2009-08-07, 19:54
Medlem
eloges avatar
Stötte på påståendet här på Flashback att manens ollon var evolutionärt utformat för att skovla undan andra mäns sperma. Hur logiskt det än verkar så undrar jag vilka belägg det finns för det. Ett starkt belägg vore om det finns en markant skillnad i apparatens utformning mellan arter som har en monogam överlevnadsstrategi och de som mer kör med swingersstilen. Är det så eller finns det andra belägg?

Nästa frågeställning är hur effektiv skovlingseffekten kan vara? Det är inte helt ovanligt att både två och tre män kan vara aktuella i ett faderskapsmål. Är det så att sista man på plan helt klart har oddsen på sin sida eller kan skovlingseffekten som bäst utjämna oddsen något? Spontant känns det som att det skulle gynna evolutionen om första man på plan skulle ha bäst möjlighet att få avkomma, men det kanske inte är så.
Citera
2009-08-07, 21:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Helt makalöst. På fem inlägg blir det tre tillsägelser till lika många användare!

Ollonets utformning är topic! Om inget fattar det så är ~87% av tråden raderad som OT/Trams.

/Mod

Sedan är ollonet format i grova drag som en hulling. Lätt att stöta in, och på väg ut skaver det kanske med annans säd. Eller så är kransen helt enkelt till för att få mannen att komma så snabbt som möjligt.

/WG2
Senast redigerad av WirelessGkit2 2009-08-07 kl. 21:56.
Citera
2009-08-08, 19:07
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
[b]
Sedan är ollonet format i grova drag som en hulling. Lätt att stöta in, och på väg ut skaver det kanske med annans säd. Eller så är kransen helt enkelt till för att få mannen att komma så snabbt som möjligt.

/WG2
Som du skriver så kan man tänka sig alternativa förklaringar till utformningen.

Schimpanserna är erkända swingers och de är begåvade med relativt sett större organ än deras mer stillsamma släktingar gorillorna. Men skiljer sig då själva toppsektionen åt mellan arterna. Ett svar på det kunde vara en viktig ledtråd när det gäller den första frågeställningen.

Var är evolutionsbiologerna när vi behöver dem?
Citera
2009-08-12, 22:54
Medlem
Poeten-Skes avatar
Väldigt intressant fråga, personligen tror jag det har att göra med att underlätta för män att komma in i kvinnor utan att hamna i problem med alltför trånga och torra (anpassar sig ju "stegvis"). En annan möjlighet är att det underlättar att våldta kvinnor vilket jag kan tänka mig påverkat den evolutionära historien ganska rejält genom tiden. Med tanke på hur många som dödades i interna strider och externa strider i homo sapiens barndom så är det inte konstigt om man tog chansen att våldta lite här och där för att sprida sin säd bland fienden (eller grannens fru).
Citera
2009-08-12, 23:02
Medlem
Varangians avatar
Jag anar att det hela är tämligen enkelt:

1) Ollonet är något större än penisen och förhindrar därför att man "slinker ur" allt för många gånger.

2) Ollonet är markant annorlunda än penisen eftersom nervrikedomen och däremed blodgenomströmningen är så pass mycket högre (för att möjliggöra sexuell stimulans).
Citera
2009-08-14, 01:06
Medlem
hyperon4s avatar
Jag har ingen aning om detta stämmer. Men under en resa utomlands såg jag 2 hundar para sig..(från hotell balkong) och det verkade som att hanen inte kunde komma loss direkt efter själva akten.

Jag har ingen aning om detta är vanligt när hundar parar sig. kanske var en konstig hund vad vet jag. Så det kan nog stämma ganska bra. Hulling teorin som någon sa... då det säkert ökar chansen att mer sperma når ägget... ???

Citera
2009-08-14, 01:18
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperon4
Jag har ingen aning om detta stämmer. Men under en resa utomlands såg jag 2 hundar para sig..(från hotell balkong) och det verkade som att hanen inte kunde komma loss direkt efter själva akten.

Jag har ingen aning om detta är vanligt när hundar parar sig. kanske var en konstig hund vad vet jag. Så det kan nog stämma ganska bra. Hulling teorin som någon sa... då det säkert ökar chansen att mer sperma når ägget... ???

Det är korrekt. Hundar har en körtel vid penisroten som sväller upp och gör att de fastnar som pitten i greta. Det känns som är en bättre lösning för att inte slinka ur men skulle vara jobbigt när man bara vill rulla över och somna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in