Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-09, 00:20
Medlem
Jag installerade precis Windows Vista på min Dell inspiron 6000 där jag tidigare använde XP. Installationen gick bra men ljudkortet fungerar inte längre.

I device manager finns det en Multimedia Audio Controller under "other devices", som troligen är mitt ljudkort, och som saknar installerade drivrutiner. Däremot finns det inga uppgifter i dess properties om ljudkortets eller tillverkarens namn, och om jag låter windows söka på nätet efter drivrutiner hittar den ingenting.

Problemet är nu att jag inte kommer ihåg namnet på ljudkortet - finns det något sätt att få reda på det när inte ens windows kan få fram det, så att jag kan leta upp rätt drivrutiner online?

Alternativt finns det några standarddrivrutiner som fungerar till i princip alla ljudkort på marknaden?
Citera
2009-08-09, 00:35
Medlem
Alfaslangs avatar
Om du går tillbaka till Properties på ljudkortet i Device Manager så hittar du en flik som heter Details.

Klicka på den och välj "Device Instance Id" i dropdown-listan.

Där hittar du något i stil med "PCI\VEN_1022&DEV_2000&SUBSYS_20001022&REV_blablab la". Det är VEN och DEV som är intressanta. Siffrorna kommer att skilja från hur det ser ut hos dig, då jag använder mitt nätverkskort som exempel.

Gå till http://pci-ids.ucw.cz/read/PC/ och klicka på förstasiffran från VEN under rubriken "Vendors". I mitt fall blir det 1 eftersom för mig står det 1022. Rulla ner tills du hittar hela VEN och klicka på den. Nu är det dags att hitta DEV, vilket i mitt fall blir 2000. Där bör det stå i "Name"-fältet vad du har för ljudkort.
Citera
2009-08-09, 01:07
Medlem
hasenfrasens avatar
Det är ett Soundblaster-kort som inte har officiellt stöd i Windows 7.

http://kxproject.lugosoft.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in