• 1
  • 2
2009-08-12, 02:43
Medlem
Först vill jag säga att Kungen verkar riktigt skön! Han kanske inte är en av de smartaste, men men.

Jag har sökt lite på forumet men utan resultat. Nu till min fråga.

Kan vi i Sverige avskaffa monarkin?
2009-08-12, 02:46
Medlem
PowerSources avatar
ja, fullständigt stör mig på den.
ska vi betala massa pengar bara för att han ska ha det skönt?
hörde att nu när det var någon av prinsessorna som hade förlovat sig, så satt regeringen och beslutade hur mycket pengar de skulle sponsra med. för helvete, det finns viktigare saker!
2009-08-12, 02:52
Medlem
kaktusagents avatar
Fan vad tragiskt det är med alla som bara tror att kungahuset spenderar. Den pr som de gör för sverige är värt betydligt mycket mer än de 50000000 de får i apanage per år!

puckon
2009-08-12, 02:52
Medlem
Erods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSource
ja, fullständigt stör mig på den.
ska vi betala massa pengar bara för att han ska ha det skönt?
hörde att nu när det var någon av prinsessorna som hade förlovat sig, så satt regeringen och beslutade hur mycket pengar de skulle sponsra med. för helvete, det finns viktigare saker!

Fanns någon undersökning att vi tjänar på kungafamiljen dvs monarkin. Tänk dig själv, nästan alla kungahusen i Europa ska komma till bröllopet för Viktoria och Daniel i Stockholm. Alla andra kungafamiljerna ska ha nya kläder, dem ska ha någonstans att bo, dem ska ha allt möjligt mellan himmel och gjord.

Och är det inte fint med lite form av tradition i landet, att det är en kungafamilj sen det har varit i nästan 1600 år nu?

Jag tycker det iaf.
2009-08-12, 02:54
Medlem
Mja, det är ju inte lite pengar som kommer läggas ut på de båda bröllopen, pengar som hade kunnat göra rätt stor nytta för vårat samhälle.
Sant som det är sagt, vi får nog in ganska mycket pengar på grund av all media som kommer vara vid dessa tillfällen. Men jag tror verkligen inte att de pengar som drars in vid bröllopen unnar oss andra skattebetalare mer än de som bor i sthlm och äger olika affärer och butiker då tyskarna kommer handla i dem.

Men allt handlar ju om tradition tror jag, att man ska bevara den och det är bra.

Men håll er till min fråga angående om vi kan avskaffa monarkin eller inte.
Senast redigerad av Adebizi 2009-08-12 kl. 03:02.
2009-08-12, 02:59
Medlem
kaktusagents avatar
Egentligen vill jag sova nu, men kan inte p.g.a för högt intag av koffein.

Kort men konsist: Kungahuset tjänar igen pengarna för både apanaget, bröllopet och andra avgifter. Flerfaldigt!
2009-08-12, 03:01
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erod
Fanns någon undersökning att vi tjänar på kungafamiljen dvs monarkin. Tänk dig själv, nästan alla kungahusen i Europa ska komma till bröllopet för Viktoria och Daniel i Stockholm. Alla andra kungafamiljerna ska ha nya kläder, dem ska ha någonstans att bo, dem ska ha allt möjligt mellan himmel och gjord.

Och är det inte fint med lite form av tradition i landet, att det är en kungafamilj sen det har varit i nästan 1600 år nu?

Jag tycker det iaf.

Nja, vår nuvarande monark, Carl XVI Gustaf, härstammar från Jean Baptiste Bernadotte och början av 1800-talet.

Angående apanaget. Är det inte så att apanaget, som kungahuset får, egentligen kom till efter att Jean Baptiste Bernadotte betalade av den svenska statsskulden? Man gjorde en deal, och den håller man än idag?

Edit: Kanske missuppfattade dig, Erod.
2009-08-12, 03:19
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erod

Jag tycker det iaf.
Fast andra kungafamiljer besöker bara sverige för att hon ska gifta sig? Då får hon gifta sig många gånger för att de ska bli vinst. Eller så får får käre kung skaffa fler kungabarn.

Jag tycker vi avskaffar monarkin. Omodernt och onödigt. Ingen bryr sig om vem som är kung var längre. Det är bara en random lyx en random människa får, villket är löjligt.
2009-08-12, 03:36
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Fast andra kungafamiljer besöker bara sverige för att hon ska gifta sig? Då får hon gifta sig många gånger för att de ska bli vinst. Eller så får får käre kung skaffa fler kungabarn.

Jag tycker vi avskaffar monarkin. Omodernt och onödigt. Ingen bryr sig om vem som är kung var längre. Det är bara en random lyx en random människa får, villket är löjligt.

Jo, det är väldigt många som bryr sig om vem som är kung eller ej. Stödet för monarkin är faktiskt högre än på väldigt länge (runt 80 % tycker att vi ska ha kvar monarkin).
2009-08-12, 03:36
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash

Det finns en marknad för det också. Det är dessutom en annan charm att åka in i ett kungarike än i en republik när man korsar gränsen till ett land. Hur sexigt är det med en president? Första jag tänker på när jag tänker på president är väl en Reinfeldt typ som sitter med kilometervis med papper framför sig bakom ett skrivbord och är upptagen. Medan en kung - festligheter, skvaller, tradition m.m.. Helt annan charm att veta att ett land är en fungerande demokrati som klarar av att bevara gamla fina traditioner men samtidigt att se framåt.

Till er alla antirojalister: Om ni någonsin åker till England och ser på vaktbytet eller går till något annat som är direkt eller indirekt kungafamiljen i England är ni inget annat än hycklare.
2009-08-12, 03:41
Medlem
wembis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adebizi

Kan vi i Sverige avskaffa monarkin?

Du kan döda kungen och ta hans plats, men du kan inte avskaffa monarkin.
2009-08-12, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wembi
Du kan döda kungen och ta hans plats, men du kan inte avskaffa monarkin.

haha, några källor på att det inte går att avskaffa monarkin ?

Tänk er nu liksom när vi får en drottning och hon verkligen skämmer ut Sverige och dess befolkning, hon gör de värsta sakerna man kan tänka sig.
Och vi Svenska medborgare bestämmer oss att vi inte längre vill ha monarik eftersom det börjar gå överstyr, det ända vi kan välja på är att flytta från vårt vackra Sverige
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in