2006-12-20, 17:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag var den enda i min bygd som slog över med mopeden när man stegrade lite väl mycket,
förr åt jag ibland på mcdonalds och hände ett flertal gånger när man backa ur gjorde en kraftig 90 graders sväng och körde iväg och allt över 1500 varv så gick den upp på bakhjulet.
behövdes löjligt lite för den skulle gå upp på bakhjulet så man fick va lite försiktig.

tror jag hade 14-32 drevning på, har än idag inte hittat en backe brant nog för att den inte skulle orka på 2:an, 2ggr dock fick jag vända.
ena gången var backen såpass brant så bensinen inte kom ner till förgasarn, andra gången var det blött ch började spinna på lite löv.

älskade bottendraget som fanns i motorn, full kraft redan från tomgång.

men hade skivbroms fram och det var åt helvete, såfort de va fuktigt ute och skivan blev blöt så tappa man en stor del av bromskraften.
F*n så irriterande de va,

finns nästan inga k50 kvar idag, tror jag bara sett en detta året som fortfarande ser ut att va i orginalskick och gå som orginal.
Citera
2006-12-20, 17:45
Medlem
xallos avatar
Ojoj min gamla Kreidler florett med fläktkyld 12 hk cylle och fempetad låda, det var grejjer det!
Citera
2006-12-20, 17:45
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
finns nästan inga k50 kvar idag, tror jag bara sett en detta året som fortfarande ser ut att va i orginalskick och gå som orginal.

Har sett en par-tre stycken glida omkring i stan faktiskt, riktigt trevligt att se.

Skivbromsen var, som du säger, riktigt jävla dålig. Använde aldrig den, utan körde med bakbromsen istället. Trumbromsen kändes säkrare på något vis.

Enda egentligen problemet jag hade med den var när tändspolen la av (och alla skrek i kör att det var brytarspetsarna som var slut. Jo tjena, byt dom åt åt mig då så ska du få en överraskning, dumfan ) och som sagt, när ett lager säckade ihop. Vilket det var minns jag inte, men någon kanske känner igen beteckningen 6006Q? Vad kan det ha varit? (Varför i helvete kommer jag ihåg beteckningen för?)
Citera
2006-12-20, 17:52
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Enda egentligen problemet jag hade med den var när tändspolen la av (och alla skrek i kör att det var brytarspetsarna som var slut. Jo tjena, byt dom åt åt mig då så ska du få en överraskning
ååhh du menar dom där brytarspetsarna som inte går att ställa in korrekt på grund av de där förbannade svänghjulet
undra va de va för nån tomte som arbeta den "designdagen" egentligen.

gjorde en snabb asökning på 6006 och att dömma av storleken så skulle jag tro det är ingående axel i växellådan som kopplingen sitter på.
sist jag kollade på de lagret låg de på 500 spänn nytt.

själv gick jag och köpte en ny motor istället, räknade ut att de skulle bli billigare än att renovera den jag hade.
Citera
2006-12-20, 18:10
Medlem
core_s avatar
Citat:
ååhh du menar dom där brytarspetsarna som inte går att ställa in korrekt på grund av de där förbannade svänghjulet
undra va de va för nån tomte som arbeta den "designdagen" egentligen.

gjorde en snabb asökning på 6006 och att dömma av storleken så skulle jag tro det är ingående axel i växellådan som kopplingen sitter på.
sist jag kollade på de lagret låg de på 500 spänn nytt.

själv gick jag och köpte en ny motor istället, räknade ut att de skulle bli billigare än att renovera den jag hade.

