2003-12-12, 12:58
Medlem
AnkBanks avatar
Ja, för att få det som en spelfråga hittar jag på ett spel runt problemet.

Fem personer skall dra ett kort var från en hög med fem kort. Man får ta vilket kort man vill och valörerna på korten är 2, 3, 4, 5, 6.
Den som får det minsta kortet skall ge 100:- till var och en av de andra deltagarna.

Den som drar först har således 20% chans att bli av med 400:-, men om han inte blir av med det så är det helt plötsligt 25% chans för nästa dragare att bli av med pengar. Alltså sämre odds.

Detta ger ju att det alltid verkar vara bäst att vara den som drar först.

Men på ett ellet annat sätt måste man kanske moträkna det mot antal gånger som första dragaren förlorar, då behöver ju ingen annan dra, och deras odds att förlora blir 0%.

Finns det något/några fel i min tankegång, och kan man sätta upp en matematiskt formel angående detta?
Citera
2003-12-12, 13:19
Medlem
Det spelar ingen roll i vilken turordning korten dras, det är alltid samma sannolikhet för alla att dra det lägsta kortet. Att de som drar senare får sämre odds utjämnas av att de inte behöver dra lika ofta.

Exempelvis. Anta att vi spelar spelet 1000 ggr.

Person nr 1 drar lägsta kortet 20% av gångerna, alltså 200 ggr.

Person nr 2 drar lägsta kortet 25% av de gånger person 1 inte drar lägsta kortet, alltså 25% av 800 = 200 ggr.

Person nr tre drar lägsta kortet 33,33333% av gångerna person 1 och 2 inte gör det, dvs 33,33333% av 600 ggr = 199,99999 = 200 ggr.

Person 4 drar kortet 50% av de gånger person 1, 2 och 3 missar, dvs 50% av 400 = 200 ggr.

Person 5 drar alltid lägsta kortet, de gånger de andra inte gör det, alltså 100% av 200 = 200 ggr.

Hur den matematiska formeln ska se ut får någon matematiker hjälpa till med...
Citera
2003-12-12, 13:30
Medlem
AnkBanks avatar
aaah, smart som fan...

precis det jag var ute efter...
Citera
2003-12-12, 13:41
Medlem
dots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkBank
Fem personer skall dra ett kort var från en hög med fem kort. Man får ta vilket kort man vill och valörerna på korten är 2, 3, 4, 5, 6.
Den som får det minsta kortet skall ge 100:- till var och en av de andra deltagarna.

Om storleken på korten är betydande är oddsen definitivt sämst för den som drar sist, dvs de fyra första personerna ger fan i att ta det minsta kortet eftersom de vet att de då förlorar pengar.
Citera
2003-12-12, 16:10
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dot
Om storleken på korten är betydande är oddsen definitivt sämst för den som drar sist, dvs de fyra första personerna ger fan i att ta det minsta kortet eftersom de vet att de då förlorar pengar.

haha...
kanske lite dåligt specat av mig

Naturligtvis kan man inte se vad det är på korten. Man får välja valfritt kort (som ligger med rumpan upp)
Citera
2003-12-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkBank
haha...
kanske lite dåligt specat av mig

Naturligtvis kan man inte se vad det är på korten. Man får välja valfritt kort (som ligger med rumpan upp)
Jag tror faktiskt att det är så hemskt att Dot hånade dig lite. Han syftade på att du skrev "den som får det minsta kortet, vilket egentligen betyder minst till storleken. Du skulle ha skrivit "med lägst valör"
Citera
2003-12-15, 14:30
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nusseman
Jag tror faktiskt att det är så hemskt att Dot hånade dig lite. Han syftade på att du skrev "den som får det minsta kortet, vilket egentligen betyder minst till storleken. Du skulle ha skrivit "med lägst valör"

Det hade du faktiskt inte behövt berätta för mig... Jag var glad i min ohånade värld till idag

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in