2003-12-09, 11:10
Medlem
Jag och "kompisarna från förr" snackade häromdagen om våra gamla mopeder. Ett par oinvigda från ett annat ställe lyssnade också, och verkade inte helt insatta i trimmandets ädla värld. Hur är det med er FBare? Vad hade ni för trim? Jag måste väl berätta att jag är lantis, i stan är det väl inte så vanligt med toktrim.
Jag började min bana med en gammal Zündapp, som fick "vanlig" behandling, med cylinder, topp och förgasare. Ett par Puchar senare var det dags för den fulländade mopeden. Tillägas bör att farsan är gammal knutte, och tyckte att jag givetvis skulle kör trimmat(tack far). Mopeden i fråga var en Suzuki TS, årsmodell nittionågonting, och det som var gjort på den var:

-80 cc cylinder, fullportad och med polerade kanaler på avgas(givetvis inte på insug)
-Jackad kolv, plastad under för att höja vevhuskomp
-Nållager på kolvbult utbytt mot bussning(tål rätt mycket mer, men har tyvärr lite mer friktion
-planad originaltopp
-reedventiler från DT-R, större och går att få dit utan allt för mycket pyssel
-Grovkrök och egen effekt"ljuddämpare" med ställbart motstånd
-Mikuni 20 förgasare, eget insug(provade med fuggar från 17 till 24 mm, men 20n var bäst)
-Upptagen luftburk
-frånkopplad oljepump, köra på oljeblandat
-5-växlat med delar från de TS som såldes utomlands
-maxdrevat
Effekt och toppastighet ljugs det tillräckligt om, så det skriver jag inget om.
Mopeden utprovades i ett otal versioner, men det här var det vinnande konceptet. Den käkade dock kopplingskorgar på löpande band, tror jag bytte tre gånger på två år.
Nu spar jag till riktig hoj, har haft MC-lapp i 7 år, så det börjar bli dags för en Triumph Tiger, sent 50-tal.
Citera
2003-12-09, 15:31
Medlem
-Dr-s avatar
Jag hadde en DT-50 och en YZ-80 (gammal luftkyld) tog motorn från 80ān och vips en moppe med 6 växlar som toppade 120 km/h enligt hastighetsmätaren på en bil som körde brevid.
Citera
2003-12-09, 16:08
Medlem
kamizs avatar
Hade en Yamaha DT50R som gick i 37 med effektkrök.. men faan vad fin den var
Citera
2003-12-09, 16:21
Medlem
Motorbyte är bra, fast lite fusk. En KS100 motor passar i stort sett rakt av på en vanlig KS också...
Citera
2003-12-09, 17:01
Medlem
rotbergs avatar
På 60-talet gick det inte så särskilt fort. Köpte världens pakettrim till en Puch. Snabbast på byn vilket blev 65km/h. Då räknar jag inte Zündappfusk som 125cc osv.
Citera
2003-12-09, 19:10
Bannlyst
Piaggio Typhoon köpt i danmark

Orginal eu moped 55 km/h

ny böj och ny variator gjorde den 85-90 km/h

det var roliga tider det...

Körde man ifrån polisen ett par gånger med
Citera
2003-12-09, 20:50
Medlem
Stockos avatar
Hade en Honda MT50 med effektkrök, större insug, drevning och 5.5hk-cylinder.
Kunde få upp den i 80-90km/h men då var den inte så rolig. Va bättre med lite mindre drevning så den gjord runt 70-80 och hade rejält drag istället.

Lite småtrim åkte på under tiden också, lättare reedventiler, vakumlåda, jamarcoler-ljuddämpare osv men det gör ju inte någon större skillnad.
Citera
2003-12-10, 16:05
Medlem
Monarscoots avatar
zundapp

Jag håller faktiskt på just nu med en zundappsnurra som jag skall sätta på en monark senior (60-tals 3-hjulig handikappmoppe typ)

Det blir 13.5 hk(?) 70cc Eurocylindro. 20 mm bing. Portat block på en nyrenoverad 4vxl motor med förstärkta fjädrar... Ev portar jag avgasdelen för högre varv...men är mer sugen på en rapp moppe som håller än en tokrapp moppe som rasar efter ett tag. Med dessa åtgärder borde jag kunna få ut kanske 6-8 hk..toppfart på kanske 75km/h med bekväm drevning...wheeliebars kommer att krävas på denna moppe..dessa kommer jag att klä med magnesium eller nåt annat som gnistrar bra

Jag är hmmm 30+ och har skitkul med moppar.
Citera
2003-12-10, 16:22
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Puch Monza, borttagen plugg. Gick i hela 43 km/h, (polisens uppskattning) polisens gräns för olika tolernasnivåer går på 38 km/h. Gissa vem som fick gå hem utan moped? Den sorgligaste jävla trimmning jag har sett i hela mitt liv. Att polisen ens orkar bry sig om sådana saker är ett under.
Citera
2003-12-10, 17:16
Medlem
Moppe är alltid kul, 30 eller 15 år kvittar. Letar med ljus och lykta efter en Alabama med styrväxel, som ska få hela programet.

Fixat: Stavar som ett arsel ibland
Citera
2003-12-12, 19:53
Medlem
Secs avatar
hade en sliten dakota...med 60cc och borrad förgasare gjorde den max 35 på plan mark..! hahaha...men i nerförsbacke kunde man få upp den i 65.. i uppförsbacke gjorde den dock max 15....skum moppe...pallade inte byta drev heller...
ska köpa mig en dakota igen!
Citera
2003-12-12, 20:55
Medlem
L_BRUCEs avatar
En Zündapp med 70cc och en förgasare som var större än orginal kommer inte ihåg hur stor den var just nu... gick i 90 km/h med rätt drevning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in