Så var det nog ja. Minns att det var 10mm brett, vilket var helt jävla omöjligt att få tag på på den tiden iaf. Hence, direktimport. 150 spänn hamnade det på med skatter, tull och allt vad det är. Humant

Hähä motorbyte? Det var drastiskt, med den evighetsspisen
Citera
2006-12-20, 18:16
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Hähä motorbyte? Det var drastiskt, med den evighetsspisen
växelaxel förstörd, alla lager i motorn va slut samt packboxar.

det var en bra bit över 1000spänn för lager och axel samtidigt som kopplingskorgen va i småtaskigt skick, gummiupphängningen va på väg att ge sej så köpte en bättre begagnad för 1500 som va nyare med oljepump.
Citera
2006-12-20, 20:12
Medlem
toaborstes avatar
ljuva 80tal!ärvde en nv117 autoped enpetare(årsm 54) 35km/tim fullt tillräckligt för en tanig fjortis,sen rulla det på med puch racing me 5 1/2 cyl 12mm bing&trimrör 55km,compact me 60cc fs1 motor 16,5 mm förg,taskiga bromsar va garanti för intressanta åkturer,sen vart det yamma fs1 me vanliga trimmet 60cc(2st kanalväggar bortslipade va en trend i byn,åt kolvringar men gick som ett skållat..... )16,5 förg&addemoto reeds,rensad dämpare&naturligtvis den lätt slirande kopplingen pga drevningen som va optimerad för den ack så viktiga toppfarten 80+ beroende på väder,en sen höstkväll i okt på en trimmad fs1 de va lycka de annat vinterkul va ju isiga skoterspår(ända tills man skar igenom me framhjulet) ja addemoto,alvars racing,hobbex,hööks(?)har man haft mkt nöje av till bypolisens stora förtret mfl
Citera
2006-12-20, 21:03
Medlem
tjaboooos avatar
alla dessa fina minnen och så springer en del troll runt och gastar om att mopeder borde förbjudas.
Citera
2006-12-20, 21:20
Medlem
Nostalgi:

Crescent Kompakt. Började med att bara ha ett ställbart munstycke på den! Körställningen man har då är så jäävla klockren Var man riktigt finkänslig på munstycket kunde man pressa upp den i 45! Sen köpte jag trim av en lokal moppegubbe, då gjorde den hela 60 Men de va fördjävla tuff den moppen..

Sen fick jag en Suzuki TS när jag fyllde moppe, hade 70 cc och bytte munstycken i förgasaren, gjorde väl ca 70 km/h. Idag är jag tacksam för att den inte gick fortare, man har faan INGET omdöme när man är 15
Citera
2006-12-21, 10:24
Medlem
Mr 9-5s avatar
Hmm ska se om man kan dra sig till minnes...

En suzuki k50 portad planad och 80cc om jag inte minns fel, pipor, 4 läppars kolfiberreeds (de i metall höll inte, vart bara skit kvar av bladen. Fabriksfel el dyl ) Drevad (kommer inte ihåg kuggen)
förgasare och alla pluggar borrade, även den som sitter bakom förgasaren som förövrigt knäckte 3-4st sk "pansarborrar" innan den gav med sig och det var ändå på en stor verkstad med riktiga borrmaskiner osv...

Nåväl det är ungefär vad jag kommer ihåg, sen har jag för mig att det var rätt svårt att hitta väss till moppen...

Fan vilken skönhet det var när man tänker efter... Ska prova leta fram lite bilder
Citera
2006-12-21, 10:28
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr 9-5
Nåväl det är ungefär vad jag kommer ihåg, sen har jag för mig att det var rätt svårt att hitta väss till moppen...
när jag kollade för 4-5år sen va de enklare att hitta trim än orginaldelar, 5.5 och 60cc inga problem och även 50cc special fanns.
16.5mm förgasare och 2läppars reedventil va lätt hittat.

trimkåpa och trimavgasysstem va de lite värre med.
Citera
2006-12-21, 10:30
Medlem
Mr 9-5s avatar
Citat:
inofficielt har suzuki sagt att motorn skall klara att köras utan koppling, själv hoppade jag ofta över kopplingen när jag gick från 3:an till 4:an.
motorn va så otroligt fin när man fick in känslan så blev det inga ryck eller missljud alls.
4:an till 3:an gick också bra..

sista året har jag för mig att jag inte tittade åt kopplingen en gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in