Jag undrar ifall det finns någon som har erfarenhet av banker i england, london. Jag kommer börja plugga där till hösten och ska vara där i minst tre år till. Jag undrar hos vilken bank jag bör öppna mitt bak konto?
De bankerna jag känner till är
NatWest
Abbey (Santander)
Lloyds TSB Bank
HSBC
och sen så tror jag att handelsbanken har en systerbank som också heter handelsbanken i london.
Jag har aldrig varit speciellt insatt i mitt svenska bank konto, men eftersom jag nu ska byta skulle det vara bra att veta vad som skiljer dem åt.
Borde funka på barclays. Ta med papper som intygar att du ska studera. Papper som visar att du har bankkonto i Sverige.
Har skaffat ett bankkonto där själv.
Vet inte så mycket om bankerna i London. Men Handelsbankens kontor i London tror jag inte har så mycket med retail banking att göra utan är nog mest merchant/private banking.
Dokument som du bör har med dig för att öppna ett konto är:
Hyreskontrakt, pass, antagningsbrev från skolan du ska studera på.
Sedan brukar även utländska banker vilja ha rekommendationsbrev från den din bank i Sverige vilket i det här fallet är Handelsbanken. De gör en utskrift av din kontoställning och helst ska de skriva hur mycket du har i £ med den aktuella valutakursen för dagen. Rekommendationsbrevet ska också vara signerat utav 2 banktjänstemen och stämplat med kontorsstämpeln.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!