Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-08, 00:54
Medlem
micaeles avatar
(denna tråd har skapats på uppdrag av en annan användare som inte vill ståta med sitt användarnamn då risk för sammankoppling namn<->person finns, det är alltså INTE micaele som har utfört handlingarna eller komponerat textens innehåll)

Har varit aktiv på blocket senaste två veckorna som bedragare. Har funkat alldeles utmärkt och dragit in runt 10.000. Givetvis har jag varit medveten om de finns väldigt få risker att åka fast samt kollade upp det mesta i minsta detalj så lite koll har jag allt

Jag har blåst kanske 6-7 personer och la ut ytterligare en annons ikväll då fick jag se till min förvåning att annonsen ej godkändes pga orealistiska erbjudanden. Jag kontaktade då blockets kundservice och frågade vad som pågick. Fick då ett svar att flera personer har skickat in klagomål om just mig då de inte fått sina varor så de var tvungna att stänga av mig från blocket tills vidare. Jaså hur då tänkte jag? Jag har ju haft olika mejladresser varje gång. Hur kan de då veta vem jag är?

Jo givetvis har de sett från vilket nummer annonserna betalats och spärrat genom det.

Hm. Så min fråga är om det är någon annan som fått ett liknande mejl och vad för åtgärder som skett? Jag har utgett mig för att vara helt andra personer än mig själv och bott i städer ca. 40 mil från min egna stad och använt som sagt ett helt annat namn. Det enda offrena har på mig är ett kontonummer som de inte kommer nånvart alls med så länge inte polisen sätter sig upp från soffan och ska fullfölja anmälningarna om det nu ens finns några polisanmälningar som är skedda.

Dessutom har ju blocket mitt telefonnummer och jag har spekulerat fram och tillbaka i timtal nu och vad jag kommer fram till är att inget kommer att ske men att risken ändå finns. Nå, jag är mycket medveten om att jag har gjort olagliga handlingar men kul har jag haft, för pengarna också. Som nybliven student ser jag det som en hobby. MEN nu till huvudsaken igen.

Vad kommer blocket ta till för åtgärder?

De har mitt hemnummer och de har fått in mer än en anmälan på mig.

Hur kommer detta scenario sluta? Kommer jag gå fri och personerna som blivit blåsa kommer inte se en skymt av sina pengar eller tror ni att risken för en rättegång är stor/liten?

Vänlig hälsning en lite förvirrande bedragare
Citera
2009-08-08, 01:07
Medlem
Arch_Angels avatar
skottpengar på sånna som du

onTopic: ser som tur var mer & mer att idioter som du åker fast. Även idioter som blåser folk på småa summor så inte tror jag som tur är att det inte är säkert längre. polisen verkar ta det på allvar otroligt nog
Citera
2009-08-08, 01:13
Medlem
LiLWizs avatar
Du kommer med stor sannolikhet att åka dit. Det kanske dröjer ett tag, några månader eller så. Du hinner hinka lite champange med nyparfymerade 19-åringar på det lokala haket. Bedrägeri är härligt. Men det slutar oftast med skit.

Personligen har jag inget emot kreditkortsbedrägeri, då får privatpersonen tillbaka pengarna efter någon dag och banken/försäkringsbolaget tar smällen.

Men när det handlar om annonsbedrägeri som Blocket tycker jag det är rätt illa. Det är mer personligt då.

Tycker du gör bäst i att anmäla ditt konto hos banken som stulet eller på annat vis missbrukat av någon annan person som kommit över både ditt kort och kod. Du har ju såklart inte befunnit dig i din hemstad och ställer dig självklart oskyldig till alla anklagelser.

Men jag hoppas ju såklart att du får dig en volta + böter. Men det har inte med saken att göra.
Citera
2009-08-08, 01:13
Medlem
TTKs avatar
Ett flertal inlägg med personers åsikter har raderats. Tillsägelser kommer delas ut för liknande ot från och med nu.

/Mod
Citera
2009-08-08, 01:32
Medlem
StrongBads avatar
Jag hade i gymnasiet en klasskamrat som gjorde precis som du, var väldigt noga med att sopa igen sina spår osv. Dock fick han ingen tillsägelse likt dig utan bara en polisanmälning smack på. Så om de är dig på spåren redan nu känns det som stor risk att du kommer åka fast.
Citera
2009-08-08, 03:32
Medlem
chefsmajsters avatar
Hade dom bara haft ditt kontonummer så hade du en chans att åberopa att kontot och kontokortet missbrukats av någon annan. Du skulle även behöva bevis för detta.

Eftersom det blir en polissak så kan dom självklart se att du tilldelats ip-adressen som du använt vid tidpunkten för uppläggning av annonserna. Detta tillsammans med ditt kontonr och telenr gör det riktigt svårt för dig att komma undan.

Har för mig att straffet är böter och upp till 6 månaders fängelse. Du blir väl återbetalningsskyldig och skadeståndsskyldig. Så dina lättförtjänta 10 000kr kommer straffa sig hårt och i det långa loppet så var inte det här ett brott som lönade sig, tvärt om. Du kommer få betala mångdubbelt av det du har snott.

