2009-08-07, 13:50
Medlem
Hej,

Jag undrar ifall det finns någon som har erfarenhet av banker i england, london. Jag kommer börja plugga där till hösten och ska vara där i minst tre år till. Jag undrar hos vilken bank jag bör öppna mitt bak konto?

De bankerna jag känner till är

NatWest

Abbey (Santander)

Lloyds TSB Bank

HSBC

och sen så tror jag att handelsbanken har en systerbank som också heter handelsbanken i london.

Jag har aldrig varit speciellt insatt i mitt svenska bank konto, men eftersom jag nu ska byta skulle det vara bra att veta vad som skiljer dem åt.
Citera
2009-08-07, 13:57
Medlem
-jOE!s avatar
Har för mig att det var lite lurigt att öppna konto i UK. Tror det finns en tråd om det här, sök lite här i privatekonomi!
Citera
2009-08-07, 14:47
Medlem
pazeras avatar
Borde funka på barclays. Ta med papper som intygar att du ska studera. Papper som visar att du har bankkonto i Sverige.
Har skaffat ett bankkonto där själv.
Citera
2009-08-07, 23:40
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Vet inte så mycket om bankerna i London. Men Handelsbankens kontor i London tror jag inte har så mycket med retail banking att göra utan är nog mest merchant/private banking.

Dokument som du bör har med dig för att öppna ett konto är:

Hyreskontrakt, pass, antagningsbrev från skolan du ska studera på.

Sedan brukar även utländska banker vilja ha rekommendationsbrev från den din bank i Sverige vilket i det här fallet är Handelsbanken. De gör en utskrift av din kontoställning och helst ska de skriva hur mycket du har i £ med den aktuella valutakursen för dagen. Rekommendationsbrevet ska också vara signerat utav 2 banktjänstemen och stämplat med kontorsstämpeln.
Citera
2009-08-12, 23:00
Medlem
Mercais avatar
Handelsbanken har Retail i UK också. Bra villkor men relativt ont om kontor.

Jag använder själv Lloyds TSB och är helnöjd.
Citera
2009-09-02, 17:23
Bannlyst
Studerar också i London och har ett bank konto hos Natwest, enda som behövs är legitimation, intyg från ditt uni. Var ska du plugga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in