde du ett Antistatarmband när du monterade det?
Citera
2009-08-06, 16:02
Medlem
aaeees avatar
Nu såg jag en sak som inte vart förut när mitt andra moderkort var i,

ja har en liten lampa frampå datorn som brukar lysa grönt, nu lyser den rött några sekunder när jag startar datorn sen slocknar den.
vad beror det på?
Citera
2009-08-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaeee
Nu såg jag en sak som inte vart förut när mitt andra moderkort var i,

ja har en liten lampa frampå datorn som brukar lysa grönt, nu lyser den rött några sekunder när jag startar datorn sen slocknar den.
vad beror det på?

Hör du att hårddisken arbetar? Eller om du håller handen på den, att den går igång.

Apropå lampor.. på min låda är det 2 lampor. En grön som lyser med konstant sken när datorn är på och en röd som lyser när hårddisken arbetar.

Har du dubbelkollat så att du har kopplat kablarna till lampor, power och resetknapp mm rätt?

Min dator jag skrev om är kass igen så jag håller på och felsöker den just nu.. CPU-fläkten startar på den men inte på samma sätt som när allt är OK..

Nu startar den och går med ett konstant, ganska lågt varvtal. När den fungerar så startar fläkten på högt varvtal för att sedan sakta in när den kommer en bit på väg i starten.

Hoppas inte mitt moderkort är kass igen för då blir det aldrig mera MSI!

Sorry för lite trådkapning
Senast redigerad av Trygga Räkan 2009-08-06 kl. 19:38. Anledning: Fler frågor
Citera
2009-08-06, 21:18
Medlem
aaeees avatar
Har nog fått svar på vad som är problemet med min dator nu, processorn.
Så jag köpt ett moderkort i onödan, surt!!!
prövade processorn i en kompis dator och han fick exakt samma problem.
så blir en ny processor imorgon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in