Dessutom är ett straff som bedragare ingen bra merit att ha med sig i bagaget när du söker jobb i framtiden. Blir det finkan så är det en ännu sämre merit.

Skulle jag vara du så hade jag försökt ställt det till rätta omgående innan det är för sent, bättre att betala tillbaka de 10 000 som du snott och hitta på en bra ursäkt till varför dom inte fått sina saker. Annars måste du ju betala mycket mer senare...

bra ursäkter = sjukdom, olycka, någon närståendes dödsfall, rånad/inbrott - dom tog din dator och mobil o.s.v.
Citera
2009-08-08, 04:25
Medlem
Whiteliess avatar
Du verkar stolt som bedragare i sättet att skriva. Det här kommer nog vara något du kommer ligga och tänka på om kvällarna om några år när du söker jobb och de vill begära brottsregisterutdrag och måste ditcha jobbet. Men det är rätt åt dig.

Det kan ta tid, beror på hur fort polisen i just din kommun/län arbetar just nu med bedrägerierna, men antalet resurser som lagts inom polisen på bedrägerier, kort/internetfrauds har ökat markant bara de senaste 1-3 åren (är rätt säker på detta).

Du kommer, förutsatt att du gjort flera bedrägerier för 10tkr+, åka dit. Enda sättet att komma undan på är att använda vpn + oreggade kontantkort + målvaktskonto. Att bedra folk att skicka pengar till sitt egna konto är inte bara dumt, det är idiotiskt.

Att kolla upp vilken bank du använder dig av är piece a cake också, så kanske har du blåst fel person med en kontakt på just den banken eller en snäll bankman. Då ligger du inte lika säkert till längre om han bestämmer sig för att besöka dig och säga hej...

Hoppas du haft riktigt kul för pengarna för de ska tillbaka med besked (och ränta).

Blåsa hederliga människor. Fegt.

Edit: dåligt av micaele att lägga upp texten överhuvudtaget, du får be honom att skapa ett eget konto imo.
Senast redigerad av Whitelies 2009-08-08 kl. 04:31.
Citera
2009-08-08, 04:40
Medlem
CodeMANs avatar
Visst sitter Blocket på en del information, dvs. ipadresser som man har använt, och telefonnummer som man har betalat annonserna med, men min uppfattning när det gäller polisens attityd mot sån information är att de inte tolkar det som tillräckligt.

De kan komma påstå att man kan använda proxys, och att man kan betala annonser mha kontaktkort. Det enda värdefulla beviset är bankkontonumret, men av erfarenhet vet vi ju (tack vare alla trådar här på FB) att inte ens ett bankkontonummer räcker för åtal.
Citera
2009-08-08, 10:24
Medlem
rogerks avatar
Snubben som stal mitt fordon o annonserade ut det på Blocket åkte dit. Dom spårade honom på mobilnummret som han hade betalat annonsen med. Han surfade via nån anonymitetsserver i Finland men det hjälpte ej. Han blev åtalad ca 6 månader efter att fordonet blev beslagtaget.
Senast redigerad av rogerk 2009-08-08 kl. 10:26.
Citera
2009-08-09, 12:30
Medlem
När man i sina unga år skulle köpa World of Warcraft-konto för sommarjobbspengar blev jag blåst tack vare min egen dumhet.

Anmälde händelsen och trodde allt rann ut i sanden men några månader senare kom det ett brev från polisen att killen hade åkt fast, dock vet jag inte vad som hände. Antagligen ingenting eftersom det stod att han var under 15. Jag tror att de plockade honom på bankkontonumret allt eftersom han lurade fler människor och fick fler anmälningar. Eftersom du har bedragit ett flertal så tror jag att du kommer åka dit, om man håller sig till en gång klarar man sig antagligen.
Citera
2009-08-09, 12:48
Medlem
Pörrs avatar
Ot raderat. Tillsägelse till piekna för trams.

/Moderator
Citera
2009-08-09, 12:59
Medlem
jag känner en kille extremt vagt som jag visste pysslade med samma saker som du. han hamnade i samma sits, dvs "avstängd" från blocket, vilket jag inte trodde gick. han blev polisanmäld då någon fick tag i namn till kontonumret, troligt är att någon arbetade på bank eller kände någon som arbetade på bank och vida översteg sina befogenheter.

i vilket fall som helst så las åtalet ner pga att det var så små summor eller hur det nu var. nerlagt iaf. killen, vars namn nu ändå fanns där ute åkte dock på en sån sjuk misshandel så att man inte hade vågat posta det i gore-trådarna. liggandes på akuten med livshotande skador i över en månad, men överlevde.

hur det gick för ev banktjänsteman har jag inte den blekaste om, det kan ha varit väldigt svårt att spåra om man skulle ta upp allas bekantskapskretsar.
ingen åkte fast för misshandeln heller, då det var flertalet som hade motiv inom en ganska nära radie (han hade inga 40 mil tillgodo).

jag hoppas ju nu att du inte råkat blåsa fel personer eftersom att bli skadeståndsskyldig på 10000 är inte hela livet, men att åka på megasmisk för 10000 är nog inte så väldigt värt. då är det bättre att arbeta i en månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in